Aviseringar
Rensa alla

tvångstankar.


Ämnesstartare

Är det någon som vet hur man blir av med tvångstankar ? , jag skäms så jävla mkt att jag har de....
jag kan berätta om en av mina tvångstankar...
Jag har en kruka utanför min dörr o den måste jag doppa fötterna i innan jag går in i mitt rum o sen när jag är där inne måste jag tända o släcka lampan tio gånger ...
Inga kompisar/familj får gå in i mitt rum före mig och så fort jag är utanför mitt rum o dom t ex vill hämta något där inne måste jag gå in o göra de sakerna sen kan jag gå ut igen för då får dom vara inne i mitt rum men om dom skulle gå ut igen o sen vill in måste dom ju ropa på mig igen...,
Jag tycker det är jätte pinsamt att ta hem kompisar för jag är tvungen att berätta för dem om mina tvångstankar.....
va ska jag göra ? snälla hjälp mig [sad]


   
Citera

beteendeterapi [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

testa KBT, har hört att det är bra mot tvångstankar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kognitiv beteendeterapi it is. Kontakta bup (barn och ungdomspsykiatrin). Du kommer att få arbeta med att i små steg bryta dig loss ifrån tvångshandlingarna, och stå ut med ångesten som det medför. Eftersom du skäms över dina tankar så kan det vara skönt att prata med en psykolog om det då det antagligen kommer kännas som en avlastning och neutralisering, du är inte knäpp eller konstig utan bär på ett problem som många andra plågas av.

Tveka inte att söka hjälp, kommer förmodligen bli värre och värre för varje dag du väntar. Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kontakta bup. Tvångstankar är jättevanliga, du behöver inte alls skämmas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag går redan hos bup och går i Dbt-beteendeterapi 2 gånger i veckan...
Jag vill verkligen inte gå dit mer finns de inget annat jag kan göra ? :(:(


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ungdom94:

Jag går redan hos bup och går i Dbt-beteendeterapi 2 gånger i veckan...
Jag vill verkligen inte gå dit mer finns de inget annat jag kan göra ? :(:(

Varför vill du inte gå dit mer?

Det enda du kan göra själv är att praktisera de verktyg du fått med dig ifrån terapin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asso jag vill inte gå dit ännu oftare...
för får mer ångest än vanligt varje gång jag går dit..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ungdom94:

asso jag vill inte gå dit ännu oftare...
för får mer ångest än vanligt varje gång jag går dit..

Vad grundar sig din ångest inför besöken i, att psykologen är dålig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Säger precis som alla andra; KBT.

Det är den enda potentiella lösningen jag kan komma på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bli bara vän med blinda människor, då ser dom inte vad du gör och därmed slipper du skämmas över det[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asso min psykolog är jätte bra så vet faktiskt inte vrf jag får ångest för de [sad]
men jag får la snacka med min psykolog om KBT om de är de enda jag kan göra [sad]
tack iaf allihopa[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ungdom94:

asso min psykolog är jätte bra så vet faktiskt inte vrf jag får ångest för de
men jag får la snacka med min psykolog om KBT om de är de enda jag kan göra
tack iaf allihopa

KBT är jättebra. Du får antagligen ångest inför besöken eftersom det är jobbigt att arbeta/prata med/om dina tvångstankar. Det kommer vara jättejobbigt ett tag, men det ska ju vara främjande. Det är "bra" nyttig ångest du ska klara av att stå ut med, bättre att ha sådan ångest istället för att hela tiden göra saker som får en att få mindre ångest för stunden (tvångshandligar) men ger mer ångest i längden.

Bra att du har en bra psykolog, kommer nog lösa sig för dig om du vill arbeta med dina problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okeej tack så mkt [smile]


   
SvaraCitera

Hej!

Jag vet precis hur det känns då jag har haft precis samma sak, men jag fick hjälp av BUP som tog det med små steg. Nu har det mest övergått till inretvångstankar, alltså tankar innuti mitt huvud som är lättare att tänka bort istället för fysiska tvångsrutiner.

Lycka till 🙂


   
SvaraCitera