Aviseringar
Rensa alla

Tvätta under förhuden


Ämnesstartare

Jag har vid flera tillfällen hört att man ska tvätta sig under förhuden varje dag. Jag brukar bara göra detta när jag duschar (bara när jag duschar hemma). Aldrig när jag duschar t.ex. efter idrotten. Hur tvättar ni er och hur ofta?


   
Citera
Ämnesetiketter

Båda könen ska. Men det ska ju inte gå till överdrift, en gång om dagen räcker bra.
mvh vän av renlighet


   
SvaraCitera

så länge man drar bak förhuden och sprutar vatten när man duschar och någon gång då och då tvålar är det väl lugnt


   
SvaraCitera

Ungefär en gång om dagen, när jag duschar. Tvätta med enbart vatten, eller olja från apoteket eller annan typ. Tvål och även duschkräm är en dålig idé.

Använder själv olja från apoteket samt återfuktande mojs.


   
SvaraCitera
Tyrael

MarcusP:

Jag har vid flera tillfällen hört att man ska tvätta sig under förhuden varje dag. Jag brukar bara göra detta när jag duschar (bara när jag duschar hemma). Aldrig när jag duschar t.ex. efter idrotten. Hur tvättar ni er och hur ofta?

Förmodligen är det rekommenderat att dagligen tvätta för att vissa har lättare för att få flens, själv har jag aldrig fått flens trots att jag inte duschat på flera veckor. Varje gång jag duschar tvättar jag dock penis grundligt (dock inte behovligen med tvål innanför, använd isf parfymfri tvål).


   
SvaraCitera

var dag när jag duschar, skrubbar med en rejäl rotborste och såpa för att få det kliniskt rent


   
SvaraCitera

Bara när jag duschar... Varrannan dag.


   
SvaraCitera

skvätt lite vatten där bara


   
SvaraCitera
Tyrael

Förhuden sitter längst ut runt penis och liknar en lös hudflik. Den är till för att skydda ollonet. Strax innanför öppningen på förhuden finns en speciell sorts talgkörtel. Talget smörjer och skyddar mot bakterier och svamp, vilket gör att man sällan får svampinfektioner på penis. Man ska dock hålla rent och tvätta bort talgen varje dag, annars kan det bli ansamling av bakterier som gör att det luktar illa. Talget kallas ibland smegma. Använd helst ljummet vatten och undvik tvål under förhuden. Tvål kan irritera den känsliga slemhinnan på förhudens insida och själva ollonet.


   
SvaraCitera

Tyrael:

Använd helst ljummet vatten och undvik tvål under förhuden. Tvål kan irritera den känsliga slemhinnan på förhudens insida och själva ollonet.

men om man nu inte blir irriterad av tvålen så är det väl lugnt att använda den antar jag


   
SvaraCitera