Aviseringar
Rensa alla

Två moderata politiker har ett briljant förslag vad gäller guldpensionerna


Ämnesstartare

loquor:

.. jo, det som är kul

Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte:

Du vill det?

Vi ger ju redan mycket, så jag vill hellre trycka på att privatpersoner ska ge mer. Men tänker man endast på svenska samhällsproblem, för ja, vi har jämlik- och samhällsproblematik här också även om vi har det mycket bättre än många andra länder, så måste dessa höga löner sänkas markant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Vi ger ju redan mycket

Okej, men vi skulle kunna ge mer, eftersom att det skulle komma till större nytta där än här? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte:

Okej, men vi skulle kunna ge mer, eftersom att det skulle komma till större nytta där än här? 

det behövs göras långt mer nytta än det görs nu här också kan jag tala om


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

det behövs göras långt mer nytta än det görs nu här också kan jag tala om

Jo, men det gör ju nytta hos det här politikerna också. Och ditt argument var bara att det ger mer nytta någon annan stans. Politikerna kan ju säga att vi för redan bra politik som tar hand om andra i Sverige ect. Att det inte är så mycket om du kollar hur mycket statsbudgeten är osv...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte:

Jo, men det gör ju nytta hos det här politikerna också. Och ditt argument var bara att det ger mer nytta någon annan stans. Politikerna kan ju säga att vi för redan bra politik som tar hand om andra i Sverige ect. Att det inte är så mycket om du kollar hur mycket statsbudgeten är osv...

nej gud nej, det enda som gynnas är deras privatekonomi.
det spelar ingen roll när det är en sådan löneklyfta mellan dem och vanliga arbetare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: det spelar ingen roll när det är en sådan löneklyfta mellan dem och vanliga arbetare.

Om vi ser en global löneklyfta så är nyttan alltid högre någon annanstans än Europa, och speciellt i Sverige. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte: Om vi ser en global löneklyfta så är nyttan alltid högre någon annanstans än Europa, och speciellt i Sverige.

bara för att vi inte har det lika dåligt som många andra länder så betyder det inte att vi inte har dåligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gillar ändå tanken på att man kan sitta några år i riksdagen för att sedan ha säkrat sin inkomst resten av livet. Gillar tanken på lyx. Det är najs. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

bara för att vi inte har det lika dåligt som många andra länder så betyder det inte att vi inte har dåligt

Jag säger bara att ditt argument med högre nytta inte var så genomtänkt. Punkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte:

Jag säger bara att ditt argument med högre nytta inte var så genomtänkt. Punkt.

Så du menar att pengarna gör bäst nytta i politikernas privata plånböcker?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Så du menar att pengarna gör bäst nytta i politikernas privata plånböcker?

Nej, jag menar att det är svårt att kritisera det enbart från en nyttoaspekt. Jag har förklarat vad jag menar är konsikvenserna rent logiskt om man följer argumentet till sin slutsats, att det dåliga är att pengarna inte används där det kan göra mest eller mer nytta. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte:

Nej, jag menar att det är svårt att kritisera det enbart från en nyttoaspekt. Jag har förklarat vad jag menar är konsikvenserna rent logiskt om man följer argumentet till sin slutsats, att det dåliga är att pengarna inte används där det kan göra mest eller mer nytta. 

och jag förklarade att min åsikt år att de tjänar alldeles för mycket och att pengarna skulle kunna användas så mycket bättre, både här och utomlands. capishe?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

och jag förklarade att min åsikt år att de tjänar alldeles för mycket och att pengarna skulle kunna användas så mycket bättre, både här och utomlands. capishe?

Okej, det är fortfarande ett väldigt svagt argument, som är selektivt skeptiskt eller snarare inte är konsekvent i sin hållning. Min slutsats blir därför att du inte menar vad du säger bokstavligen. Du menar något annat som du inte har lyckats formulera ännu. Än så länge dock, så känns det snarare komma ur en känsla av orättvisa. Vilket jag har respekt för och det är helt okej, det är inte du som ska behöva rättfärdiga varför det är dåligt, det är snarare dom som är för dagens ordning som borde rättfärdiga varför det är bra. Och det är därför jag menar att dessa två moderaterna har poäng i sin briljanta kompromisslösning. Håller du med om att det är en bra ide? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte:

Vad är det där för bild?

hur jag reagerade 


   
SvaraCitera