Aviseringar
Rensa alla

Tycker du man ska ha betyg från sjätte klass?


Ämnesstartare

m3lis:

JA, från sjätte klass. (Du röstade på detta alternativ)

Jag fick bara vg i samhällskunskap för att jag hade bara en termin för att fixa ett mvg. läraren tittade inte heller på vad jag hade fått på proven i sjuan. Om jag hade haft betyg från sjuan hade jag inte behövt jobba som ett jävla as och sluppit lärarens jävla "vi vill inte höja ditt betyg än för att vi vill inte behöva sänka det i slutbetyget" i nian.
Man har mer tid på sig att fixa betygen om man får det tidigare och det minskar stressen. Inget är tydligare än ett IG på att man måste göra något åt det.


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Finns det någon som helst motivation att plugga utan betyg? Man är för liten för att förstå vikten av "att lära för kunskapens skull".

Jag tror nog också att många är "för små" för att förstå vikten av betygen, speciellt när de får veta att grundskolebetyg egentligen inte har någon betydelse. Jag förstår vad du menar med betyg --> motivation och därför sa jag att sjuan minst. Men jag menar att grundskolan ska sätta fokus på just att motivera elever att plugga vidare och inte hetsa så mycket kring betygen som det görs just nu.


   
SvaraCitera

honolulu:

Jag förstår vad du menar med betyg --> motivation och därför sa jag att sjuan minst. Men jag menar att grundskolan ska sätta fokus på just att motivera elever att plugga vidare och inte hetsa så mycket kring betygen som det görs just nu.

Ja självklart spelar betygen ingen roll egentligen, det viktiga är att motivera elever att plugga. Jag vill inte införa betyg bara för betygens skull, skulle det finnas något uppenbart bättre sätt att motivera skolbarnen skulle det givetvis vara bättre. Dock anser jag att det i dagsläget inte finns det och därför är betyg det bästa sättet att motivera elever.


   
SvaraCitera

Åttan är lagom och bra, absolut inte på sjätteklassare.
Och om någon nu får för sig att införa det från 3:an(!) så tänk efter, vad för betyg finns det egentligen att sätta på dåligt ritade teckningar och små texter skrivna med kråkfötter?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

JA, från sjätte klass. (Du röstade på detta alternativ)

Gärna ännu tidigare.

Det märktes en allt för tydlig förändring på studieglädjen, respekten för lärare, atmosfären i klassrummen och studieresultaten efter det att man fått sitt första betyg i åttan.

Allt för många behöver betyg som en påminnelse om att det inte är jävla lekstuga.

kidvanteh:

så tänk efter, vad för betyg finns det egentligen att sätta på dåligt ritade teckningar och små texter skrivna med kråkfötter?

Vi kan ju skita i att låta dem gå i skolan då fram till sjätte klass. För innan dess lär man ju sig inget eller?

Lärare har tydliga direktiv på hur de lär ut och hur de ska få sina elever att bli motiverade och utveckla sina kunskaper.

På precis samma sätt som du bedömer ett matematikprov i ekvationer, kan du bedöma ett matematikprov i addering, subtrahering och division.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Går själv i 9:an och tyckte innan när jag gick i 8:an att det borde finnas betyg redan från 7:an. Nu inser jag hur onödigt det egentligen är. Att ha 4 terminer på sig (årskurs 8+9 sammanlagt) anser jag vara helt perfekt!

För jag kommer ihåg att i 8:an så stressade alla upp sig och stressade ihjäl sig för att få mvg:n. Men om man skulle införskaffa betyg ett år tidigare så skulle man inte ha tillräckligt mycket motivation till 9:an för att klara av att plugga lika hårt det sista året. Man blir skoltrött och det är bara onödigt.

Och jag tror verkligen inte att elever får bättre betyg genom att få ett till år på sig, snarare tvärtom, betygen sänks sedan i nian för att elever inte orkar.

Men en sak som jag dock tycker att svenska skitskol-lärare borde sluta upp med är att ge elever lägre betyg än vad de förtjänar p.g.a att eleven inte ska "tappa motivationen" i 9:an. Men va fan! Det är väll klart att man tappar motivationen om man sliter med ett projekt i flera timmar och sen inte får något högre än ett mvg.

Den kommentaren har jag fått höra minst 7-8 gånger av mina lärare. "Jag sätter ett vg nu. Men egentligen så ligger du på en mvg nivå men jag gör det hära för att du inte ska sluta kämpa!" eller "Du ligger på en mvg nivå men jag vill inte sätta något mvg nu i 8:an för att jag inte vill sänka några betyg sedan i 9:an."

