Aviseringar
Rensa alla

Två tredjedelar av väljarna vill stänga ute SD från politiken


Ämnesstartare

Enligt en SIFO-undersökning vill 66% av svenskarna att SD stängs ute från politiken. SDare påstår sig gärna "säga det alla tycker men ingen vågar säga" och att deras politik skulle ha ett stort stöd även om få röstar på dem. Det verkar alltså inte stämma. Majoriteten av svenskarna ogillar SD och vill att de ska stängas ute från politiken. Go Sverige! Tumme upp

Fler högerväljare än vänsterväljare vill att man samarbetar med SD men även där är siffran låg, förutom för ett parti. Moderaterna. Över 32% av moderatväljarna vill ha ett samarbete med SD. Tvåa kommer KD på 22%, så en ganska rejäl skillnad.  Moderaterna och KD är de mest högerorienterade partierna utöver SD och ju längre vänsterut man kom på skalan desto mindre ville väljarna se att SD fick inflytande. Undersökningen bekräftar alltså även bilden av SD som ett högerparti, även om de försöker låtsas att de ligger i mitten.

Den vanligaste anledningen till att man inte vill se ett samarbete är för att Sverigedemokraterna är ett rasistiskt parti. Näst vanligaste är att man ogillar "deras värdegrund/åsikter/deras politik".

Majoriteten vill stänga SD ute


   
Citera

tänker osökt på hur sdare klagar på att det är att inte följa folkets vilja att stänga ute sd (hot mot demokratin, blabla osv), samtidigt som den här typen av mätningar klart och tydligt visar att man faktiskt följer folks vilja när man vägrar samarbeta med packet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oj blir faktiskt lite chockad över moderaterna.  De jag känner som är det är nog mer antiSD än vad jag är. Även muf i uppsala "utfrös" och "trakasserade" SD så pass mycket att de var tvungna att flytta på deras valstuga yadayayda.  
Var står sossarna här?


   
SvaraCitera

kakakaka:
Oj blir faktiskt lite chockad över moderaterna.  De jag känner som är det är nog mer antiSD än vad jag är. Även muf i uppsala "utfrös" och "trakasserade" SD så pass mycket att de var tvungna att flytta på deras valstuga yadayayda.  
Var står sossarna här?

majoriteten är ju fortfarande mot iaf!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka:
Oj blir faktiskt lite chockad över moderaterna.  De jag känner som är det är nog mer antiSD än vad jag är. Även muf i uppsala "utfrös" och "trakasserade" SD så pass mycket att de var tvungna att flytta på deras valstuga yadayayda.  
Var står sossarna här?

Man får ju tänka på dels att det är skillnad mellan väljare och parti och dels vilka i ett parti som syns. Moderaterna har ju även de riktigt mörkblå och reaktionära falanger inom partiet och är fortfarande det största partiet bland Sveriges överklass. Internationellt samarbetar M med partier långt ut på högerkanten. Ungern, som SD ser som ett förebildsland, leds ju av Moderaternas systerparti t.ex. Innan SD dök upp röstade många rasister på M och M:s konservativa falanger tog mer plats.

Här är siffrorna för vilka som ville se ett samarbete. Värt att tänka på är att frågan är ifall man tycker att "ett eller flera partier bör samarbeta med SD", inte nödvändigtvis det parti man själv röstar på alltså. Det skulle också kunna vara någon i S som svarat "ja Moderaterna borde samarbeta med SD för de har ju samma politik höhö" t.ex.

M 32+
KD 22
C 21
FP 17-
S 14-
V 12-
MP 10-


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Där ser man - två tredjedelar av väljarna respekterar inte det något uttjatade ordet DEMOKRATI. Det märkliga är ju att samtliga övriga partier sympatiserar till och från med SDs övriga frågor. Det är ju ENBART flyktingfrågan som skiljer övriga partier från SD. Gråter

Beklagligt i vart fall. Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pink Purple Babe:
Där ser man - två tredjedelar av väljarna respekterar inte det något uttjatade ordet DEMOKRATI. Det märkliga är ju att samtliga övriga partier sympatiserar till och från med SDs övriga frågor. Det är ju ENBART flyktingfrågan som skiljer övriga partier från SD. Gråter

Beklagligt i vart fall. Gråter

lol, det har inget med demokrati att göra. Köp en ordbok.

