Aviseringar
Rensa alla

Två tredjedelar av väljarna vill stänga ute SD från politiken


Skulle vara kul att se samma undersökning om övriga partier som typ V och MP.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N.W:
Tidigare undersökningar från novus/TV4 har visat att ungefär en fjärdedel vill se SD i regering samtidigt som 45% ville se att de andra partierna förde samtal med partiet, vad det nu betyder. Denna undersökning verkar visa något annat, däremot så vet vi ju att media ochopinionsundersökningar  tidigare manipulerat svaren för att missgynna SD. Samtidigt är ju media inne i sin största anti-SD kampanj någonsin vilket kanske också avspeglar sig på resultatet. Tar därför inte allt för seriöst på alla dessa nyheter mot SD som media pumpar ut, men det kanske stämmer, vad vet jag.

Oj oj oj, här åkte foliehatten fram fort! Chemtrails nästa? Mycket glad

Weeaboo:
Jättebra siffror ju. Närmare tre gånger så många som faktiskt röstar på SD kan tänka sig att samarbeta med dem, titta hur vi böjer på siffror här ts.

Jag böjer inte siffrorna. Ja det var många som var för ett samarbete men fortfarande 2/3 av befolkningen som är emot. Det är en väldigt stor majoritet.

Weeaboo: Förvånad över fördelningen dock. De flesta sverigedemokrater jag känner är (förutom första och andragångs väljare) tidigare socialdemokrater verksamma inom traditionella arbetaryrken, väldigt nyfiken på hur det ser ut för andra. Men är undersökningen gjord i stockholms innerstad kan ju det förklara sig själv.

Den är gjord i hela landet och både stad och landsbygd. Fanns länsindelning och sånt om man vill se det. Ungefär samma siffror oavsett vart man kollade.

N.W:
 Kan redan säga nu att det finns tveksamheter med sifos undersökning. Man frågar alltså ifall folk anser att partierna bör sammarbeta med SD, vilket kan betyda lite vad som helst. Det kan betyda allt från att sitta i regering till att bara komma överens i vissa frågor. Det är troligtvis därför undersökningen skiljer ut sig från andra, som visat att 25% vill se SD i regering samtidigt som 45% vill se att man för samtal med partiet. Samarbete är ett mycket större begrepp som kan tolkas som olika saker bland olika individer.

Blir därmed fel att påstå att 2/3 vill "stänga ute SD" när det själva verket är så att 2/3 svarat att de inte vill se partierna samarbeta med SD efter valet, vilket lika gärna kan tolkas som ifall de vill se SD i en regering. Knappast dock förvånande att media gör så i dessa kampanjtider. 

Nej det är inte otydligt. "Inget samarbete" innefattar även regering och det fattar alla som får frågan. De har ju inte fyllt i ett formulär utan de har blivit uppringda, så det har enkelt kunnat fråga ifall det varit otydligt. Rullar ögonen Att 25% ville se SD i regering i den du redovisar är ju nästan exakt samma som de 26% här som ville se samarbete med SD. Det verkar alltså vara ca 25% av Sveriges befolkning som ser något bra i SD:s politik och resten ogillar den. Sen är det ju olika undersökningar med olika personer så siffrorna är ju bara ungefärliga men verkar ändå tydligt att en majoritet av svenskarna ogillar SD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:
Skulle vara kul att se samma undersökning om övriga partier som typ V och MP.

Ja absolut. Jag tror att både V och MP har ett långt bredare stöd än vad de får röster, iaf bland en stor grupp av Socialdemokraternas väljare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:

Flytta till USA om du vill ha religion i politiken.

Herrens budskap är en bra grogrund för hur vi bör leva i samhället. Därför kommer min röst att tillfalla Kristna Värdepartiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Jag böjer inte siffrorna. Ja det var många som var för ett samarbete men fortfarande 2/3 av befolkningen som är emot. Det är en väldigt stor majoritet.

För fyra år sedan var den siffran nog närmare 85-90% så det går framåt, undra hur det kan se ut om fyra år igenom, då är den siffran säkert nere på ~50 skulle ja gissa på.