Fucking idiots. Sååå skönt att vara i 9:an nu så man slipper det där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Det märktes en allt för tydlig förändring på studieglädjen, respekten för lärare, atmosfären i klassrummen och studieresultaten efter det att man fått sitt första betyg i åttan.

vadå det märktes en allt för tydlig förändring på studieglädjen? Vart har du fått din fakta ifrån? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aha.. nu fattar jag. Men ändå har man betyg i tidigare år så kanske det blir en tvärtom effekt. Att folk får sämre betyg. Om du tänker efter.. har du betyg i 6:an, 7:an, 8:an och 9:an. Så kanske elever inte tar det lika mycket på allvar..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lussebullar:

vadå det märktes en allt för tydlig förändring på studieglädjen? Vart har du fått din fakta ifrån? [confused]

Personliga erfarenheter. [confused]

Att gå ifrån att frånvaron var uppe i taket och när folk var på lektioner var det max 2 som antecknade på lektionerna, tillsammans med extrem dålig respekt mot lärare eller mot de elever som faktiskt försökte studera.

Till att helt plötsligt vara knäpptyst i klassrummet, pennor glödande från anteckningsböckerna, högre respekt för lärare och bättre resultat kopplar jag till att en ny typ av motivation kom till eleverna. Alltså en ökad studieglädje.

Det du talade om i ditt inlägg om en ökad skolstress hade undvikits om betyg applicerats tidigare. Då betyg och en anledning till att plugga, hade varit mer tydlig från de yngre åren och därför hade det blivit mer av en naturlig del av skolan, än den studiechock de flesta får efter sitt första betyg i åttan.

lussebullar:

Om du tänker efter.. har du betyg i 6:an, 7:an, 8:an och 9:an. Så kanske elever inte tar det lika mycket på allvar..

Kanske. Risken finns så att säga. Men jag vill ändå tro bättre om saken, ha lite hopp liksom. Redan idag får vi omdömen från tidig ålder för att veta vad vi ska jobba mer på, varför inte då få ett betyg tillsammans med det?

Folk blir ju inte förslappade fullständigt efter nian när de kommer till gymnasiet och fortsätter få betyg. Så jag ser inte varför man blivit förslappad om man fått det tidigare. Om något hade man nått fler icke studiemotiverad personer att bry sig lite mer och genom det också göra det lättare för dessa att få högre betyg i framtiden.

Har man inte grunden för något, är det svårt att avancera sig i det.

lussebullar:

Det är väll klart att man tappar motivationen om man sliter med ett projekt i flera timmar och sen inte får något högre än ett mvg.

Mvg är det högsta betyg man kan få idag? [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Mvg är det högsta betyg man kan få idag?

mena vg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

håller inte med... oftast så är lärarna i högstadiet lärare till flera årskurser så som årskurs 6-8 eller 7-9 eller t.o.m. 6-9. Tänk dig då huuur mycket mer saker som måste rättas då! Det är i min skola ca. 30 elever / klass och 5 klasser per årskurs.. 30 x 5 = 150 elever. 150 x 4 (6:an,7:an, 8:an, 9:an) = 600. Tänk dig då att de ska sätta 600 betyg istället för 300 betyg. Rätta 600 prov istället för 300 prov. Tycker att det är onödigt med tid, att låta lärarna sitta och rätta 12:åringars prov när de egentligen kanske borde t.ex. lägga ner deras tid på att planera 9:ornas / 8:ornas nästa lektion som handlar om att förbereda sig inför nästa matte terminsprov osv. Elever i 7:an och 6:an har ju redan utvecklingssamtal osv. så det är ju inte precis så att dem inte har någon som helst aning om hur det ligger till i skolan... i de flesta fallen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lussebullar:

Tycker att det är onödigt med tid, att låta lärarna sitta och rätta 12:åringars prov när de egentligen kanske borde t.ex.

Min mor och flera vänner till mig är lärare. De lägger redan ner denna tid på att rätta och skriva omdömen. Vad som skiljer sig mellan en sjundeklassare och en åttondeklassare idag är att åttondeklassaren får hem ett betyg och får sedan fråga sin lärare varför det ser ut som det gör, medan en sjundeklassare får hemskickat ett omdöme på minst 5 rader i varje kurs.

Vad tror du tar mest av lärarens tid?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Vad tror du tar mest av lärarens tid?

Att också ge 6:orna och 7:orna betyg. Jag går i nian och vi får betyg + omdömen och i våra omdömen så får även vi några rader, kommentarer, om hur vi ligger till i varje ämne. Plus att du tror väll inte att lärarna bara sätter ett betyg? De måste ju kolla egenom allt som eleverna har gjort innan för att kunna överväga och sedan sätta ett betyg. Så det är ju klart att det tar längre tid om de måste sätta ett betyg för ca. 300 elever till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

m3lis:

Nej, från åttan. (Du röstade på detta alternativ)

Tycker att betyg borde avskaffas.
+

Spartakus:

Bättre då att ha skriftliga omdömen, men då ska lärarna hålla sig till en mall så att det blir ordentliga och nyanserade omdömen som beskriver elevens kunskap och utveckling

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lussebullar:

Så det är ju klart att det tar längre tid om de måste sätta ett betyg för ca. 300 elever till.

En lärare som har 300 elever, är en lärare som är underbemannad och bör anmäla saken till läroverket snarast.


   
SvaraCitera