Aviseringar
Rensa alla

Tyskland får tredje kön


Ämnesstartare

Tyskland blir i november det första landet i Europa att erkänna ett
tredje kön på landets födelsebevis. Men EU är långt efter när det gäller
könsminoriteters rättigheter, anser aktivister

Läs mer

Det gäller alltså ett juridisk kön.

Vad tycker ni om detta?
Borde Sverige införa en lag om detta också?


   
Citera

bra för de som behöver det då


   
SvaraCitera

föds det ungar med både fitta och kuk eller va, fattar inte Rodnar


   
SvaraCitera
mynona

Bara bra, frågan är väl snarare: "Varför behöver man ange kön alls på identitetshandlingar och liknande?" Det här blir inte krångligare utan tvärtom enklare. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: föds det ungar med både fitta och kuk eller va, fattar inte Rodnar

Hört talas om hermafroditer. fast termen syftar ju främst på djur som kan para sig med sig själva t.ex. daggmaskar. En term som är vanligar om människor är intersexualism,


   
SvaraCitera

S3ON: föds det ungar med både fitta och kuk eller va, fattar inte

Ibland. Eller någon typ av 'mellanting'. 
Det finns lite olika sätt man rent biologiskt kan definiera man och kvinna på. Könsorgan, könshormon, könskromosomer osv. Men man kan t.ex. ha manligt könsorgan fast en kvinnlig hormonbalans osv. Och könskromosomerna är inte alltid antingen XX eller XY utan det finns massa andra mer sällsynta varianter också. 


   
SvaraCitera

detta är sjukt bra! 


   
SvaraCitera

vet inte vad jag anser om det, egentligen. jag tycker att det är rätt dumt att folk bygger en identitet baserat kring sitt biologiska kön, vilket väl är vad det handlar om. jag ser faktiskt inte varför det bör vara något problem att folkbokföras enligt ens biologiska kön, att man ges ett tredje alternativ förstärker ju bara uppfattningen att ens biologiska kön är viktigt för ens sociala kön (i det här fallet anser jag att juridiskt kön är en aspekt av det sociala könet).

man kan säkert argumentera för varför det är en bra grej, men jag tror att dylika argument i regel grundar sig på felaktiga resonemang. jag skulle inte sträcka mig till att säga att lagändringen är en dålig grej i sig, den kan säkert ha sina poänger ibland, men jag tror att den agerar minst lika mycket som en rökridå för att ta bort fokus från frågor som faktiskt är viktiga.


   
SvaraCitera

<3

jättebra ju! 


   
SvaraCitera
mynona

Det bästa vore givetvis om alla till slut registrerade sig könsneutralt, så kunde man låta könet vara en privatsak som bara angick sexlivet och inte hade i offentliga handlignar att göra, och bara vara sig själv i stället


   
SvaraCitera

tycker det är hur bra som helst! vi vet ju alla att det finns en stor grupp människor som inte kan eller vill identifiera sig med ett kön, varför inte ge dem ett alternativ istället för att de ska gå runt och leva sina liv och känna att de inte har en plats i samhället?

dags för världen att inse att biologiskt kön och socialt kön är helt olika saker. 


   
SvaraCitera

mynona: Det bästa vore givetvis om alla till slut registrerade sig könsneutralt, så kunde man låta könet vara en privatsak som bara angick sexlivet och inte hade i offentliga handlignar att göra, och bara vara sig själv i stället

Håller med, det känns inte som relevant information när det kommer till identitet.


   
SvaraCitera

man måste inte identifiera sig med sitt sociala kön bara för att man har en penis/vagina


   
SvaraCitera
mynona

aristoteles: Håller med, det känns inte som relevant information när det kommer till identitet.

Precis, ungefär som att uppge etnicitet, vad kan skälet vara om inte en önskan att behandla folk olika med utgångspunkt från det


   
SvaraCitera

mynona: Precis, ungefär som att uppge etnicitet, vad kan skälet vara om inte en önskan att behandla folk olika med utgångspunkt från det

Det finns ju såklart tillfällen då det är bra att göra skillnad också då det kommer till kön. Men det känns inte som att det borde vara del av ens identitetshandling tycker jag.


   
SvaraCitera