Att så många inte skulle vilja se att sverigedemokrater får inflytande spelar egentligen ingen roll för alla partier befinner sig i samma ställning i varierande grad. I den representativa demokratin så spelar majoritetsviljan mindre roll när makten är förlagd till politiker att tillhändahålla våra viljor, och dessa måste kompromissa med våra önskningar för att ens kunna upprätthålla en fungerande statsmakt. Jag skulle vilja se hur många som i framtiden ställer sig bakom en rödgrön hårdför miljöpolitik som MP kommer att driva stenhårt för om de blir en del av regeringen. V kommer även de kräva inflytande i frågor kring vård och arbetsrätt som säkerligen inte har majoritet bland befolkningen. Dessa krav kommer S troligen att få gå med på för annars kan dem inte få igenom sina respektive frågor och då går samtliga förlorande ur striden.

Nu var inte min intention att ge dig en tråkig berättelse men kontentan är att det spelar ingen roll att "så många" vill utestänga SD för som det politiska systemet ser ut kan de mycket väl få inflytande i varje fall. Det är så systemet fungerar tyvärr.

Rödingajäveln: Den är gjord i hela landet och både stad och landsbygd. Fanns länsindelning och sånt om man vill se det. Ungefär samma siffror oavsett vart man kollade.

Detta är dock bara en undersökning i mängden. Tidigare undersökningar har visat att sverigedemokraterna haft den mest attraktiva invandringspolitiken(eller flyktingpolitiken) av alla partier och en stor andel av befolkningen har trots vinklade svarsundersökningar tagit ställning för en linje inom detta område som företräds av inget annat än sverigedemokraterna.

Du säger i din trådstart att de åsikter som sverigedemokraterna för inte skulle vara förankrade kring folket. Att säga att 34% inte skulle utgöra en beskärd del av befolkningen vore som att påstå att socialdemokrater eller moderater inte utgör en kraft på den politiska planhalvan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Ja absolut. Jag tror att både V och MP har ett långt bredare stöd än vad de får röster, iaf bland en stor grupp av Socialdemokraternas väljare.

Många av MP's väljare är definitivt emot V, och över 90% av alliansen är nog också negativt inställda till V, utöver dessa har vi S's högerfalang som troligen inte är särskilt glada i dem heller. Då har man inte många vänner kvar sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Weeaboo: För fyra år sedan var den siffran nog närmare 85-90% så det går framåt, undra hur det kan se ut om fyra år igenom, då är den siffran säkert nere på ~50 skulle ja gissa på.

Antagligen ja. Fortfarande en stor majoritet som inte vill att deras politik ska få inflytande dock, tvärtemot vad många SDare hävdar.

Weeaboo: Nu var inte min intention att ge dig en tråkig berättelse men kontentan är att det spelar ingen roll att "så många" vill utestänga SD för som det politiska systemet ser ut kan de mycket väl få inflytande i varje fall. Det är så systemet fungerar tyvärr.

Ja jag vet hur parlamentarisk demokrati funkar. Det är ett väldigt odemokratiskt system. Jag menade inte detta som "yäy SD får inget inflytande" utan som "yäy! vanligt folk tycker inte om SD". Det visste jag förvisso redan, men SD hävdar sig gärna representera "svenskarna" och då är det gött med siffror som visar hur fel de har och att de inte alls gör.

Weeaboo: Detta är dock bara en undersökning i mängden. Tidigare undersökningar har visat att sverigedemokraterna haft den mest attraktiva invandringspolitiken(eller flyktingpolitiken) av alla partier och en stor andel av befolkningen har trots vinklade svarsundersökningar tagit ställning för en linje inom detta område som företräds av inget annat än sverigedemokraterna. Du säger i din trådstart att de åsikter som sverigedemokraterna för inte skulle vara förankrade kring folket. Att säga att 34% inte skulle utgöra en beskärd del av befolkningen vore som att påstå att socialdemokrater eller moderater inte utgör en kraft på den politiska planhalvan.

