Aviseringar
Rensa alla

Tycker ni det är bra att nationella prov finns?


Ämnesstartare

Hej, jag undrar om ni tycker att nationella prov är bra att det finns i klass 9? Jag tycker de är onödiga för att man gör tillräckligt mycket prov och uppgifter i skolan. Rent järntvättning tycker jag för att man används som robot.


   
Citera
Ämnesetiketter

Hade för mig att jag läste någonstans att proven ska spela större roll framöver men vet inte vart jag såg det. Tror inte det var så viktigt innan men om det blir ändrat nu så får det väl vara så


   
SvaraCitera
Haien

Ja jag tycker det är bra då det ger någon riktlinje som gör betygen mer rätt satta än de annars kan bli, ett medie som är lika för alla och inte bara går efter vad läraren själv tycker passar in på kunskapskraven. Detta är speciellt bra nu när betygsinflation också blivit en grej, även fast det kanske inte är den enda eller den bästa lösningen på ett problem som egentligen inte borde finnas.

Förstår dig dock i stressen som kommer med proven då jag själv ska göra dem nu till våren..:/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haien:
Ja jag tycker det är bra då det ger någon riktlinje som gör betygen mer rätt satta än de annars kan bli, ett medie som är lika för alla och inte bara går efter vad läraren själv tycker passar in på kunskapskraven. Detta är speciellt bra nu när betygsinflation också blivit en grej, även fast det kanske inte är den enda eller den bästa lösningen på ett problem som egentligen inte borde finnas.

Förstår dig dock i stressen som kommer med proven då jag själv ska göra dem nu till våren.d

Haien:
Ja jag tycker det är bra då det ger någon riktlinje som gör betygen mer rätt satta än de annars kan bli, ett medie som är lika för alla och inte bara går efter vad läraren själv tycker passar in på kunskapskraven. Detta är speciellt bra nu när betygsinflation också blivit en grej, även fast det kanske inte är den enda eller den bästa lösningen på ett problem som egentligen inte borde finnas.

Förstår dig dock i stressen som kommer med proven då jag själv ska göra dem nu till våren..:/

Jag tycker att de muntliga var orätvisa för att jag gjorde jättebra på svenska nationella och fick lägsta betyg. Tycker det är bara waste of time att göra nationella för att man blir bara upphetsad och arg. Fick C i engelska och Matte muntliga som jag är inte jättenöjd med och svenska sa min lärare att jag ska skita i det. Hatar nationella men kommer ändå göra mitt bästa för att jag satsar på höga betyg, ska göra bättre på de svenska nationella


   
SvaraCitera

Bra men de var väll kanske lite för många


   
SvaraCitera

Nationella proven används väl för att mäta deras kunskap i de olika ämnena och jämföra hur det ser ut genom landet? Eftersom att en uppsats i Svenska på skola X betyggsätts med ett A kan exakt samma uppgift betyggsättas med C på skola Y. 
Ger väl en bättre bild på vilka skolor som har betygsinfaltion och ej. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

43434343:
Nationella proven används väl för att mäta deras kunskap i de olika ämnena och jämföra hur det ser ut genom landet? Eftersom att en uppsats i Svenska på skola X betyggsätts med ett A kan exakt samma uppgift betyggsättas med C på skola Y. 
Ger väl en bättre bild på vilka skolor som har betygsinfaltion och ej. 

Du ha rätt! 


   
SvaraCitera

Ja, det är bra att det finns någon sorts standardiserade prov så att det ska bli någorlunda rättvist mellan olika skolor. Däremot tycker jag att åtminstone fysikprovet var sjukt dåligt utformat när jag gjorde det för tre år sedan.


   
SvaraCitera