Aviseringar
Rensa alla

Tvivla på Tro och Gud


Ämnesstartare

Jag tvivlar jättemycket men vill ändå fortsätta söka efter Gud.

Men en av mina stora frågor som gör mitt tvivel så stort är, varför kunde människor gå upp på ett berg, höra en röst och tala med rösten (Gud) för 2000. år sedan, men något sånt händer aldrig idag, varför? Och varför finns det ingen som Jesus idag? Och kommer Gud sända ytterligare någon till Jorden?


   
Citera

saradenrara:

Jag tvivlar jättemycket men vill ändå fortsätta söka efter Gud.

Varför vill du hitta honom ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nazgul:

Varför vill du hitta honom ?

Troligtvis nyfikenhet. Jag har hört om andra som hittat Gud och jag är allmänt nyfiken, och inget har bevisat för mig att Gud finns eller inte Finns. Så då är de lika bra att försöka söka.


   
SvaraCitera

saradenrara:

Jag tvivlar jättemycket men vill ändå fortsätta söka efter Gud.

Gör det du. Hoppas du finner din Gud.

Själv anser jag att alla gudar existerar, men jag tillber ingen av dem.


   
SvaraCitera

saradenrara:

Jag har hört om andra som hittat Gud

Dom käkade svamp och gick med Pingstkyrkan och andra fundamentala idiotförsamlingar. Burn the Church i said!


   
SvaraCitera

saradenrara:

Men en av mina stora frågor som gör mitt tvivel så stort är, varför kunde människor gå upp på ett berg, höra en röst och tala med rösten (Gud) för 2000. år sedan, men något sånt händer aldrig idag, varför? Och varför finns det ingen som Jesus idag? Och kommer Gud sända ytterligare någon till Jorden?

Så många viktiga frågor du har

Kan du hjälpa mig lite. Vilket berg talar du om? 2000 år sedan...är det Jesus du menar?
Det har aldrig funnits och kommer aldrig mer att finnas en människa som han. Han var mycket speciell av många anledningar.
Ingen mer behöver "sändas" till jorden för Jesus har gjort allt som behövdes.
Det är en mycket stor och viktig förklaring. Jag måste först veta hur mycket du själv vet. Sen ska jag försöka svara på alla dina frågor.

Jag har studerat Bibeln mycket under många år. Jag vet att det finns svar för dig. Jag måste bara först förstå frågorna. om du fattar vad jag menar?


   
SvaraCitera

saradenrara:

Jag har hört om andra som hittat Gud

Jaha du, men alla dom som funnit gud har ju varit påverkade av diverse preparat vid dessa tillfällen...[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

irenemaria:

Vilket berg talar du om?

asså jag vet inte precis, men jag har för mig att det var något tillfälle då moses fick de tio budorden. Och jag menar, varför skedde det då och inte nu?

Sen vet jag inte riktigt varför jag ber. För varje gång jag ber så känner jag ett så starkt tvivel men fortsätter ändå att be. Jag vill liksom hitta en kärleksfull Gud som jag verkligen kan lita på.
I sommras gick jag på konfaläger och fick en annan syn på tro och sen dess har jag funderat mycket och länge på vem Gud egentligen är.

Men jag vet inte hur jag ska söka och vart jag ska söka, i bibeln, i min bön eller på något annat sätt?
Tack för att du vill lyssna (:


   
SvaraCitera

saradenrara:

Troligtvis nyfikenhet. Jag har hört om andra som hittat Gud

Alltså det menas inte med att de bokstavligen har hittat gud, utan snarare blivit övertygad om hans existens


   
SvaraCitera

saradenrara:

då moses fick de tio budorden.

Du har rätt. Mose gick upp på Sinai Berg och fick först de 10 budorden på stentavlor. Sen fick han ca 600 lagar till som skulle skrivas ner för Israels befolkning.

saradenrara:

varför skedde det då och inte nu?

Det behövdes bara den gången. Israel skulle bli Guds folk. De fick lagar och förordningar att leva efter. Allt för att de skulle kunna hålla sig rena, avskilda och ta emot Messias i sin nation.

Idag har vi hela Bibeln! Och idag är alla människor välkomna att få höra till Guds folk.

saradenrara:

Jag vill liksom hitta en kärleksfull Gud som jag verkligen kan lita på.

(Apostlagärningarna 17:27) 27 för att de skall söka Gud, om de skulle kunna treva sig fram till honom och verkligen finna honom, fastän han egentligen inte är långt borta från någon enda av oss.
(Lukas 11:10) 10 Ty var och en som ber, han får, och var och en som söker, han finner, och för var och en som bultar på skall det öppnas.

Du gör alldeles rätt som ber. Gud finns och kommer att hjälpa dig lära känna honom. Du behöver studera Bibeln och lära känna Gud ordentligt. Han kräver inte att du ska känna dig frälst eller något sådant. Han vill att du ska med ditt förstånd inse och lära dig om Honom.
(Romarna 10:13-14) . . .Ty ”var och en som anropar Jehovas namn skall bli räddad”. 14 Men hur skall de anropa honom som de inte har satt tro till? Och hur skall de sätta tro till honom som de inte har hört något om? Och hur skall de höra utan att någon predikar?

