Aviseringar
Rensa alla

22-årig anställd kvinna mördad på hem för ensamkommande flyktingbarn


Exner

InABox:
Det är inte "osmakligt" att koppla ihop en nedgång i psykhjälp med galenpannor som begår våldsbrott och följaktligen är det heller inte "osmakligt" att antyda att man kunde gjort mer för att förebygga. Aningen banalt kanske, men inte på något vis kränkande.

Det blir 'ursäktande omständigheter' på samma sätt som viss klädsel hos ett våldtäktsoffer. Ställer mig starkt emot det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

Det blir 'ursäktande omständigheter' på samma sätt som viss klädsel hos ett våldtäktsoffer. Ställer mig starkt emot det.

Precis. Sedan är det ju en annan sak att i framtiden diskutera åtgärder för att förhindra att liknande saker sker. Större kontroll på vilka som tas in, bättre kontroll på själva asylboendena, bättre psykvård osv. Men den diskussionen är ju något helt annat jämfört med att vid första anblick rent politiskt korrekt-instinktivt skylla asylsökandes mord på det svenska systemet. Speciellt när man beaktar alla de resurser och privilegier som asylsökande får av det svenska samhället. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner: Det blir 'ursäktande omständigheter' på samma sätt som viss klädsel hos ett våldtäktsoffer. Ställer mig starkt emot det.

Det blir det ju inte - hon var inte direkt ansvarig för gärningsmannens grad av vård, finns en djup skillnad i att skylla på offret och att skylla på samhälleliga och organisatoriska omständigheter, det är ju dessa påpekanden som förhindrar att det sker igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scooby-Doo: Kan vi svenskar över huvud taget förhindra att "skäggbarnen" mördar svenskarna?

Hon som blev mördad representerar inte alla svenskar och mördaren representerar inte alla flyktingar.

Du är verkligen en genomvidrig människa.


   
SvaraCitera

InABox: Var ju någon fängelsevakt som blev dödad för några år sedan för att vederbörande var ensam när hen inte borde har varit det, att påpeka det innebär inte att man skuldbelägger offret. Det var ju heller inte hemmet som var offret, utan kvinnan som blev mördad. 

Två vitt skilda saker. Här var det utan grunder den hjälp personalen erbjudit mördaren som kritiserades, och det kvinnliga offret jobbade med att hjälpa honom. Alltså var det offret som fick skulden.


   
SvaraCitera

Niklas:

Dessutom blir det en mer osmakligt med tanke på att HVB-hem är det bästa boendena man kan få i Sverige som asylsökande vad gäller service och kvalité. Kostnaden för dessa ligger på runt 5000kr per dag. Detta direkt finansierat av skattemedel från staten.

Den asylsökande får alltså försörjning och boende i högsta kvalité för tusentals kronor per dygn betalt av svenska skattebetalare, men trots detta är det Sveriges fel att han mördar en oskyldig kvinna. 

Osmakligt är ordet.

Precis. Sverige har för fan inte hur mycket resurser som helst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Proteus: Två vitt skilda saker. Här var det utan grunder den hjälp personalen erbjudit mördaren som kritiserades, och det kvinnliga offret jobbade med att hjälpa honom. Alltså var det offret som fick skulden.

Det är ju bara något du läser in. Nemi använde till och med ordet "adekvat", vilket antyder att hjälpen på boendet inte var av den typen som var lämplig, vilket man mycket väl kan tänka sig ifall någon begår mord. Att koppla ett basalt uttalande om att mördare ofta har en underliggande problematik som inte adresserats till offerskuldbeläggning är ju att leta efter något att bli kränkt över.


   
SvaraCitera

Rip Sweden arbetare .


   
SvaraCitera

InABox:

Det är ju bara något du läser in. Nemi använde till och med ordet "adekvat", vilket antyder att hjälpen på boendet inte var av den typen som var lämplig, vilket man mycket väl kan tänka sig ifall någon begår mord. Att koppla ett basalt uttalande om att mördare ofta har en underliggande problematik som inte adresserats till offerskuldbeläggning är ju att leta efter något att bli kränkt över.

Läste du om boendet jag länkade till? Som Niklas skriver är den typen av hjälp den bästa Sverige kan erbjuda ensamkommande, i nuläget. Personalen kan inte heller veta vilka som är kapabla till att mörda och inte, så för att förebygga att något sånt här sker hade de varit tvungna att erbjuda _alla_ på HVB-hemmet den sortens terapi, vilket de verkligen inte har råd med. Helt orealistiskt att kräva något sådant.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Proteus: Läste du om boendet jag länkade till? Som Niklas skriver är den typen av hjälp den bästa Sverige kan erbjuda ensamkommande, i nuläget. Personalen kan inte heller veta vilka som är kapabla till att mörda och inte, så för att förebygga att något sånt här sker hade de varit tvungna att erbjuda _alla_ på HVB-hemmet den sortens terapi, vilket de verkligen inte har råd med. Helt orealistiskt att kräva något sådant.

Eller så kunde man ha mindre invandring, en annan typ av invandring, reallokera resurser och så vidare och så vidare, precis samma typ av diskussion man har när det inte är en flykting som begått mordet.


   
SvaraCitera

InABox: Eller så kunde man ha mindre invandring, en annan typ av invandring, reallokera resurser och så vidare och så vidare 

Om det var vad NEMI menade med sitt inlägg ber jag ödmjukast om ursäkt.


   
SvaraCitera
Kudhos

22 år, damn. Hade iprincip hela livet framför sig.

Och nyheten är inte ens så "ovanlig" idag. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Proteus:

Du har rätt, det var antagligen rätt åt kvinnan att bli mördad. Hon var förmodligen nazist också.

Det är det väl ingen som påstår. Däremot undrar jag vad det var som faktiskt hade hänt så hon blev mördad, rätt så allvarlig fråga iom att det handlar om mord. Sedan är det väl aldrig rätt att mörda oavsett anledning (nästan) ..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Proteus: Om det var vad NEMI menade med sitt inlägg ber jag ödmjukast om ursäkt.

Det känns ju i min ringa mening underligt att tolka Nemis uttalande som att hon blev mördad för att hon var för dålig på sitt jobb.


   
SvaraCitera

Anonym001: Det är det väl ingen som påstår.

InABox: Det känns ju i min ringa mening underligt att tolka Nemis uttalande som att hon blev mördad för att hon var för dålig på sitt jobb.

"Finns alltid en risk med att inte ge adekvat hjälp till personer som behöver det."

Offret jobbade på HVB-hemmet och försökte hjälpa den här personen, alltså är hon en av dem som kritiken riktas mot. Man måste anstränga sig rätt mycket för att tolka det på något annat sätt.


   
SvaraCitera