Aviseringar
Rensa alla

två fel gör inte ett rätt


Ämnesstartare

vad tycker folk om detta


   
Citera
Ämnesstartare

nej men man kan göra ett annat rätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ett rätt är alltid rätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill: resonemanget är behäftat med en viss problematik och innebär faktiskt inte auto-


   
SvaraCitera
mynona

Gamlefarbror Pastill: resonemanget är behäftat med en viss problematik och innebär faktiskt inte auto-


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill: detta talesätt är alltid ett giltigt och därtill obestridligt argument


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill: resonemanget är behäftat med en viss problematik och innebär faktiskt inte auto-win


   
SvaraCitera

detta talesätt är alltid ett giltigt och därtill obestridligt argument

chansade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill: detta talesätt är alltid ett giltigt och därtill obestridligt argument

Kan inte komma på ett enda fall där två fel faktiskt gör ett rätt. Två fel är alltid två fel och går inte att omvandla till ett rätt. Sluta vaså jäla ologistiska! Arg


   
SvaraCitera
mynona

Man bör alltid lämna utrymme för krångel, Feberyra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"vad i helvete min son, du spillde mat på bordet"
"men brorsan dödade syrran"
"två fel gör inte ett rätt!"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"en farlig sak som jag har tänkt på borde vara olaglig"
"varför just den och inte andra lika farliga eller ännu farligare saker?"
"två fel gör inte ett rätt!"

fattar du vad jag menar, Feberyra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rätt & Fel är subjektivt, det är upp till var och en att definiera det...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill: resonemanget är behäftat med en viss problematik och innebär faktiskt inte auto-win

Även om jag generellt sett försöker tänka så i enklare situationer. Typ: X beter sig illa mot mig. Jag ska inte bete mig illa tillbaka. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gamlefarbror Pastill: fattar du vad jag menar, Feberyra

Om du menar att det är två exempel på feltänk, så fattar jag! Inget av dem hänger ju samman logiskt sett, och det är just logik man trotsar när man försöker komma undan med ett två-fel-gör-ett-rätt-påstående. Eller snarare: man skiter totalt i logik. Det ena hänger inte samman med det andra, det som påstås är helt irrelevant i sammanhanget.


   
SvaraCitera