Aviseringar
Rensa alla

Typical tjejer


Ämnesstartare

+det handlar inte om skuld utan om ansvar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Att förlöjliga en annan grupp och inte ta dem på allvar, ser jag inte som något annat än ett förminskande; att det vore ok att (kollektivt) skuldbelägga pga att man är född som vit, man och råkar vara medelålders, ser jag lika relevant som att peka finger mot alla svarta förortskillar och skylla på dessa för den höga kriminaliteten i förorten. Visserligen påverkas deras samhällsposition av deras hudfärg och socioekonomiska status, men det är knappst något de själva har sett till att ordna eller har kunnat påverka. Så ser jag också fallet vara med vita, medelålders män. De har valt sin plats lika mycket; att skuldbelägga dem är, för mig, bisarrt.

Fast som amsi skrev så är vi ju alla en del av en maktstruktur där det inte är helt ovanligt att folk som har det bäst (om vi ska se till etnicitet, kön och allmän pondus i samhället) trycker ned andra, både medvetet och omedvetet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det spårade ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

nä är inte så jag menar men jo ändå, bättre att vi tar det här irl pga kommer inte komma fram till något här 

(Y)

amsi: +det handlar inte om skuld utan om ansvar

skulle nog inte lägga mer ansvar på dem heller, endast för att de råkats föddas med vissa attribut som tyvärr kan socialt medföra vissa destruktiva förhållningssätt mot andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Fast som amsi skrev så är vi ju alla en del av en maktstruktur där det inte är helt ovanligt att folk som har det bäst (om vi ska se till etnicitet, kön och allmän pondus i samhället) trycker ned andra, både medvetet och omedvetet.

Så är det, men ser det fortfarande inte som ett skäl att skuldbelägga någon som inte aktivt har valt sina förutsättningar. Det jag kan se är de i en hög grad påverkar levnadssituationen för andra runt omkring dem, och att om deras förhållningssätt är negativt, så måste det förändras - men jag tänker lägga skuld eller extra ansvar över något de själva haft så enormt liten kontroll över.

Liksom kvinnan inte valde sin plats, valde inte mannen sin. Att  vissa män för vidare patriarkatet är tragiskt, men väldigt överens med den roll de från början tvingades in i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag kan inte skuldbelägga fattiga för att de föds in i fattigdom, lika lite som jag kan belasta män för att för vidare ett dålig system. båda är offer för de sociala strukturer som fängslar dem. 

kan vi ta bort de skadliga strukturerna, kan vi fria folken och leva i en God Värld


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: an vi ta bort de skadliga strukturerna, kan vi fria folken och leva i en God Värld

men för att göra det måste vi ju förändra människors attityder och göra dem medvetna om att alla inte är lika privilegierade. jag håller dock med om att man inte ska skuldbelägga folk utan anledning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dock måste tyngden alltid ligga på de privilegierade


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:
Tycker alla sådana där "typical"-sidor endast stärker stereotyper och fördomar. Visst, det kan vara lustiga sådana, men jag är inte säker på att ett leende kan väga upp för den skadan dessa kan orsaka. 

Hahah, det är fan sant. The typical tjejen är otroligt PK, precis som du beskriver. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: dock måste tyngden alltid ligga på de privilegierade

För att det är deras fel att de har hamnat där? Eller varför skall de bära en större del av skulden?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi

grattis, du förstörde just en tråd som skulle kunna blivit måttligt intressant.

gå och lägg dig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: dock måste tyngden alltid ligga på de privilegierade

ett svart barn och ett vitt barn har lika liten möjlighet att påverka sinhudfärg

hur kommer det sig att det vita barnet ska ta mer ansvar eller beläggas större skuld, för att den råkas födas som vit, och därmed blir privilegierad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gunar1234567890:

grattis, du förstörde just en tråd som skulle kunna blivit måttligt intressant.

gå och lägg dig

Jag tänkte inte gå och lägga mig, men däremot är det såklart dumt att jag kapade tråden. För övrigt rekommenderar jag en trevligare ton - otrevliga bemötanden gör inte forumet till en schysst plats. Precis som OT inte gör det heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man önskar fortsätta diskussionen kan man göra så i "I mina tankar just nu-tråden", så lämnar vi tillbaka tråden till dess ämne.

I egenskap av moderator ber jag om ursäkt för mitt OT:ande - ett nybörjarmisstag.

Tack!

/Mod


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

ett svart barn och ett vitt barn har lika liten möjlighet att påverka sinhudfärg

hur kommer det sig att det vita barnet ska ta mer ansvar eller beläggas större skuld, för att den råkas födas som vit, och därmed blir privilegierad?

Barn ska aldrig läggas på någon skuld övht utan bara lära sig att alla är lika mycket värda oavsett vad, så det var ett lite dåligt exempel.
Snackar vi vuxna så tycker jag inte att man ska läxa upp folk utan anledning men när anledning finns så påminna dem om att de är privilegierade och att andra inte har det lika lätt, för det är lätt att glömma.

Buddah:

För att det är deras fel att de har hamnat där? Eller varför skall de bära en större del av skulden?

För att det innebär ett ansvar att se till att man inte sätter sig över folk.


   
SvaraCitera