Aviseringar
Rensa alla

Tycker du att en kille kan bli Lucia? Eller Jesus eller profeten Muhammed?


Ämnesstartare

Tycker du att en kille kan bli Lucia?

Lucia var ett helgon som levde i Syrakusa på Sicilien på 300-talet och som fick plikta med sitt liv.

Är det lika ok att en tjej får gestalta Jesus eller profeten Muhammed?


   
Citera
Ämnesstartare

Konstig poll med två olika frågor. Finns det någon ceremoni i skolan där Jesus eller Muhammed  ska gestaltas? Nä. 
Vem som ska få vara lucia är väl sedan rätt oviktigt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Konstig poll med två olika frågor. Finns det någon ceremoni i skolan där Jesus eller Muhammed ska gestaltas? Nä.

Det finns väl inte en enda kyrka i detta landet som inte har ett julspel med Jesus, Maria, stallet, krubban osv. Har du aldrig sett något sådant?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, couldn't care less.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Vem som ska få vara lucia är väl sedan rätt oviktigt.

Vad jag syftade på var naturligtvis att Lucia från historien var en kvinna... INTE EN MAN!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TOR:

Det finns väl inte en enda kyrka i detta landet som inte har ett julspel med Jesus, Maria, stallet, krubban osv. Har du aldrig sett något sådant?

Men hur många går på sådant? Lucia är ju ngt som firas i alla skolor och i de flesta kommuner på stan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TOR: Ja

Who gives a flying fuck. Luciafirandet är för övrigt en osalig blandning av helgondyrkan och hednatro. Könet på Lucian är så vansinnigt irrelevant att det är löjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förr spelades ju alla kvinnoroller av män, skiter rätt mycket om någon vill vända på det någon gång ibland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Men hur många går på sådant? Lucia är ju ngt som firas i alla skolor och i de flesta kommuner på stan.

Nachac: Who gives a flying fuck. Luciafirandet är för övrigt en osalig blandning av helgondyrkan och hednatro. Könet på Lucian är så vansinnigt irrelevant att det är löjligt.

Så det är helt ok med en skäggig rakad snubbe som Lucia?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


   
SvaraCitera
frukt

Ser gärna allt det där undermineras och förlöjligas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TOR: Så det är helt ok med en skäggig rakad snubbe som Lucia?

Jag bryr mig inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TOR:

Så det är helt ok med en skäggig rakad snubbe som Lucia?

Enl sägnen så var det ju en svarthårig kvinna som var lucia men blir en kille vald, så varför inte? Jag hade ej satt mig emot det beslutet iaf. Dock blir ju oftast blonda smala tjejer valda, trots att lucia hade svart hår. När det gäller firanden i småskola och förskola ska ju såklart alla få vara precis vad de vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lucia är en mysig och fin tradition som vi ska ha kvar och de flesta unga gillar den. Har nog aldrig stött på någon som inte gillat det hela, varken när jag varit personal eller när jag själv var barn (vad jag minns).
Närstående som får komma och kolla på kvällen när man klätt ut sig och sjunger för att sedan fika med alla barn, det är ju jättemysigt. För att inte tala om hur kul det är för folk på ålderdomshem att få kolla på lite sjungande barn.


   
SvaraCitera