De här verserna visar dig att du måste ha hjälp från någon som hittar bättre i Bibeln än du gör. Själv fick jag den hjälpen av Jehovas vittnen. De hade allt tålamod i världen med mig och visade mig vad det står. Det är det bästa du kan göra !

saradenrara:

Men jag vet inte hur jag ska söka

Jehovas vittnen har en liten tunn bok som heter: "Vad lär Bibeln?" I den boken tas alla viktiga ämnen upp med ALLA de Bibel-ställen som är viktiga för att man ska förstå.
Om du känner några vittnen- be dem om boken. Den kostar inget. Om du inte känner några kan jag skicka en till dig om jag får adressen.


   
SvaraCitera

saradenrara:

men något sånt händer aldrig idag, varför?

det sker.. o mkt mer än det må jag lova dig

saradenrara:

Och varför finns det ingen som Jesus idag?

finns bara en som kan vara Jesus lixom 😛 men vi har ju d.H.A idag, den Helige Ande, som är våran hjälpare.. Jesus kunde bara finna spå en plats, d.H.A finns överallt 🙂 o gör samma under o mer som jesus gjorde, genom oss som tror på Gud o vill tjäna Honom 🙂

saradenrara:

Och kommer Gud sända ytterligare någon till Jorden?

Jesus kommer tillbaka en dag

ett tips. läs Bibeln 🙂


   
SvaraCitera

DPope:

Jesus kommer tillbaka en dag

Nej! Han kommer INTE tillbaka. Däremot kommer han att rikta sin uppmärksamhet mot jorden. Han är idag kung i Guds Rike i himlen. Han blir aldrig mer människa eftersom han har offrat sin kropp för att vi ska få liv en dag.


   
SvaraCitera

irenemaria:

Nej! Han kommer INTE tillbaka. Däremot kommer han att rikta sin uppmärksamhet mot jorden. Han är idag kung i Guds Rike i himlen. Han blir aldrig mer människa eftersom han har offrat sin kropp för att vi ska få liv en dag.

Apg 1: 11: och de sade: Ni män från Gallileen, varför står ni och ser mot Himlen? Denne Jesus som har blivit upptagen från er till Himlen, Han skall komma igen på samma sätt som ni har sett Honom fara upp till Himlen


   
SvaraCitera

DPope:

Han skall komma igen på samma sätt som ni har sett Honom fara upp till Himlen

Ja - alldeles riktigt. Först och främst sa ängeln det när de stog och tittade och ett moln dolde honom för deras ögon. De tittade alltså inte på Jesus - de tittade bara upp mot himlen.
(Apostlagärningarna 1:11) . . .”Ni män från Galileen, varför står ni och ser mot himlen?. . .

Av det kan man förstå att hans närvaro längre fram kommer inte att ses av människor på jorden.

För det andra så var det hans lärjungar som såg upp mot himlen. Det var inte folk i allmänhet. Vilka är det idag som är Jesu lärjungar?

När Jesus själv talar om att han ska snart dö, frågar lärjungarna (Matteus 24:3) . . .Säg oss: När skall dessa ting inträffa, och vad skall vara tecknet på din närvaro . . .

De frågar efter ett tecken eftersom de vet att de inte kommer att se honom igen på jorden. Ordet närvaro - där står det på grekiska Parouosia - Parousia betyder bara just det. Närvarande. Jesus kommer att rikta sin uppmärksamhet mot jorden och sätta igång med den största reningen som någonsin inträffat. Han behöver inte komma hit för att göra det.
(Uppenbarelseboken 19:11-16) 11 Och jag såg himlen öppnad, och se, en vit häst. Och han som satt på den kallas Trofast och Sann, och han dömer och för krig i rättfärdighet. 12 Hans ögon är en eldslåga, och på hans huvud är många diadem. Han har ett namn skrivet som ingen känner utom han själv, 13 och han är klädd i en ytterklädnad bestänkt med blod, och det namn han bär är ”Guds Ord”. 14 Och härarna som var i himlen följde honom på vita hästar, och de var klädda i vitt, rent, fint linne. 15 Och från hans mun går det ut ett långt, skarpt svärd, för att han skall kunna slå nationerna med det, och han skall vara herde över dem med en stav av järn. Han trampar också Guds, den Allsmäktiges, vredes förbittrings vinpress. 16 Och på sin ytterklädnad, ja på sitt lår, har han ett namn skrivet: Kungarnas Kung och herrarnas Herre.


   
SvaraCitera

irenemaria:

Vilka är det idag som är Jesu lärjungar?

De som bekänner Jesus som Herre i sina liv o vill följa Honom o tjäna Honom av hela sitt hjärta, av hela sin själ, av hela sitt förstånd o hela sin kraft 🙂

De som känner Gud personligen!


   
SvaraCitera