Aviseringar
Rensa alla

tystnadsplikt


Ämnesstartare

om man blivit våldtagen och är under 18 har en psykolog/kurotor rätt att ringa ens föräldrar då?

tex på skola, bup eller ungdomsmottagningen

eller måste jag vänta till jag e myndig?


   
Citera
Ämnesstartare

tror att de får det om det är till gagn för den utsatta, men de brukar i så fall fråga. Deras uppgift är att vara en trygghet för personen som kommer dit för att få hjälp. De riskerar inte att förlora personens förtroende på det sättet.


   
SvaraCitera

ja dom har rätt att ringa dina päron så fort det handlar om ett brott


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beror nog på hur dåligt du mår av det, tycker ändå att du ska söka hjälp om du känner att du borde. Jag lät bli i 385 dagar. Nu mår jag inte bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

metafor:

Deras uppgift är att vara en trygghet för personen som kommer dit för att få hjälp

och dom kanske tror att jag vill ha hjälp med att berätta det för min omgivning och anmäla men det är ju inte sånt stöd man vill ha. och då kanske dom ringer?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blacktard:

Beror nog på hur dåligt du mår av det, tycker ändå att du ska söka hjälp om du känner att du borde. Jag lät bli i 385 dagar. Nu mår jag inte bra.

jag kan inte prata om det med någon. och får ont i hela kroppen och vill inte att mina föärldrar eller någon ska veta 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

angel_dead:

och dom kanske tror att jag vill ha hjälp med att berätta det för min omgivning och anmäla men det är ju inte sånt stöd man vill ha. och då kanske dom ringer?

var tydlig med vilket sorts stöd du vill ha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

metafor:

var tydlig med vilket sorts stöd du vill ha

men alla tror att anmäla folk gör att allt blir bra! så känns inte som du skulle lyssna. och får väl vänta ca ett halvår så kan dom väl inte ringa eller hur?

när jag e myndig?


   
SvaraCitera

men asså en psykolog eller kurator har väl oftast tystnadsplikt? Isåfall så får den inte berätta det du säger till någon.

Tystnadsplikt betyder ju lixom att man inte säger det till någon ;o


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

angel_dead:

jag kan inte prata om det med någon. och får ont i hela kroppen och vill inte att mina föärldrar eller någon ska veta 🙁

Jag förstår vad du menar, men tycker ändå att du ska söka hjälp. Säg att du bara vill ha någon att prata med och att du inte vill att dom ska kontakta föräldrarna innan du berättar vad som hänt...eller nått. Ja vet inte för jag failade hårt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tveea:

men asså en psykolog eller kurator har väl oftast tystnadsplikt? Isåfall så får den inte berätta det du säger till någon.

Tystnadsplikt betyder ju lixom att man inte säger det till någon ;o

i vissa fall gör dom det iaf. folk har sagt att dom haft tystnadsplikt men sen skickar dom över papprerna till mina föräldrar ändå. så nej! jag litar inte på dom.


   
SvaraCitera

Lixom sök hjälp och säg att du vill prata med någon som har tystnads plikt för isåfalll får ju personen enligt lag inte säga det till dina föräldrar elr någon annan ;o


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blacktard:

Jag förstår vad du menar, men tycker ändå att du ska söka hjälp. Säg att du bara vill ha någon att prata med och att du inte vill att dom ska kontakta föräldrarna innan du berättar vad som hänt...eller nått. Ja vet inte för jag failade hårt.

man förtränger det som jag gjort i 5 månader nu. funkat rätt bra att trycka undan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

angel_dead:

man förtränger det som jag gjort i 5 månader nu. funkat rätt bra att trycka undan

du kommer ångra det sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

angel_dead:

men alla tror att anmäla folk gör att allt blir bra! så känns inte som du skulle lyssna. och får väl vänta ca ett halvår så kan dom väl inte ringa eller hur?

när jag e myndig?

Tänk bort det här med att anmäla for a second: Tror du inte att du behöver stöden och hjälpen att bearbeta våldtäkten nu?
Jag kan inte säga åt dig vad du ska göra, men jag tror inte på att skjuta sådant här framför sig och förtränga. Saker brukar komma ikapp och slå till en så hårt att man inte orkar resa sig.


   
SvaraCitera