Aviseringar
Rensa alla

tunnemalj 16 år?


Ämnesstartare

Fyller 17 i januari och jag verkar ha erosions skador på mina 2 framtänder. Man kan se lite lätt igenom dom längst ner och jag kan se 2 vita "rötter" eller "bågar" i hörnen på dom båda ena är dockväldigt synlig längst ner, tandläkaren sa inte så mycket om det då jag var där för några veckor sedan utan frågade bara jag om jag brukar dricka mycket juice och läsk. Läsk drack jag väl ganska ofta en period men det är ju inte varje dag som vissa andra kan göra. Börjar bli orolig över tänderna nu då jag enbart är 17 år. Hört att öl inte heller är så bra för emaljen fast nu på fredag så äre fest igen. Vågar man ens käka sig mätt längre??


   
Citera

mina är värre
men har typ inte haft nån emalj från början

alltså
sluta småäta (borde följa detta själv innan jag säger det till någon annan kanske men aa)
drick inte läsk eller för mycket mjölk, försök hålla dig till vatten
och använd sugrör om du ska dricka läsk eller drinkar/groggar/whatever

typ så
använd inte tandkräm med slipeffekt


   
SvaraCitera

och även; om du har ätit nåt surt (ty frukt, eller druckit läsk) vänta en timme innan du borstar tänderna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

alltså
sluta småäta (borde följa detta själv innan jag säger det till någon annan kanske men aa)
drick inte läsk eller för mycket mjölk, försök hålla dig till vatten
och använd sugrör om du ska dricka läsk eller drinkar/groggar/whatever

käns så jävla surt att behöva vara den ända som måste lägga om mitt liv efter allt, tinnitus, nedsatt hörsel, dålig syn och nu detta.......


   
SvaraCitera

ersdahl:

käns så jävla surt att behöva vara den ända som måste lägga om mitt liv

men det är ju bara detaljer [crazy] lättare än man tror att dricka vatten istället för annat
och det är inte så jobbigt att använda sugrör

det svåraste är nog att sluta småäta, om du ens gör det


   
SvaraCitera

sen gör det ju inget om du är på fest en gång i veckan och dricker utan sugrör


   
SvaraCitera

dricka öl med sugrör vill man ju inte direkt
inte mjölk heller


   
SvaraCitera

mina tänder är fula. nästan genomskinliga på vissa ställen och har en äckligt ful gulaktig färgton. jag röker inte. dricker inte. speciellt mycket/ofta. läsk är ingen hit. godis äter alla lite då och då.

vad gör jag för fel?! och varför ska man inte dricka mjölk? trodde det var det bästa man kunde dricka för tänderna och skelettet.


   
SvaraCitera

svala:

varför ska man inte dricka mjölk? trodde det var det bästa man kunde dricka för tänderna och skelettet.

klart det är bra att dricka det. men inte i överdriven mängd pga mjölksocker.


   
SvaraCitera

svala:

vad gör jag för fel?!

Vissa har gulare tänder än andra, det kan vara medfött och behöver inte bero på att något missfärgat dem.


   
SvaraCitera

svala:

varför ska man inte dricka mjölk?

vem har sagt att man inte ska dricka mjölk?

ont har själv känsliga tänder, använder alltid flourtandkräm, det är bra. så ska man inte borsta tänderna hårt heller, det sliter på emaljen. senast jag var hos tandläkaren sa hon att jag skulle hålla tandborsten med typ 3 fingrar, ej hela handen, och borsta försiktigt.

om du borstat bort tandköttet borstar du för hårt

förövrigt så behöver du inte vara livrädd för att dricka öl och annat så länge som du bara gör det ibland. att bara dricka dricka/öl på helgen kan vara en bra regel om man inte kan hålla sig undan


   
SvaraCitera

När jag växte upp höll alla på med "lördagsgodis". Det var ett rätt smart tandläkarpåhitt -- bara äta/dricka onyttigt på helgen typ. Håller du dig till det så borde det gå bra.

Vardagar:

Bra mat. Dra ner på sockerintaget. Har du sylt/socker på gröten, ersätt detta med fruktsocker (t ex äppel-, bananbitar, russin, torkad frukt, osv). På bröd, ingen marmelad t ex. Välj bröd utan socker (eller utan mycket socker). Spar chokladdrycken till helgen. Te och kaffe kan ge missfärgningar men angriper, vad jag förstår, inte särskult mycket mer på tänderna än annan dryck.

Håll regelbundna tider. Ät var tredje timma (inget emellan). Tre stora mål och mellanmål däremellan. Inget alkohol (inte ens ICA-alkohol). Ingen saft eller jos i större mängder. Drick vatten eller om du är tvungen att ha smak, sockerfri saft (fun light?) eller smaksätt ditt vatten med citron eller så.

På helger kan du relaxa lite kanske. Du kan dricka lite läsk, saft, och alkohol men i måttliga mängder och försök att dricka samtidigt som du äter. Ungefär 🙂

Hoppas det hjälper!


   
SvaraCitera

jason:

Håll regelbundna tider. Ät var tredje timma (inget emellan).

hah! jag är sämst på detta. jag klarar inte av att sluta småäta, jag blir alldeles för rastlös. [sad]


   
SvaraCitera

svala:

hah! jag är sämst på detta. jag klarar inte av att sluta småäta, jag blir alldeles för rastlös.

Jag tycker det är svårare att se till att jag får mig nåt var tredje timma i stället för att äta mycket de stora måltiderna.

Men alltså, äter du ordentligt i övrigt?

Om du håller dig till "intag" en gång varje tre timmar så hinner kroppen aldrig signalera "svält" eller "hunger" och du får en, vad jag förstår, bra och jämn blodsockernivå.

Om du äter bra (varierat och tillräckligt) så borde du inte ha behov av att småäta på samma sätt (utom som vana).

För att hindra dig från att småäta, gör det svårare att småäta. Se till att inte ha saker hemma som du kan småäta (inga kakor, inget godis, inga chips) och köp inte hem sådant till vardagen.

Så klarade jag mig genom min småätarperiod 😀


   
SvaraCitera

jason:

inga kakor

inga kakor?!
hur ska jag klara mig genom livet då hade du tänkt?

jag vet att jag borde äta bättre, men det är svårt när övriga familjen ständigt glufsar i sig mat. godisprasslet ekar i huset och då blir man så fruktansvärt sugen själv. jag hatar det.


   
SvaraCitera