Aviseringar
Rensa alla

uk universitet


Ämnesstartare

Hej!

Jag går nu i 3:an på gymnasiet och har alltid tänkt att : Nej jag vill inte fortsätta plugga direkt efter studenten!
Sakta men säkert har detta faktiskt förändrats..Jag e sugen på att plugga i Skottland främst för att det inte kostar något, men också för att det e så fint där. Nu kommer min fråga. Måste man gå på intervju om man kommer med i första sållningen, och måste man rekommenderas av en lärare från skolan? Det krävs iallafall av Oxford och Cambridge såvitt jag vet..

Någon som har lite koll på detta? [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

emily91:

Någon som har lite koll på detta?

Du behöver skriva en "personal statement" och sen registrera dig på UCAS (eller vad det heter). Du ska nog inte behöva intervju (med undantag för vissa speciella inriktningar där personlighet är viktig) för universitet i Skottland, och inga lärarrekommendationer heller.

Men man kan aldrig vara säker, för det kan variera. När man kollar igenom de olika skolorna och inriktningarna på UCAS så ska det stå där.
Men det är viktigt att du frågar din syo om detta, för han/hon har nog också tillgång till UCAS för att skriva in betyg och konfirmera och sånt.


   
SvaraCitera

emily91:

Någon som har lite koll på detta?

Jag har för mig att rekommendationsbrev och intervjuer är ganska standard (mer regel än undantag, typ), men det kan mycket väl bero på att min erfarenhet av ansökningar till Skottland inte sträcker sig längre än läkarlinjnen och kemiprogrammet - det kanske är annorlunda för andra program. Sånt kan du dock se på universitetens hemsidor och, som myspip skrev, på UCAS.
Värt att veta kan vara att det kan krävas friskintyg (igen, det gällde iaf för läk och chem) som kan kosta en hel del (runt tusenlappen), samt att man faktiskt varit och hälsat på/tittat runt lite på plats på universitetet man söker till (det vet jag att man måste till Edinburgh, och det kan jag inte tänka mig skulle vara unikt för ett särskilt program [crazy]).

Vad är det du är intresserad av att plugga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_pineapple_:

rekommendationsbrev och intervjuer

Hmm, av de 6 jag sökte till var bara Cambridge som hade intervju och rekommendation. (fast å andra sidan var de andra skolorna inte i Skottland). Men det kan vara mer saker man behöver göra om man inte går på IB-linjen. (Pluggar man Medicine så behöver man nog intervju, aptitude test, och kanske rekommendation, som _pineapple_ säger)

Friskintyg och sånt behöver du efter att du har blivit antagen och tackat ja. (behöver inte dem när du söker in).


   
SvaraCitera

myspip:

Friskintyg

Det behövde min vän som sökte till Edinburghs kemilinje, och många skolors med school vet jag behöver det.
Men som sagt, just läkarlinjen och kemi/biologi kan nog vara undantag, eftersom utbildningarna är lite annorlunda (laborationerna och så) (:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

_pineapple_:

Det behövde min vän som sökte till Edinburghs kemilinje, och många skolors med school vet jag behöver det.

Aha, oki 😛 Visste inte om de.
Men lite lustigt är det iaf (för vad händer om man drabbas av något de sista månaderna innan man börjar; eller om man söker ett år i förväg 😛 Till USA behövde man bara skicka in friskintyg någon månad innan skolan började :P)


   
SvaraCitera

myspip:

någon månad innan

Jo, tror inte hon behövde skicka det när hon sökte från böejan, men för att faktiskt få börja, när hon liksom fått sin plats och så, då krävde de ett friskintyg (eller, det kanske bara var att hon inte hade nån grej... Tror det var specifikt för nånting, men kommer inte ihåg vad... *irriternade*)


   
SvaraCitera

emily91:

Jag e sugen på att plugga i Skottland främst för att det inte kostar något,

men om man pluggar i england? kan man få bidrag till studieavgiften då typ? :S


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera