Aviseringar
Rensa alla

Tvivel över covid vaccin


time
 time

Dindoonuffin: Pandremix som gav narkolepsi är cirka 10 år gammalt, så det är ingen bra track record.

De som fick narkolepsi av Pandemrix hade fått narkolepsi om de blivit sjuka i svininfluensan också - det var viruskomponenten som utlöste det. Vaccinforskare har dessutom naturligtvis lärt sig av vad som hände då och tagit hänsyn till det i allt fortsatt arbete med vacciner.


   
SvaraCitera

time:

Nej, det har det inte. Olika varianter av covidviruset existerar, som du säkert redan vet, och arbetet med vaccin mot liknande virus har pågått i många år. Att säga att de kokat ihop vaccinet på några månader är alltså fake news. Glad

Influensaliknande symptom har säkert människan alltid fått med jämna mellanrum och likaså virusliknande symptom. Men iom att penicillinet uppfanns 1928 och läkar- och medicinforskningen tog fart har väl forskningen gått vidare vad beträffar att få fram vaccin mot div sjukdomar.

Forskningen tar säkerligen kunskap från all tidigare forskning vad beträffar vaccin mot Covid-19 liknande symptom men det innebär ju bevisligen inte att tidigare uppfunna vaccin fungerar mot Covid-19. Även om forskarna inte behöver starta om exakt från ruta ett.

Satt och såg på en streaming som Fox News samkörde med BBC för några dagar sedan där forskare både från Nordamerika och the UK deltog och i det programmet verkade det som att det inte är 100% säkert att vaccin mot Covid-19 "våg 1" fungerar till fullo mot Covid-19 "våg 2" och kommer det dessutom en våg 3 nästan vår (2021) så hjälper det ju knappast framtagandet av ett verksamt vaccin mot "alla" Covid-19 varianter.

Vi kan säkerligen vara överens om att det vi just nu går igenom dvs en pandemi som drabbar i princip hela vår planet har människan sluppit sedan vi för hundra år sedan drabbades av spanska sjukan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

De som fick narkolepsi av Pandemrix hade fått narkolepsi om de blivit sjuka i svininfluensan också - det var viruskomponenten som utlöste det. Vaccinforskare har dessutom naturligtvis lärt sig av vad som hände då och tagit hänsyn till det i allt fortsatt arbete med vacciner.

Länk? 


   
SvaraCitera

Dindoonuffin: Det är som sagt samma idiottänk som Trump. Tengele påstår att Sverige inte kan få ner R-taiet så länge folk testas. Slutar Sverige testa i stor skala sjunker R-taiet, men det är missvisande eftersom ingen vet hur många som faktiskt är smittade och smittar andra. Det är vad Tengele vill för att det passar hans flockimmunitet strategi. Därför begränsades testerna i våras till bara de som hade symptom, för då kan smittan spridas okontrollerad.

Testerna begränsades pga begränsad tillgång. Ditt andra påstående stämmer heller inte. Tegnell menar på att tar man med ett ökat antal smittade så får man ta med ökat antal testade också. Exempel: 2000 personer testas dagligen, 10% är positiva. Om 20 000 testas dagligen men det fortfarande är 10% som är positiva så ja - du har ett större antal individer smittade, men det handlar fortfarande om samma 12% som när 2000 per dag testades = smittan är på samma nivå. Säger man istället "titta på det här landet, dom har 10 gånger högre smittspridning än för x antal månader sedan", så är ju inte det riktigt sant, eller hur?

Trump å andra sidan manar folk att demonstrera mot nedstängingar och har politicerat saker som social distansering och användandet av masker. 

Skillnaderna mellan Tegnell o Trump är som natt o dag, även när det gäller detta uttalande, men jag förstår hur det kan vara lätt att se det man vill se ifall man inte är nöjd av hur corona hanterats hittills. 

Och btw, on topic: jag kommer avvakta med vaccin, dels tills dom grupper som är i störst risk fått den, dels tills det är säkert att det inte ger biverkningar och faktiskt funkar. Minst ett halvår kommer jag att vänta. Jag har inte ens gjort antikroppstest än för att se om jag haft det utan symptom just för att dom testarna är för opålitliga. 

Hjärta


   
SvaraCitera
Haien

Dindoonuffin:

Det finns ett tiotal olika vaccin som håller på utvecklas, men Sverige satsar bara på AstraZenecas vaccin. Det är viktigt att ha tillgång till olika vaccin, för vissa fungerar troligtvis bättre för folk i en viss ålder, av en viss etnicitet och andra kriterier. Så blir det när Sverige har en så inkompetent och tvärsäker epidemiolog som Tegnell, i stället för att lyssna på riktiga experter. AstraZeneca testade ingen över 55 år år. Snacka om självmål.

Ok


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Testerna begränsades pga begränsad tillgång. Ditt andra påstående stämmer heller inte. Tegnell menar på att tar man med ett ökat antal smittade så får man ta med ökat antal testade också. Exempel: 2000 personer testas dagligen, 10% är positiva. Om 20 000 testas dagligen men det fortfarande är 10% som är positiva så ja - du har ett större antal individer smittade, men det handlar fortfarande om samma 12% som när 2000 per dag testades = smittan är på samma nivå. Säger man istället "titta på det här landet, dom har 10 gånger högre smittspridning än för x antal månader sedan", så är ju inte det riktigt sant, eller hur?

Trump å andra sidan manar folk att demonstrera mot nedstängingar och har politicerat saker som social distansering och användandet av masker. 

Skillnaderna mellan Tegnell o Trump är som natt o dag, även när det gäller detta uttalande, men jag förstår hur det kan vara lätt att se det man vill se ifall man inte är nöjd av hur corona hanterats hittills. 

Och btw, on topic: jag kommer avvakta med vaccin, dels tills dom grupper som är i störst risk fått den, dels tills det är säkert att det inte ger biverkningar och faktiskt funkar. Minst ett halvår kommer jag att vänta. Jag har inte ens gjort antikroppstest än för att se om jag haft det utan symptom just för att dom testarna är för opålitliga. 

Hjärta

Konstigt, för jag läste nyligen att de gör fler tester nu, med samma personal, så att det görs fler tester nu kan inte bero på annat än att de vill mörka för att inte folk ska drabbas av panik. Det som har ändrats är att folk får bestämma själva om de vill bli testade i stället för att sjukvårdspersonal bestämmer.

Du har inte läst citatet i TS. Tengele säger att Sverige inte kan få ner R-talet med fler tester. Det är Trumpianskt. Utan tester är det omöjligt att beräkna det verkliga R-talet. 

Jag kommer inte att ta något vaccin. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

De som fick narkolepsi av Pandemrix hade fått narkolepsi om de blivit sjuka i svininfluensan också - det var viruskomponenten som utlöste det. Vaccinforskare har dessutom naturligtvis lärt sig av vad som hände då och tagit hänsyn till det i allt fortsatt arbete med vacciner.

I så fall hade folk i Kanada, som använde ett annat vaccin, också fått narkolepsi. Det beror alltså på vaccinet, inte viruset. 


   
SvaraCitera
time
 time

stoner: Influensaliknande symptom har säkert människan alltid fått med jämna mellanrum och likaså virusliknande symptom.

Ja? Jag är osäker på om du faktiskt läste ett ord av vad jag skrev. Galen Jag sa att vi specifikt haft andra varianter av covid-viruset tidigare. Covid-19 är varianten som orsakat den pågående pandemin. Forskarna startar inte från ruta ett, vaccinet har inte tagits fram på "några månader". Fox News har inget med det här att göra. Du kanske citerade fel person?


   
SvaraCitera
time
 time

Dindoonuffin:

I så fall hade folk i Kanada, som använde ett annat vaccin, också fått narkolepsi. Det beror alltså på vaccinet, inte viruset. 

Ja och nej, det beror framförallt på viruset. Pandemrix hade en högre halt av ett virusprotein jämfört med andra vaccin som fanns ute på marknaden, och de vaccin med lägre halt gav också färre svåra biverkningar. De som fick narkolepsi var redan genetiskt predisponerade att få narkolepsi och hade de insjuknat i svininfluensa hade de alltså löpt samma risk att drabbas.


   
SvaraCitera
L Y S

time: Vaccinforskare har dessutom naturligtvis lärt sig av vad som hände då och tagit hänsyn till det i allt fortsatt arbete med vacciner.

Jo, när det gäller just narkolepsi...men människokroppen kan drabbas av många fler komplikationer och sjukdomar. Vacciner är inget nytt påfund så man kan tycka att de redan vid framställning av Pandemrix borde ha haft koll på risken för ovanliga biverkningar.

Det är fortfarande risk att det dyker upp nya oförutsedda biverkningar med nya covid-19 vaccin. Citaten nedan pekar också på att riskerna för ovanliga biverkningar fortfarande existerar, även om sannolikheten är rätt liten...men å andra sidan var sannolikheten liten även med Pandemrix...

Länk 1
"Att den här allvarliga bieffekten missades beror enligt Per Snaprud på att den är så ovanlig (en på tiotusen drabbas) att det inte upptäcks i vanliga kliniska studier."

Länk 2
"I en framtida pandemisituation kan okända biverkningar inte uteslutas."


