Aviseringar
Rensa alla

Tydligt nej till begränsad invandring i Schweiz


Ämnesstartare

Då det glatt skapas trådar om hur invandring begränsas här o var så är det dags att bryta den trenden, med lite upplysning om hur den inte gör det.

Jag har mer än en gång läst argumentet här på forumet som lyder "den ansvarslösa invandringen kommer bli våran undergång". Här har vi ännu ett land som inte är dumma nog att gå på detta:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/tydligt-nej-till-begransad-invandring-i-schweiz_4151055.svd

Det var dessutom inget marginellt nej, utan ett väldigt tydligt sådant.

Detta trots att man i februari röstade ja till begränsad EU-invandring. Och trots att 25% av invånarna i Schweiz är invandrare.

Bör dock understryka att jag är osäker på siffran från 80 000 ner till 16 000 då jag på tv4-nyheterna igår hörde 60 000 ner till 16 000.

I vilket fall så är budskapet tydligt: Överlägset nej till att drastiskt minska invandringen i Schweiz.

Något jag tyckte var lite komiskt var att när jag skulle googla fram källor så fick jag massor av resultat från rasistiska sidor om hur bra Schweiz är, hur bra dom kan och så - gällande omröstningen i februari. Men ingenting från samma sidor angående gårdagens resultatMycket glad

Något sorgligt man kan läsa här dock:  http://www.dn.se/nyheter/varlden/schweiz-rostar-nej-till-kraftigt-minskad-invandring/

Att upphäva resultatet av folkomröstningen? Är inte poängen med en demokrati att det är folket som bestämmer? Precis som folket fick bestämma om exempelvis trängselskatten i Göteborg... Rullar ögonen

Vad tror ni om detta? Kommer nu Schweiz att "gå under" på grund av en fortsatt "ansvarslös invandringspolitik"? Är någon förvånad över resultatet med tanke på resultatet från i februari? Vad tycks om att gå emot folkomröstningar? Att strunta i en sådan eller upphäva den?

Tar en källa till, mest för alla aftonbladet-älskareBlink
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19942991.ab

Hjärta


   
Citera
Ämnesstartare

Invandring borde inte gå ut på antal mer på hur många man kan hjälpa och hur man använder sina resurser för att hjälpa de som invandrar vilket Sverige till exempel inte kan ett jävla dugg. Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MarcusKing: hur man använder sina resurser för att hjälpa de som invandrar vilket Sverige till exempel inte kan ett jävla dugg

Till skillnad från Schweiz då? Baserat på vad ens? Mer än spekulationer då alltså.

Hjärta


   
SvaraCitera
mynona

Jag har aldrig riktigt lyckats bli engagerad i invandringsfrågor. Det kanske jag borde bli, med tanke på hur fixerat samhället ständigt tycks vara kring allt som har med invandring att göra.


   
SvaraCitera
mynona

Resultatet förvånade mig dock, jag har hört att Schweiz för några år sedan röstade tvärtom i en snarlik omröstning.


   
SvaraCitera

Klart de gör det när EU håller på med sina maffia fasoner och straffar Schweiz om de inte släpper in invandrare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skillnaden mellan Schweiz invandring och Sveriges invandring är att invandringen till Schweiz består i första hand av välutbildade västerlänningar medan Sveriges består av asylinvandring av outbildade analfabeter från MENA. Den typen av invandrare är fortsatt ganska mycket persona non grata i Schweiz.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Till skillnad från Schweiz då? Baserat på vad ens? Mer än spekulationer då alltså.

Hjärta

Så du menar på fullt allvar att invandrare till Sverige får lyx och allting inte hamnar i ghetton?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N3794N: Skillnaden mellan Schweiz invandring och Sveriges invandring är att invandringen till Schweiz består i första hand av välutbildade västerlänningar medan Sveriges består av asylinvandring av outbildade analfabeter från MENA. Den typen av invandrare är fortsatt ganska mycket persona non grata i Schweiz.

Har du någonsin något annat att komma med än ogrundade och dåligt eller inte det minsta genomtänkta uttalanden?

MarcusKing: Så du menar på fullt allvar att invandrare till Sverige får lyx och allting inte hamnar i ghetton?

Menar du på fullt allvar att det bara är invandrare som inte får lyx och hamnar i "ghetton"? Tror du att alla som är födda i Sverige är rika och lever i lyx? Eller ska du skylla på att det är invandrarnas fel att svenskfödda inte är rika och lever i lyx?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Har du någonsin något annat att komma med än ogrundade och dåligt eller inte det minsta genomtänkta uttalanden?

Det är fakta annars.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

N3794N: Det är fakta annars.

Nej, dina åsikter är inte fakta. Ingen annans heller för den delen. Ska du presentera något som fakta borde du ju kunna komma med källa/källor för den "faktan" också.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mycket bra. Allt som pekar, om endast lite, för fri invandring är positivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag hoppas ingen hann se mitt syftningsfel...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84: Ska du presentera något som fakta borde du ju kunna komma med källa/källor för den "faktan" också.

http://www.friatider.se/schweiz-rostade-ja-till-minskad-invandring

"I somras röstade schweizarna i en annan folkomröstning för minskad asylinvandring. Då var stödet betydligt större fyra av fem schweizare röstade ja till hårdare asylregler."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jätteflopp av storchen åter igen. Måste vara väldigt jobbigt att gilla något det finns stenhårda belägg mot. 

Schweiz röstade emot detta förslaget ja, som tedde sig mycket extremt och kanske något omotiverat. Folk kännde av detta och röstade med vett och förstånd, nej till detta förslaget. 

Vad storchen och hans fränder kanske bör upplysas om är att den invandring de vill se till sverige är något de flesta schweizare fortsättningsvis skulle skratta åt och fråga om man var seriös. Det var nämligen inte någon asylimmigration eller "eu-migranter" som man lite finare kan kalla dem man röstade för att ta emot nej nej, utan den allt mer sällsynta typen kallad arbetskraftsinvandring av utbildade och kunniga människor som hade varit en tillgång för deras land, om de skulle få komma in eller inte.

Storchen bör även fortsättningsvis veta om att schweizare håller sig uppdaterade och betraktar frukten av invandring från tredje världen till sina omgivande länder och att inte är beredda på att åta sig det eländet än.


   
SvaraCitera