Aviseringar
Rensa alla

20 % av mänskligheten är analfabeter. I början av industrialismen fanns det färre människor än så.


Petros Synthea:

Bara titta på siffrorna innan 1700-talet.  http://www.wolframalpha.com/input/?i=world+population+1750

fast att befolkningen ökat beror ju bl a på den industriella och medicinska utvecklingen > vi lever längre  osv. förstår inte din poäng. 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Zymba:

fast att befolkningen ökat beror ju bl a på den industriella och medicinska utvecklingen > vi lever längre  osv. förstår inte din poäng. 

För att jobba i en fabrik så behöver du kunna läsa och skriva. Utan bred läs och skrivkunnighet så hade vi aldrig haft en industriell revolution (vilket också förde med sig en medicinsk utveckling). Det är därför man har skolplikt historiskt sätt, för att man ska kunna jobba i en fabrik. 

Napoleon hade aldrig varit så framgångsrik, om inte all hans soldater kunde läsa och skriva, vilket övriga Europas arméer ej kunde.


   
SvaraCitera

Petros Synthea:

För att jobba i en fabrik så behöver du kunna läsa och skriva. Utan bred läs och skrivkunnighet så hade vi aldrig haft en industriell revolution (vilket också förde med sig en medicinsk utveckling). Det är därför man har skolplikt historiskt sätt, för att man ska kunna jobba i en fabrik. 

Napoleon hade aldrig varit så framgångsrik, om inte all hans soldater kunde läsa och skriva, vilket övriga Europas arméer ej kunde.

men vad har detta med befolkningsökning att göra


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Zymba:

men vad har detta med befolkningsökning att göra

Läs och skrivkunnighet > Personer kan jobba i fabrik > Produktiviteten ökar i en fabrik (vilket är den industriella revolutionen). 

Om befolkningsökningen beror på industrialisering, hur kan då befolkningen öka utan hög läs och skrivkunnighet, om industrialiseringen beror på detta? 


   
SvaraCitera

Zymba: men vad har detta med befolkningsökning att göra

läs och skrivkunnighet korrelerar med befolkningstillväxt på det viset att det bidrar med ekonomisk tillväxt och mer pengar i plånboken för vanligt folk att kunna försörja sina familjer med.


   
SvaraCitera

Petros Synthea: Den har halverats sedan 1970. Data längre bakåt finns nog inte, jag hittar ingen iaf.

Nej precis. att kunna läsa och skriva, dvs kommunikativ skrift har historiskt varit reserverad en smal andel av befolkningen. administratörer vid de olika rikena, även inom de religiösa högcentran där man utvecklade ett behov av att kunna teckna ner sina texter och dogmer för efterkommande. Det är inte förrens Napoleons skolreformer under sent 1700-tal som du poängterat, som det blev en angelägenhet även för lågfrälse.


   
SvaraCitera

Petros Synthea:

Läs och skrivkunnighet > Personer kan jobba i fabrik > Produktiviteten ökar i en fabrik (vilket är den industriella revolutionen). 

Om befolkningsökningen beror på industrialisering, hur kan då befolkningen öka utan hög läs och skrivkunnighet, om industrialiseringen beror på detta? 

Man behöver inte läs och skrivkunnighet för fabriksjobb. Tror du t.ex. barnarbetarna i Afghanistan, Bangladesh och Kina är några höjdare på att läsa? 


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

presidente:

Man behöver inte läs och skrivkunnighet för fabriksjobb. Tror du t.ex. barnarbetarna i Afghanistan, Bangladesh och Kina är några höjdare på att läsa? 

Barnarbete idag ligger på 2.36 % (15% av alla barn mellan 5-14 år) av mänskligheten. Hur många av dessa som arbetar i fabriker vet jag inte. Enligt källa, så sker barnarbete inom familjen, hemhjälp, på gatan men också i fabriker.

Kan du förklara för mig hur man sätter ihop en Iphone effektivt utan att läsa?

Det var vanligt med barnarbete på 1800-talet i Europa. Men det säger sig själv att det var betydligt mindre effektiv arbetskraft. Ett barn som kan läsa och skriva blir betydligt mycket mer effektiv. Men eftersom att vissa kan jobba med så extremt låga löner så kan det fortfarande vara lönsamt att ha sjukt ineffektiv arbetskraft antar jag. Men jag vet egentligen inte, bra invändig.


   
SvaraCitera

Petros Synthea: Hur kan siffran vara så sjukt hög, fattar inte.

Barnfödandet har varit betydligt högre i utvecklingsländerna än i industriländerna. Ganska enkel matematik enl mig.


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Obscured by Clouds:

Barnfödandet har varit betydligt högre i utvecklingsländerna än i industriländerna. Ganska enkel matematik enl mig.

Matematik möjligen, men vad är sambanden utöver sänkt barnadödlighet i industriländer? Det måste ju tillkommit något vid 1700-talet, annars hade ju befolkningsökningen ökat mer innan 1700-talet än vad den gjort?


   
SvaraCitera

Det var ju du som startade tråden. Antar att du enbart tänker i procent eller hur? 

Nåväl, du får tänka på att befolkningen på jorden idag är 7 miljarder. För hundra år sedan dvs år 1900 fanns det bara 1,6 miljarder. 

550px-Population_curve.svg.png


   
SvaraCitera
Asha
 Asha
Ämnesstartare

Obscured by Clouds: Antar att du enbart tänker i procent eller hur?

Nej. Jag omvandlar det relativt till % av nuvarande mänsklighet. Vilket är samma sak som att tänka antal, eftersom det har en fast referenspunkt. Hur har vi ökat från under 1 till över 7? 

En faktor varför man föder mer barn är barnadödligheten. Men det har varit hög barnadödlighet även innan den exponentiella ökningen, så det måste finnas en annan faktor?


   
SvaraCitera

Petros Synthea: Nej. Jag omvandlar det relativt till % av nuvarande mänsklighet. Vilket är samma sak som att tänka antal, eftersom det har en fast referenspunkt. Hur har vi ökat från under 1 till över 7?

Snöbollseffekten. Samt att människan i industriländerna både är friskare och lever längre samt att vi idag botar i princip alla sjukdomar. Innan pencilinet kom så dog folk av en vanlig infektion typ lunginflammation.


   
SvaraCitera

Petros Synthea:

Kan du förklara för mig hur man sätter ihop en Iphone effektivt utan att läsa?

Enkelt, någon som kan läsa (t.ex förman på fabriken) förklarar hur man gör. Att sätta ihop en iPhone är kanske svårt första gången, efter 10:e gången får man in rutinen och kan massproducera.


   
SvaraCitera

Firefox:

Enkelt, någon som kan läsa (t.ex förman på fabriken) förklarar hur man gör. Att sätta ihop en iPhone är kanske svårt första gången, efter 10:e gången får man in rutinen och kan massproducera.

precis det var därför barnarbete och kvinnor blev en billig arbetskraft i början av industrin och domminerade i vissa fall områden så som tex textilindustrin som inte krävde utbildning, problemt med barn/unga som skippade skolan för arbete bestod in på 1950-talet.


   
SvaraCitera