   
SvaraCitera

Dindoonuffin: Konstigt, för jag läste nyligen att de gör fler tester nu, med samma personal, så att det görs fler tester nu kan inte bero på annat än att de vill mörka för att inte folk ska drabbas av panik. Det som har ändrats är att folk får bestämma själva om de vill bli testade i stället för att sjukvårdspersonal bestämmer.

Du har inte läst citatet i TS. Tengele säger att Sverige inte kan få ner R-talet med fler tester. Det är Trumpianskt. Utan tester är det omöjligt att beräkna det verkliga R-talet. 

Jag kommer inte att ta något vaccin. 

Alltså själva testkitsen blev ju en bristvara ganska snabbt, det kunde man läsa i ett ganska tidigt skede i våras.

Jo, jag läste, men erkänner nu efter att ha läst om det att jag kanske läste lite för fort Rodnar dock får man ju också tänka på hur olika tegnell och trump är. Tegnell är faktiskt kunnig I ämnet, trump låtsas ju att han och/eller hans experter vet bäst, och om någon expert säger något trump inte gillar får den ju sparken.

Dock har du också själva uttalat svaret - "utan tester är det omöjligt att beräkna det verkligen R-talet" vilket innebär att om det tegnell säger är sant, att OECD referar till en tid då tester knappt gjordes eller under övergångsperioden när man började testa allt mer, så går det ju inte att veta att Sverige "hade svårt att få ner R-talet". Ska man rikta kritik mot Sverige får man ju göra det där man har en grund att göra det, som exempelvis misslyckandet att skydda äldre, hur äldre med symptom inte fått annat än palliativ vård och hur det var brist på tester i våras.

Hade man velat mörka hade dödstalen garanterat varit lägre, för tydligen finns en del överrapportering även i Sverige (personer som avlidit som var smittade av covid, men inte fastställt att dödsorsaken faktiskt var covid).

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Alltså själva testkitsen blev ju en bristvara ganska snabbt, det kunde man läsa i ett ganska tidigt skede i våras.

Jo, jag läste, men erkänner nu efter att ha läst om det att jag kanske läste lite för fort Rodnar dock får man ju också tänka på hur olika tegnell och trump är. Tegnell är faktiskt kunnig I ämnet, trump låtsas ju att han och/eller hans experter vet bäst, och om någon expert säger något trump inte gillar får den ju sparken.

Dock har du också själva uttalat svaret - "utan tester är det omöjligt att beräkna det verkligen R-talet" vilket innebär att om det tegnell säger är sant, att OECD referar till en tid då tester knappt gjordes eller under övergångsperioden när man började testa allt mer, så går det ju inte att veta att Sverige "hade svårt att få ner R-talet". Ska man rikta kritik mot Sverige får man ju göra det där man har en grund att göra det, som exempelvis misslyckandet att skydda äldre, hur äldre med symptom inte fått annat än palliativ vård och hur det var brist på tester i våras.

Hade man velat mörka hade dödstalen garanterat varit lägre, för tydligen finns en del överrapportering även i Sverige (personer som avlidit som var smittade av covid, men inte fastställt att dödsorsaken faktiskt var covid).

Hjärta

Som jag läser det säger Tengele att Sverige inte kan få ner R-talet för att för många testas. Det är Trumpianskt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Ja och nej, det beror framförallt på viruset. Pandemrix hade en högre halt av ett virusprotein jämfört med andra vaccin som fanns ute på marknaden, och de vaccin med lägre halt gav också färre svåra biverkningar. De som fick narkolepsi var redan genetiskt predisponerade att få narkolepsi och hade de insjuknat i svininfluensa hade de alltså löpt samma risk att drabbas.

Många påståenden utan bevis. Det var vaccinet som orsakade narkolepsi. Det är alla överens om. Det är bara du som hävdar att de skulle fått det ändå om de blivit smittade med viruset. 


   
SvaraCitera

Dindoonuffin: Som jag läser det säger Tengele att Sverige inte kan få ner R-talet för att för många testas. Det är Trumpianskt. 

Jag ser det snarare som att han är väl sådär på att kommunicera. Dom gånger jag sett honom har jag tyckt att hans kommunikationsförmåga kan vara lite sådär ibland. Vilket ju är synd för han är bra på det han gör. Men ibland så blir det så. Titta bara på exempelvis Elon Musk. Ett av vår tids största genier, men ingen gyllene talare direkt. 

Hjärta


   
SvaraCitera
time
 time

Dindoonuffin: Det är bara du som hävdar att de skulle fått det ändå om de blivit smittade med viruset.

Nej, du kan själv läsa på att de som fick narkolepsi bar på en gen som ökade risken för utveckling av just narkolepsi. Här är undersökningen där de går in på narkolepsi. Det är ingen som säger att pandemrix inte var ofarligt, men de som drabbades var i grunden redan känsliga för att utveckla sjukdomen. 


   
SvaraCitera