Aviseringar
Rensa alla

Tvångsbeteenden


Ämnesstartare

är det någon annan än jag som har tvångsbeteenden? tex bita på naglarna, hacka på tänderna osv..

själv så river jag på läpparna, biter på knogarna och sånt. jag försöker sluta varje dag men det går tamefan inte! [crazy]


   
Citera

Det där räknas inte som tvångsbeteende. Tvångsbeteende är ett sätt att hantera tvångstankar. Du har väl ingen fobi lr liknande som går att anknyta till att du biter på naglarna?. Eller? (jag kan ha fel)

Exempel på tvångstanke: Fobi för smuts
Exempel på tvångsbeteende: tvätta händerna hela jävla tiden, använda handskar när man tar i vissa saker osv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nåt är det ju som gör att jag vill riva på läpparna och sånt men jag vet inte riktigt vad.. och jag kan ju inte sluta heller [shake] så nåt slags tvångsbeteende måste det ju vara.. eller?


   
SvaraCitera

jojjoo:

nåt är det ju som gör att jag vill riva på läpparna och sånt men jag vet inte riktigt vad.. och jag kan ju inte sluta heller [shake] så nåt slags tvångsbeteende måste det ju vara.. eller?

Nja, det är samma sak med mig. Jag biter exempelvis på naglarna något alldeles fruktansvärt. Jag har seriöst aldrig träffat någon med kortare naglar än jag själv haha. hur som. Jag bitter antagligen på naglarna för att bli kvitt nervositet och känsla av stress. oftast gör jag det omedvetet. Ibland kommer jag på mig själv med att göra det när jag ex kollar på film osv, vet inte riktigt varför jag gör det just då.
Men att känna sig stressad och liknande är inte en tvångstanke, går exempelvis inte att jämställa med att man måste dra i handtaget x antal gånger när man öppnar en dörr, annars händer det där...[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jaa det är ungefär så för mig också nu då jag tänker efter. har du något bra tips hur man kan sluta? [crazy]


   
SvaraCitera

jojjoo:

Jaa det är ungefär så för mig också nu då jag tänker efter. har du något bra tips hur man kan sluta?

Det går att köpa "sluta bita på naglarna-nagellack" på apoteket. Är som vanligt nagellack fast syns nästan ingenting när man penslat på. Den där nagellacken smakar vidrigt, vilket man blir påmind om varje gång man stoppar naglarna i munnen. Det funkar skitbra. Jag är dock så sjuk i huvudet att jag typ biter ändå, fast att det är så jävla skabbig smak. haha testa det! kostar typ 40 spänn. [y]
att sluta att hacka tänder osv är lite svårare dock[n]


   
SvaraCitera

Jag kommenterar sånnadär smågrejer som folk gör, tex att bita på naglarna. Bara om jag känner personen i fråga iofs, men det är jobbigt ändå.

Så kan jag inte säga ett spontant, kvicktänkt skämt utan jag säga "Jag skojja" efteråt. Och alltså inte efter några sekunder, utan det sitter verkligen ihop med ordet innan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Måste alltid ha TV/Stereovolymen på jämn siffra...


   
SvaraCitera
Jeay_L

Jag biter på naglarna då jag blir nervös eller uttråkad, kör in naglarna i huden/nyper/klöser mig själv då jag blir nervös, stressad eller förbannad, sväljer luft då jag blir nervös, river skinn från läpparna

Vad gör jag inte [chocked]


   
SvaraCitera

jag river mej i hårbotten, fast det inte kliar.
så den är helt förstörd [sad]


   
SvaraCitera

Ja, tvätta händerna så fort jag tagit på något annat som inte e mitt o
biter på naglarna när jag blir depp.. Typ..


   
SvaraCitera
kachin

inte jag men min pappa har många tvångsbeteenden 😛 störande.
tvättar händerna 24/7, går ut jämt, kollar spisen typ 3 gånger så ingen platta är på, rycker i handtagen minst två gånger så att det är låst osv osv osv osv osv...


   
SvaraCitera

kachin:

kollar spisen typ 3 gånger så ingen platta är på, rycker i handtagen minst två gånger så att det är låst osv osv osv osv osv...

hahah låter som min pappa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

Jag är dock så sjuk i huvudet att jag typ biter ändå, fast att det är så jävla skabbig smak. haha testa det! kostar typ 40 spänn.

funkade verkligen inte för mig heller.
bestämde mig bara för att sluta bita (det är ganska enkelt)
så jag gick sen över till att riva av naglarna istället, men nu håller jag på att avvänja mig från det också, går ganska bra!


   
SvaraCitera

när klockan slår lika (t.ex. 18.18) knackar jag tre gånger på bordet, golvet, väggen.... har suttit i ett antal dygn och knackat varje timme[shake]
och så fort jag tänker på orden "I just lost the game" måste jag säga det högt och människorna runt mig måste också göra det. säger någon annan det måste jag också göra det.
totalvrickat[party]


   
SvaraCitera