Aviseringar
Rensa alla

Tycker du man ska ha betyg från sjätte klass?


Ämnesstartare

m3lis:

JA, från sjätte klass. (Du röstade på detta alternativ)

isola:

Behövs inte mer press på ungarna i ung ålder.

Handlar inte om att sätta press. Handlar om att ha underlag för att kunna hjälpa eleverna tidigt. Eftersom vissa tar längre tid på sig än andra så kan det vara försent att sätta in hjälp i Åttan.


   
SvaraCitera

m3lis:

why?

för att betyg inte säger något om vad man egentligen kan. utan betygshetsen kan man fokusera på att lära sig på riktigt inte bara för att få högsta betyg på provet... och om man nu ska söka vidare kan man ha ämnes specifika uttagningsprov.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Handlar inte om att sätta press. Handlar om att ha underlag för att kunna hjälpa eleverna tidigt. Eftersom vissa tar längre tid på sig än andra så kan det vara försent att sätta in hjälp i Åttan.

Hela den här föreställningen om att betyg = mer hjälp tycker jag är helt galen. Lärarna måste redan uppge om ungarna uppnått målen eller inte med nya bestämmelser redan från första klass, och det räcker gott.


   
SvaraCitera

m3lis:

JA, från sjätte klass. (Du röstade på detta alternativ)

Buddah:

Handlar inte om att sätta press. Handlar om att ha underlag för att kunna hjälpa eleverna tidigt.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Lärarna måste redan uppge om ungarna uppnått målen eller inte med nya bestämmelser redan från första klass, och det räcker gott.

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nirr:

Buddah: Handlar inte om att sätta press. Handlar om att ha underlag för att kunna hjälpa eleverna tidigt.

baah, ni är alldeles för lättmanipulerade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

Nej, från åttan. (Du röstade på detta alternativ)

Betygen borde avskaffas. Betyg stressar eleverna, man hetspluggar för att klara proven och inte för att lära sig. Min polare pluggar pedagogik och det var en av de förta sakerna man fick lära sig. Det är ju inte heller en slump att lärarfacket är negativa till betygssystemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

redan från första klass

eller när jag tänker efter hade jag nog fel, det var från femman. Men iaf.

EDIT: Eller nej, det hade jag inte! Grejen är att min mor satt och gjorde sådana omdömen när jag var hemma hos henne och då handlade det om femmor och sexor.
http://www.regeringen.se/sb/d/10403/a/106967
Man går igenom mål för mål och skriver om eleven uppfyller dem eller inte. Tydligare kan det inte bli.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

Nej, från åttan. (Du röstade på detta alternativ)

Ser inte poängen med att sätta press på små sjätteklassare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag tycker man ska få betyg redna i 3:an. jag fick betyg först i åttan och då är det för sent. tidigare är bättre så man lät sig så snabbt som möjligt att det är viktigt och seriöst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Behövs inte mer press på ungarna i ung ålder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Hela den här föreställningen om att betyg = mer hjälp tycker jag är helt galen. Lärarna måste redan uppge om ungarna uppnått målen eller inte med nya bestämmelser redan från första klass, och det räcker gott.

Det handlar om att både politiker, lärare, föräldrar, skolledning etc. skall ha på papper hur situationen ser ut. Att sitta på ett utvecklingssamtal med Olle och hans mamma och säga "Olle har inte riktigt nått alla målen, men annars är han jätteduktig!" räcker inte riktigt.

Har man däremot att betygsunderlag, ett papper på att det behövs lite extra hjälp så finns det större motivation (det är så administration fungerar, allt måste ha underlag) till att sätta in mer resurser. Föräldrarna kanske till och med vaknar lite.

Jag tror att betyg tidigare är en del i att förbättra skolan. Sjuan räcker nog dock, Sexan kanske är lite att ta i.

Rödingajävel:

Betygen borde avskaffas. Betyg stressar eleverna, man hetspluggar för att klara proven och inte för att lära sig. Min polare pluggar pedagogik och det var en av de förta sakerna man fick lära sig. Det är ju inte heller en slump att lärarfacket är negativa till betygssystemet.

Hur skall man då kunna ha ett fungerande skolsystem? Någonstans måste man lägga en grund. Tycker att Högstadiet är ganska lagom, efter det kan man börja ha ett mer individuellt upplägg. I sådana fall tror jag det är bättre om man har fler betygssteg, och kanske i sådana fall redan från början sänker kraven för intag när det gäller mer praktiska program.

Men tycker ändå det måste finnas en grund någonstans som man som elev och skola kan utgå från.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

JA, från sjätte klass. (Du röstade på detta alternativ)

Om man får betyg tidigare så tar man skolan seriöst tidigare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Det handlar om att både politiker, lärare, föräldrar, skolledning etc. skall ha på papper hur situationen ser ut.

Som att ett papper som säger att målen inte är uppfyllda inte räcker?
Det är exakt samma grej. Du har bara gått på hela mytbildningen kring betygen och hur skolan fungerar som björklund gärna propagerar om. Om man frågar lärarna vilka åtgärder de tror skulle förbättra skolan så hamnar de i omvänd ordning jämfört med herr björklund.
Tror du på allvar att skolan skulle fylla i att målen inte är uppfyllda, svepa in det i massa fina ord till föräldrarna så att de inte förstår vad det innebär och sen låta bli att ta till några åtgärder?
Då skulle de lika gärna låta bli att ta till åtgärder fast de har ett IG istället för "mål ej uppfyllt". Fattar inte hur du resonerar, man har ju redan ett system som motsvarar G och IG för ungarna från första klass. Skillnaden betyg skulle göra är att man dessutom har VG och MVG som alternativ också.


   
SvaraCitera

Buddah:

Har man däremot att betygsunderlag, ett papper på att det behövs lite extra hjälp så finns det större motivation (det är så administration fungerar, allt måste ha underlag) till att sätta in mer resurser. Föräldrarna kanske till och med vaknar lite.

det är bara ett sett för fega lärare som inte vågar säga till en förälder att det inte går bra för deras son eller dotter i ett par ämnen...

Buddah:

Hur skall man då kunna ha ett fungerande skolsystem? Någonstans måste man lägga en grund

men man lägger inte en grovgrund utan man bygger luftslott. barnen lär sig inte av rätt anledning och kommer inte komma ihåg sina kunskaper.


   
SvaraCitera