Aviseringar
Rensa alla

Två tredjedelar av väljarna vill stänga ute SD från politiken


NEMI
 NEMI

ja usch för avvikande åsikter. Nej, samhällskroppen måste renas från såna tvivelaktigheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka: Detta va skämmigt att läsa

När det är som mörkast kan det bara bli ljusare.  Blink


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pink Purple Babe:
På nyheterna idag fredag 12 sept 12.00 sa de att var fjärde svensk vill att samtliga övriga partier samarbetar med SD. Glad

Står det i artikeln jag länkade med. 66% vill att de ska stängas ute, 26% vill att någon ska samarbeta med dem (inte specificerat vem). 8% osäkra. 1/4 är ju fortfarande en liten minoritet av svenskarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:
ja usch för avvikande åsikter. Nej, samhällskroppen måste renas från såna tvivelaktigheter.

Att folk inte vill att SD ska få inflytande över politiken = "rensa samhällskroppen från avvikande åsikter"? Really? Rullar ögonen


   
SvaraCitera

kakakaka: Eller att de följer de kristna värderingarna öht som man nu består. KD är en st skam för den svenska kyrkan och kristendomen här överlag

sant. känns som genomsnittlig medlem i svenska kyrkan är betydligt liberalare och tolerantare än genomsnittlig kristdemokrat...


   
SvaraCitera

NEMI:
ja usch för avvikande åsikter. Nej, samhällskroppen måste renas från såna tvivelaktigheter.

nazism är också ok förstår jag.

sd för en rasistisk, kvinno- samt hbtq-fientlig politik, konstigt att människor inte vill att andra partier ska samarbeta med dem


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: 1/4 är ju fortfarande en liten minoritet av svenskarna.

Drygt 7 miljoner svenskar är röstberättigade nu till helgen. 25% av 7 miljoner är 1,75 miljoner. Jag tycker väl inte att det är så lite. Mer än drygt Stockholms befolkning. Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pink Purple Babe:

Drygt 7 miljoner svenskar är röstberättigade nu till helgen. 25% av 7 miljoner är 1,75 miljoner. Jag tycker väl inte att det är så lite. Mer än drygt Stockholms befolkning. Mycket glad

4 620 000 som inte vill att de ska ha inflytande är fortfarande mer än dubbelt så många så jo, det är en liten minoritet av väljarna. Sover


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kakakaka: Eller att de följer de kristna värderingarna öht som man nu består. KD är en st skam för den svenska kyrkan och kristendomen här överlag

Nu gillar jag inte KD, tycker inte de är tillräckligt kristna för min smak, men lägg märke till att det var enbart deras ungdomsförbund som ville minska invandringen. Göran Hägglund kommenterade det utspelet dagen efter med att Sverige ska fortsätta ha en generös flyktingpolitik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hans-Peter:

Nu gillar jag inte KD, tycker inte de är tillräckligt kristna för min smak, men lägg märke till att det var enbart deras ungdomsförbund som ville minska invandringen. Göran Hägglund kommenterade det utspelet dagen efter med att Sverige ska fortsätta ha en generös flyktingpolitik.

D handlar om att deras politik är alldeles för höger och liberal för att baseras på en religion som fokuserar mer på kollektivet och gemenskapen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tidigare undersökningar från novus/TV4 har visat att ungefär en fjärdedel vill se SD i regering samtidigt som 45% ville se att de andra partierna förde samtal med partiet, vad det nu betyder. Denna undersökning verkar visa något annat, däremot så vet vi ju att media ochopinionsundersökningar  tidigare manipulerat svaren för att missgynna SD. Samtidigt är ju media inne i sin största anti-SD kampanj någonsin vilket kanske också avspeglar sig på resultatet. Tar därför inte allt för seriöst på alla dessa nyheter mot SD som media pumpar ut, men det kanske stämmer, vad vet jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jättebra siffror ju. Närmare tre gånger så många som faktiskt röstar på SD kan tänka sig att samarbeta med dem, titta hur vi böjer på siffror här ts. 

I mer än hälften av landets kommuner nu vid EU-valet senast så slog sig SD in bland top 3 partierna, man har fått genomslag hos folket och kommer så förmodligen att fortsätta att göra det med tiden ju längre problemen går.

Förvånad över fördelningen dock. De flesta sverigedemokrater jag känner är (förutom första och andragångs väljare) tidigare socialdemokrater verksamma inom traditionella arbetaryrken, väldigt nyfiken på hur det ser ut för andra. Men är undersökningen gjord i stockholms innerstad kan ju det förklara sig själv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

 Kan redan säga nu att det finns tveksamheter med sifos undersökning. Man frågar alltså ifall folk anser att partierna bör sammarbeta med SD, vilket kan betyda lite vad som helst. Det kan betyda allt från att sitta i regering till att bara komma överens i vissa frågor. Det är troligtvis därför undersökningen skiljer ut sig från andra, som visat att 25% vill se SD i regering samtidigt som 45% vill se att man för samtal med partiet. Samarbete är ett mycket större begrepp som kan tolkas som olika saker bland olika individer.

Blir därmed fel att påstå att 2/3 vill "stänga ute SD" när det själva verket är så att 2/3 svarat att de inte vill se partierna samarbeta med SD efter valet, vilket lika gärna kan tolkas som ifall de vill se SD i en regering. Knappast dock förvånande att media gör så i dessa kampanjtider. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Weeaboo:
Jättebra siffror ju. Närmare tre gånger så många som faktiskt röstar på SD kan tänka sig att samarbeta med dem, titta hur vi böjer på siffror här ts. 

I mer än hälften av landets kommuner nu vid EU-valet senast så slog sig SD in bland top 3 partierna, man har fått genomslag hos folket och kommer så förmodligen att fortsätta att göra det med tiden ju längre problemen går.

Förvånad över fördelningen dock. De flesta sverigedemokrater jag känner är (förutom första och andragångs väljare) tidigare socialdemokrater verksamma inom traditionella arbetaryrken, väldigt nyfiken på hur det ser ut för andra. Men är undersökningen gjord i stockholms innerstad kan ju det förklara sig själv. 

Tidigare undersökningar har visat att 25% velat se SD i en regering medan över 40% velat att partierna pratar med SD. Denna undersökning skiljer ut sig mycket, troligtvis på grund av den högst diffusa frågan. Det stämmer alltså inte att 2/3 svarat att SD bör stängas ute. Personerna har svarat på ifall man anser att partierna bör sammarbeta med SD efter valet, vilket lika gärna kan tolkas som ifall man vill se SD i en regering.


   
SvaraCitera
Kudhos

Hans-Peter:

Nu gillar jag inte KD, tycker inte de är tillräckligt kristna för min smak, men lägg märke till att det var enbart deras ungdomsförbund som ville minska invandringen. Göran Hägglund kommenterade det utspelet dagen efter med att Sverige ska fortsätta ha en generös flyktingpolitik.

Flytta till USA om du vill ha religion i politiken.


   
SvaraCitera