Det var 26% för, alltså ca 1/4. 8% var osäkra. Du pratar om "kraft på den politiska planhalvan", jag pratar om vanliga människor och vad de tycker. 2/3 är mer än dubbelt så mycket som 1/4. Det är en liten minoritet och skulle vi t.ex. ha en folkomröstning om det skulle SD förlora stort. Svenska folket tycker inte om SD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Weeaboo:

Många av MP's väljare är definitivt emot V, och över 90% av alliansen är nog också negativt inställda till V, utöver dessa har vi S's högerfalang som troligen inte är särskilt glada i dem heller. Då har man inte många vänner kvar sen.

Ja absolut. Jag tror inte V är omtyckta av majoriteten om det var det du trodde. Jag tror bara att många MP-väljare och många S-väljare (särskilt inom LO) gillar V:s politik. MP tror jag att folk långt in blanda Alliansens väljare också gillar. De är nog nästan mer ogillade inom vänstern.


   
SvaraCitera

kakakaka: liberal

kd liberala? det var det mest lol jag hört idag typ


   
SvaraCitera

Ytterligare en kommunisttråd... men vafan, det är ju fredag! Glatt skålande


   
SvaraCitera

Arå, ut med jävlarna!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Antagligen ja. Fortfarande en stor majoritet som inte vill att deras politik ska få inflytande dock, tvärtemot vad många SDare hävdar.

Då är det väl inte så givet att hurra för svenska folket om man vore du. De kommer ju förmodligen att bli mer vidsynta och klokare med tiden till ditt förtret Tumme upp

Rödingajäveln: Ja jag vet hur parlamentarisk demokrati funkar. Det är ett väldigt odemokratiskt system. Jag menade inte detta som "yäy SD får inget inflytande" utan som "yäy! vanligt folk tycker inte om SD". Det visste jag förvisso redan, men SD hävdar sig gärna representera "svenskarna" och då är det gött med siffror som visar hur fel de har och att de inte alls gör.

Rödingajäveln: Det var 26% för, alltså ca 1/4. 8% var osäkra. Du pratar om "kraft på den politiska planhalvan", jag pratar om vanliga människor och vad de tycker. 2/3 är mer än dubbelt så mycket som 1/4. Det är en liten minoritet och skulle vi t.ex. ha en folkomröstning om det skulle SD förlora stort. Svenska folket tycker inte om SD.

26% är heller ingen låg siffra, och den går ju som talat stadigt uppåt. Synd att vi inte har en tidsmaskin för jag skulle väldigt gärna vilja sett hur din reaktion varit om fyra år igen eller varför inte åtta.

Mycket av det vanliga svenskar tycker finns det som sagt en bred folkförankring för. Det gäller den politiskt korrekta demagogin som väldigt många har svårt att förlika sig med och det gäller allt från feminism, invandring, sexualliberalism, brottsligheten. Det är inte synonymt med majoritetsvilja men kanske som det mest dominerande folkunderlaget, många frågor har ju sällan bara två svarsalternativ. Inte för att sverigedemokraterna representerar detta ännu, men man har ambitionen för det i framtiden. Vet många som omedvetet resonerar precis som oss sverigedemokrater men säger sig rentav hata dem. Kan tänka mig att det är okunskapen eller rentav misstron mot deras företrädare som hägrar här.

Jag väljer heller inte att sätta så oerhört högt förtroende till vad denna rapporten säger. Förslagsvis bör du inte heller göra det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag vill ge dem noll inflytande, men samtidigt skulle jag sakna spänningen dess humoristiska inslag i politiken. Rodnar


   
SvaraCitera

är det inte emot demokratin ifall man stänger ute dem ifrån politiken?

Jo det är helvete klart det är, nästan racism att särbehandla någon beroende på deras åsikt ju >:(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

linus333: är det inte emot demokratin ifall man stänger ute dem ifrån politiken?

jo

men vi gör ett undantag från demokratin, Sverige har ändå ingen riktig demokrati. 

Annat är det i Schweiz minsann, oo ja. 


   
SvaraCitera