Jag försöker komma in lite i Python, så därför tänkte jag skriva en enkel mud. Jag hade tänkt spara spelvärlden i en tvådimensionell array, men jag undrar lite hur jag gör det mest effektivt.
Det här verkar fungera utmärkt:
http://pythonluls.pastebin.com/m9327bb4
World.t[x][ y] fungerar, vilket känns skönt för en c++-programmerare. Men är det här ett särskilt effektivt sätt, att spara allting i listor? Borde jag använda Pythons array-funktion istället (i array-modulen, array.array då)?
Python har ju en inbyggd skräphanterare, så jag antar att jag inte behöver radera k? Raderas k automatiskt efter det att konstruktorn har gjorts, eller måste jag göra den local då? Spelar det någon roll öht.? k kan ju potentiellt vara relativt stor.
Det här verkar fungera utmärkt:
http://pythonluls.pastebin.com/m9327bb4
World.t[x][ y] fungerar, vilket känns skönt för en c++-programmerare. Men är det här ett särskilt effektivt sätt, att spara allting i listor? Borde jag använda Pythons array-funktion istället (i array-modulen, array.array då)?
Python har ju en inbyggd skräphanterare, så jag antar att jag inte behöver radera k? Raderas k automatiskt efter det att konstruktorn har gjorts, eller måste jag göra den local då? Spelar det någon roll öht.? k kan ju potentiellt vara relativt stor.