Aviseringar
Rensa alla

2 personlighetstyper. Vilken är du?


Ämnesstartare

Är typ som japanen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andra uppfattar mig lätt som 2.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

iofs säger jag i princip aldrig nej till att hjälpa någon som ber mig om jag kan, så är nog därför jag förväntar mig att andra ska göra samma sak mot mig, särskilt då jag inte ofta ber om hjälp 

Menar inte bara "hjälp" utan också attityder i sociala samspel. Tex osäkra personer som känner sig som en börda för resten av gruppen lär ju inte vara särskilt nära #2?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Börg:

Ja det är ju ganska #1. Typ "oj måste få den att gilla mig för att må bättre GråterGråter" vs #2 "jag gillar henne och nu ska jag ta med henne på mitt skepp och få henne att uppleva sitt livs bästa resa!! CoolCool "

mm men man gör ju alt två för sin egen skull också för att man vill umgås med henne


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:
Mer intressant fråga: uppfattar andra en som 1 eller 2.

håller med


   
SvaraCitera

Börg:

Menar inte bara "hjälp" utan också attityder i sociala samspel. Tex osäkra personer som känner sig som en börda för resten av gruppen lär ju inte vara särskilt nära #2?

aha okej, isf är jag nog mer nära 2 än vad jag först trodde


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: mm men man gör ju alt två för sin egen skull också för att man vill umgås med henne

Ja, allt våra beslut är egoistiska om man ska tänka så. Då skulle ordet inte överhuvudtaget ha någon betydelse. Du förstår väl ändå skillnaden mellan att vara egoistisk och hjälpa andra, vs egoistisk enbart för att hjälpa sig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

siceps :

mmmm de med, kan inte göra ngt om jag inte 100% vill, man ser på mig om jag inte vill/ogillar/osv något

soulmate Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Börg:

Ja, allt våra beslut är egoistiska om man ska tänka så. Då skulle ordet inte överhuvudtaget ha någon betydelse. Du förstår väl ändå skillnaden mellan att vara egoistisk och hjälpa andra, vs egoistisk enbart för att hjälpa sig själv.

Ja självklart men nu var det ju inte det vi talade om utan att alla våra handlingar i grunden är själviska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Ja självklart men nu var det ju inte det vi talade om utan att alla våra handlingar i grunden är själviska.

Ja det var det jag också talade om? Menade att det inte är relevant vad som är i grunden...


   
SvaraCitera
mynona

Jag fattar att det finns en poäng med att välja en osv. Men jag vet inte riktigt... många säger att jag är snäll när jag ger råd, låter dem prata och seda säger vad jag tycker, och sedan har jag fått höra att jag har gjort enormt mycket för dem. Det har alltid förvånat mig att få höra, för oftast har jag bara gjort det rent automatiskt: jag låter gärna någon prata om sina problem och säger sedan per automatik vad jag tycker. För mig är det inte en såpass stor sak och är inte ansträngande nog för att jag ska se det som något jag gör av något särskilt syfte - jag gör det bara rent automatiskt vid sidan av och ser det inte som en stor sak. Jag har därför svårt att se mig som en helgonlikt snäll person utan baktankar, eftersom det för mig är en automatisk sak som inte kräver ansträngning. Jag känner därför ingen njutning när jag gör det, och jag har inte ens som syfte att vara snäll. Men förvisso har jag inga baktankar eller syfte med det, och därmed måste det väl betyda att jag rent personlighetsmässigt är automatiskt snäll. Jag har ändå svårt att se det så, men kanske är det så i alla fall, för några baktanktar finns det alltså inte. Jag förväntar mig inget tillbaka när jag gör så, eftersom det för mig kräver så liten anstränging att jag inte märker av det själv. Dock innebär det inte att jag själv har allt jag behöver: liksom alla andra vill jag självklart ha ömsesidig stimulans av människor jag själv bryr mig om, och så fort man vill ha ömsesidighet från någon så gör man väl i den meningen något i tanke att få tillbaka detsamma; men innebär det att det man själv gör är mindre ärligt menat? Jag tror inte det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett. Och jag kan vara helt rak med det. Jag hoppas på att få ut nåt av ALLT jag gör...det behöver inte vara nåt stort, det kan bara vara nån simpel lärdom om nåt man troligen inte kommer ha alltför stor nytta av i framtiden men som ändå är bra att veta. Jag har inga förväntningar att få nåt i utbyte men det uppskattas alltid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är inte snäll så var tvungen att blanka


   
SvaraCitera
mynona

Exner:
Mer intressant fråga: uppfattar andra en som 1 eller 2.

Ja. Gör gärna en tråd om detta börg. jag vet precis vad jag skulle kunna svara. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

förväntar mig inte att bli utnyttjad eller slavarbeta men tycker ändå om att hjälpa


   
SvaraCitera