Det är inget odemokratiskt med att inte samarbeta med SD. Det är inte konstigare än att t.ex. M inte skulle vilja samarbeta med V. De är olika partier med oförenlig politik. SD har som alla andra partier ett röstantal i riksdagen som motsvarar deras väljarstöd. Att de partier som vi andra har röstat fram inte röstar likadant som SD är inte odemokratiskt. Det vore snarare odemokratiskt om andra partier var tvungna att samarbeta med SD när väljarna uppenbarligen inte vill att de ska göra det. Ni är så jävla kränkta hela tiden att det blir löjligt. Får ni inte som ni vill är det "odemokratiskt". Det är som ett litet barn som ställer sig och bölar i mataffären för att hen inte får godis...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Här är siffrorna för vilka som ville se ett samarbete. Värt att tänka på är att frågan är ifall man tycker att "ett eller flera partier bör samarbeta med SD", inte nödvändigtvis det parti man själv röstar på alltså. Det skulle också kunna vara någon i S som svarat "ja Moderaterna borde samarbeta med SD för de har ju samma politik höhö" t.ex.

M 32+
KD 22+

C 21
FP 17-
S 14-
V 12-
MP 10-

Värt att tänka på är att lägger man samman Ms och KDs 32% resp 22% så får man 54% vilket innebär att vinner alliansen valet så får SD igenom sina flyktingkrav.   Tumme upp  Mycket glad
Eller räknar jag fel?

Framtiden kanske inte är så mörk i varje fall.  Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pink Purple Babe:

Värt att tänka på är att lägger man samman Ms och KDs 32% resp 22% så får man 54% vilket innebär att vinner alliansen valet så får SD igenom sina flyktingkrav.   Tumme upp  Mycket glad
Eller räknar jag fel?

Framtiden kanske inte är så mörk i varje fall.  Hjärta

Ja du räknar fel.

32% av M-väljarna. 22% av KD väljarna. Inte 54% av alla väljare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Ja du räknar fel.

32% av M-väljarna. 22% av KD väljarna. Inte 54% av alla väljare.

Jag tänkte nog helt fel. Tänkte nog eller kanske snarare drömde om att det var resp partis riksdagsmän som sympatiserar med SD. I så fall skulle de ju kunna gå emot sitt eget parti vid ev omröstningar i riksdagen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

majoriteten är ju fortfarande mot iaf!

Mhmm tänker att borgare känner att de måste ta i lite hårdare gör att bevisa att de e anti SD/antirasister.  Jag som vänsterpartist är ju en obvious antirasist, behöver drf inte göra så mkt för att bevisa.


   
SvaraCitera

kakakaka:

Mhmm tänker att borgare känner att de måste ta i lite hårdare gör att bevisa att de e anti SD/antirasister.  Jag som vänsterpartist är ju en obvious antirasist, behöver drf inte göra så mkt för att bevisa.

beror på parti, som kristdemokrat kan man nog känna att man har en del att bevisa med ett ungdomsförbund som flörtar med sd och minskad invandring.

skiljer sig ganska markant från folkpartiets ungdomsförbund som vill ha fria gränser och driver kampanjen "gömd inte glömd" t. ex.


   
SvaraCitera

Pink Purple Babe:

Värt att tänka på är att lägger man samman Ms och KDs 32% resp 22% så får man 54% vilket innebär att vinner alliansen valet så får SD igenom sina flyktingkrav.   Tumme upp  Mycket glad
Eller räknar jag fel?

LOL


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pink Purple Babe:

Värt att tänka på är att lägger man samman Ms och KDs 32% resp 22% så får man 54% vilket innebär att vinner alliansen valet så får SD igenom sina flyktingkrav.   Tumme upp  Mycket glad
Eller räknar jag fel?

Framtiden kanske inte är så mörk i varje fall.  Hjärta

Detta va skämmigt att läsa

Blivande_japan:

beror på parti, som kristdemokrat kan man nog känna att man har en del att bevisa med ett ungdomsförbund som flörtar med sd och minskad invandring.

skiljer sig ganska markant från folkpartiets ungdomsförbund som vill ha fria gränser och driver kampanjen "gömd inte glömd" t. ex.

Eller att de följer de kristna värderingarna öht som man nu består. KD är en st skam för den svenska kyrkan och kristendomen här överlag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

På nyheterna idag fredag 12 sept 12.00 sa de att var fjärde svensk vill att samtliga övriga partier samarbetar med SD. Glad


   
SvaraCitera