Aviseringar
Rensa alla

Två unga killar från Härnösand anmäler Google!


Ämnesstartare

"Två killar från Härnösand har polisanmält sökmotorn Google. De menar att Google är skyldiga till brott på samma sätt som Pirate bay.

Ungdomarna tycker att Google begår samma brott som fildelningssajten Pirate Bay, vars ägare dömdes häromdagen till fängelse och skadestånd i mångmiljonklassen.

De menar att man även på Google kan söka efter filer och därmed ladda ner musik och film olagligt."

http://www.sr.se/vasternorrland/nyheter/artikel.asp?artikel=2786266

Polisen har rubricerat detta som brott mot upphovsrättslagen.

Åsikter om detta? Jag kan inget annat än att hålla med de om nu Tingsrätten anser TPB som olaglig. Lagen gäller väl alla isåfall? Både sökmotorn Google och Youtube bryter mot upphovsrättslagen på ett mycket allvarligare sätt eftersom att filerna och materialet finns på Googles servrar.

Hur stora chanser tror ni dessa killar har till en fortsättning på detta? Med tanke på advokatskostnader osv? Jag hoppas att de får stöd från någon organisation!

(Egentligen tycker jag att varken Google eller TPB är olagliga sajter, tråden är mer till för att håna tingsrättens beslut)


   
Citera
Gifted

sikkos:

Hur stora chanser tror ni dessa killar har till en fortsättning på detta?

De flesta artister etc. vinner nog mer på google än förlorar. Finns man inte på google, så syns man inte på nätet, helt enkelt. Om google stängde ned helt, skulle det vara ett stort slag för många artister, då man skulle ha svårt att hitta info om dem...


   
SvaraCitera
Åtta

sikkos:

Både sökmotorn Google och Youtube bryter mot upphovsrättslagen på ett mycket allvarligare sätt eftersom att filerna och materialet finns på Googles servrar.

Google äger Youtube och allt som man kan finna via googles sökmotor ligger inte på deras servrar. Dock länkar de ju fortfarande till upphovsrättsskyddat material, vilket är i princip samma sak som olika bittorrent-sidor också gör.

sikkos:

Hur stora chanser tror ni dessa killar har till en fortsättning på detta?

Inga som helst chanser. Lagen är bevisligen inte konsekvent, och de inser själva att de inte skulle ha en chans i helvetet att få google dömda till någonting ö.h.t.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Inga som helst chanser. Lagen är bevisligen inte konsekvent, och de inser själva att de inte skulle ha en chans i helvetet att få google dömda till någonting ö.h.t.

Grejen är väl mer att sony-och-jag-vet-inte-vad-alla-onödiga-mediebolag-heter ska gå igång och haka på detta.

Gifted:

De flesta artister etc. vinner nog mer på google än förlorar.

Google har redan blivit hotade av flera stora skivbolag. Så de tankarna finns hos de!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

Åsikter om detta? Jag kan inget annat än att hålla med de om nu Tingsrätten anser TPB som olaglig. Lagen gäller väl alla isåfall? Både sökmotorn Google och Youtube bryter mot upphovsrättslagen på ett mycket allvarligare sätt eftersom att filerna och materialet finns på Googles servrar.

Har alltid sagt det, lagen är så sjukt jävla dålig.

sikkos:

Hur stora chanser tror ni dessa killar har till en fortsättning på detta? Med tanke på advokatskostnader osv? Jag hoppas att de får stöd från någon organisation!

Antagligen inte så stor chans, även om det skulle gå så långt att det blev rättegång så lycka till att stämma Google. [y] [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

De flesta artister etc. vinner nog mer på google än förlorar. Finns man inte på google, så syns man inte på nätet, helt enkelt. Om google stängde ned helt, skulle det vara ett stort slag för många artister, då man skulle ha svårt att hitta info om dem...

Vad har det med saken att göra?

Btw så är det en jävla massa artister som tjänar på olaglig nedladdning också


   
SvaraCitera

[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

De menar att Google är skyldiga till brott på samma sätt som Pirate bay

På sätt och vis! Fast nja, inte riktigt! På Google kan man hitta mkt andra saker, värre saker [sad]


   
SvaraCitera
Gifted

Hell_man:

Btw så är det en jävla massa artister som tjänar på olaglig nedladdning också

Såklart, men google är inte alls lika uppenbart att de gör något fel; kanske största delen beror på hur de marknadsför sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

beror på hur de marknadsför sig.

Det har du en poäng i. Haha om google gick ut och sa att du skulle kunna avända google till att hitta drogförsäljare och ritningar till bomber skulle det vara en annan sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dom kommer säg att alla är lika inför lagen men "google har inte något kriminellt uppsåt"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sikkos:

(Egentligen tycker jag att varken Google eller TPB är olagliga sajter, tråden är mer till för att håna tingsrättens beslut)

The pirate bay agerar inte bara sökmotor utan även tracker som möjliggör fildelning, vilket innebär medhjälp. Vi alla vet syftet med TPB! Att jämföra det med google går, men är inte rimligt.


   
SvaraCitera
Gifted

Hell_man:

om google gick ut och sa att du skulle kunna avända google till att hitta drogförsäljare och ritningar till bomber skulle det vara en annan sak.

Precis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Om google stängde ned helt, skulle det vara ett stort slag för många artister, då man skulle ha svårt att hitta info om dem...

Fasst nu är det ju så fastän google är internetsöks blodiga diktator.. så finns det andra sökprogram som funka minst lika bra [cute]


   
SvaraCitera
Gifted

isteche:

så finns det andra sökprogram som funka minst lika bra

Tja, google har en ganska avancerad algoritm bakom... jag känner inte till en annan som är så bra som googles...


   
SvaraCitera