Aviseringar
Rensa alla

Tvingad till internat


Ämnesstartare

Hej nu är det så att jag har bra hyfsat betyg i skolan och ska börja i gymnasie till hösten. Jag velat lite vilka skolar jag vill gå på men jag har iallafall klart för mig att jag vill gå ekonomi. Skolorna jag velar mellan är inte dåliga. Nu på sistone har mina föräldrar försökt få mig att vilja gå internatskola. Detta är inget jag vill för jag trivs otroligt bra här där jag bor. Kan dom tvinga mig till att börja på internat? Eller får dom inte bestämma det?


   
Citera
Algot

Jag tycker inte att de ska få bestämma ett sådant val. Det är ditt val. 


   
SvaraCitera

Dom har inget att säga till om vilken skola du väljer att gå på.


   
SvaraCitera

"Vid ansökan till gymnasieskolan eller gymnasiesärskolan har eleven rätt att själv besluta om till vilken skola eller utbildning hon eller han vill söka till. Det betyder att ansökan inte behöver undertecknas av vårdnadshavaren."

https://www.gymnasium.se/Sections/faq/FAQQAA.aspx?questionid=20003&subjectid=

Du behöver inte ens gå i gymnasium alls.

http://skolvalet.nu/fragor-och-svar/kan-mina-foraldrar-tvinga-mig-att-ga-pa-gymnasiet/


   
SvaraCitera

Nej, de kan inte tvinga dig. Kan däremot säga att internatskola kan vara en väldigt najs upplevelse! Bor själv så och har kommit jättenära mina vänner på så sätt (och dessutom får man öva på att bo utan familjen)


   
SvaraCitera

Ja fan jag kanske skulle ha... det hade nog varit skönt att slippa familjen


   
SvaraCitera

justagirl02:
Nej, de kan inte tvinga dig. Kan däremot säga att internatskola kan vara en väldigt najs upplevelse! Bor själv så och har kommit jättenära mina vänner på så sätt (och dessutom får man öva på att bo utan familjen)

Ja fan jag kanske skulle ha... det hade nog varit skönt att slippa familjen


   
SvaraCitera

internat är kulGlatt skålande


   
SvaraCitera

Jontejons:
Hej nu är det så att jag har bra hyfsat betyg i skolan och ska börja i gymnasie till hösten. Jag velat lite vilka skolar jag vill gå på men jag har iallafall klart för mig att jag vill gå ekonomi. Skolorna jag velar mellan är inte dåliga. Nu på sistone har mina föräldrar försökt få mig att vilja gå internatskola. Detta är inget jag vill för jag trivs otroligt bra här där jag bor. Kan dom tvinga mig till att börja på internat? Eller får dom inte bestämma det?

Elevboende är mycket bättre än internat det är större frihet utan föräldrarna. Se de som en möjlighet, träffa nya människor 


   
SvaraCitera