Aviseringar
Rensa alla

Två matteproblem! 😮


Ämnesstartare

Behöver hjälp med de två sista talen jag inte förstår, inför provet imorgon! 😀

Har för mig att man behöver använda pytagoras sats till ettan.

Problem 1:
Avståndet mellan punkterna A och B är 3*sqrt5 centimeter, hur långt är det mellan punkterna A och C? Svara i exakt form.

Image

Problem 2:
I den likbenta triangeln ABC är basen AB 12 cm.
Triangelns area är 48cm².
Inuti triangeln finns en kvadrat, ett av kvadratens hörn ligger på sidan AC, och ett annat på sidan BC.
De övriga två hörnen ligger på sidan AB, hur stor area har kvadraten?
Avrunda till hela kvadratcentimeter.

Jag antar att ni kommer behöva rita en liten bild till problem 2, men all hjälp är mycket uppskattad. [bigcheers]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Bilden till problem 1, funkade inte med [IMG] taggar, tydligen.


   
SvaraCitera
r4ll3

Problem 1:
3*sqrt5 ~ 6,7 cm <--- Fejk längd
sqrt(4^2 + 2^2) ~ 4,47 cm <--- Riktig längd
6,7/4,47 cm ~ 1.5 <--- 1.5 * riktig längd = fejk längd

sqrt(6^2 + 2^2) ~ 6,32
6,32 * 1,5 ~ 9,5 cm

Svar: 9,5 cm.

Nu vet jag inte om jag har gjort rätt eftersom jag kanske har tolkat frågan fel. Eftersom 3*sqrt5 inte blir 4,47 (vilket jag får om jag "låtsas" att sidan i en ruta är 1 cm) betyder det att en ruta inte har 1 cm sida, am I right? Därför räknade jag såhär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hm, nej, varje ruta är inte 1 cm.
Men jag har löst det nu, men stort tack ändå! ;D

Om du vill pröva att lösa den rätt ändå så kan man kalla avståndet mellan det A och nedersta vänstra hörnet för x, och avståndet mellan det hörnet och B för 2x.

Sedan är det bara att använda pytagoras sats för att få fram vad avståndet mellan två prickar är.
Sedan kör man pytagoras sats med AC som hypotenusa.


   
SvaraCitera

Bara att rita upp problem 2 och leka lite med den kunskap man har som typ förhållanden, pyth.sats, kalla en sida för x, blabla.. orkar inte försöka själv heh


   
SvaraCitera