Aviseringar
Rensa alla

Ulf Nilson: Sverige är på väg att ta livet av sig


Ämnesstartare

Läste igår en förträffande artikel, på Expressen alla ställen.

Artikelskrivaren vid Namn Ulf Nilsson tog i den upp en hel rad problem som infinner sig i det svenska samhället. En åldrande befolkning, feminism, fri abort, massinvandringen osv.

Artikeln är enligt mig bland dom bättre jag läst. Även om det är lite grammatiska fel lite här och där. Och just därför väljer jag att klistra in hela artikeln.

För några dar sen, när jag fortfarande hade semester, blev det klart att pensionerna ska sänkas.
För andra gången i år!
En del av sänkningen ska kompenseras med lägre skatt men nettot blir fortfarande minus. Lika med sämre köpkraft, mindre rörelsefrihet för oss som råkat begå det värsta brott man kan göra sig skyldig till i Sverige: vi har blivit gamla och nu "ligger vi samhället till last".
Många blev säkert, precis som jag, gudsförbannade när de läste om skatterna. Men troligen insåg de flesta inte att den taskiga nyheten bara var tippen på ett isberg. Sanningen är helt enkelt värre:
Sverige och en lång rad andra, europeiska länder - men inte USA - är på väg att avskaffa sig själva, att ta livet av sig.

Vi knullar säkert lika flitigt som förr (hoppas jag, för den gemensamma trevnadens skull) men vi ser till att inte få barn. För att ett samhälle ska fortsätta finnas krävs det att varje kvinna föder 2,1 barn (ja, statistiskt sett). Sverige är nu nere i 1,64 enligt somliga beräkningar, 1,8, enligt ett par år gamla SCB-siffror.
De "eldiga" och välkänt barnkära italienarna och spanjorerna ligger ännu sämre till, liksom tyskarna.
Sämst är läget i Ryssland med 1,2 inte minst beroende på att 70 procent av alla graviditeter avbryts med abort. Detta betyder att Ryssland, oavsett hur många atombomber man har, blir svagare och svagare. Vid 2000-talets mitt finns det inte 135 miljoner ryssar utan kanske 80 miljoner, ungefär dagens Tyskland - som vid det laget dock krympt till kanske 50.
Alla siffror är ungefärliga men trenden är klar: vi västerlänningar blir färre. Och äldre!

Sverige, där var fjärde foster aborteras, är det fjärde äldsta landet i Europa. Ständigt färre unga ska försörja ständigt fler äldre. Det betyder antingen dramatiskt lägre levnadsstandard - vatten och bröd för oss gubb- och kärringjävlar. Eller en häftig ökning av invandringen. Lite drastiskt uttryckt måste vi byta folk på det gamla landet. Eller tvina bort.
Som alla vet började invandringen för länge sen. Den har skapat jättelika problem (hoppsan, nu blir jag skälld för rashatare!) men också stimulerat ekonomin. Dock inte tillräckligt. För att välståndet i ett land ska öka måste folkmängden, lika med arbetsstyrkan, växa. Fler människor, fler munnar att mätta, fler fötter att göra skor åt, etc.
Det bästa exemplet är givetvis USA. Folk flyttar dit för att jobba, tjäna, köpa, inte - som i Västeuropa, inklusive Sverige - för att bli omhändertagna och få bidrag.

Europa är i stor utsträckning statiskt, USA däremot dynamiskt. Den som så vill kan i stället säga att Europa är mjukare och mera människovänligt, medan USA är råkapitalistiskt och brutalt inställt på att var och en får klara sig själv (vilket också gäller i Ryssland som är en olycklig blandning av båda systemen).
Hur som helst är den utveckling vi är inne i vad Europa beträffar ett slags utdraget självmord, ivrigt påhejat av de fundamentalistiska muslimer som anser oss som orena avfällingar därför att vi äter griskött och underlåter att förtrycka de äckligt obeslöjade kvinnor vi råkat gifta oss med.
Jag kunde berätta åtskilligt mer om detta, men utrymmet är slut.
Kan katastrofen undvikas. Kanske. Men det ser illa ut...

Vad anser ni om artikeln? Bra eller dålig? Motivera era svar.


   
Citera
Ämnesstartare

anser att det finns vissa människor som vi faktiskt obehindrat skulle kunna skjuta. för nationens bästa, så att säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vissa retarderade antaganden men också en del sanna problem som tas upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mindre människor = bra. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Expressen

Expressen är ju full av knasiga gamla gubbar som gör utspel mot muslimer vilket du borde gilla så varför så oväntat[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har inget emot att vi blir färre. Människor är dumma i huvudet oavsett.
Vill man leva gott när man blir gammal får man väl spara privat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tja... På antika Greklands tid så körde man ut de som inte kunde jobba för sig, i skogen där vargar åt dem. Kanske något att tillämpa till Sverige?

Och nej, ingen särskilt bra artikel. Något författaren återkommer till hela tiden är de stackars pensionärerna som får det allt sämre. Å andra sidan nämner han också att felet på Sverige är att folk vill bli omhändertagna istället för att jobba som i USA.

Vilket med andra ord betyder att han säger emot sig själv rätt grovt.

Dessutom kan det kanske också vara på tiden för gubbfan att inse att vår jord inte är byggd för att 6+ miljarder människor kan leva som kungar. Istället för att tänka på de äldre generationerna, pippa på och säkra deras sista lilla välmående, kanske vi ska vara lite själviska och tänka på mänsklighetens fortsatta framgång.

Högst troligt är författaren en typisk 30-40-talist. En fet jävla generation som föddes in i ett helvete, fick en taskig start men som sedan fick åka räkmacka in i pensionen och nu klagar dem på allt. Åt helvete med dem!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, det är ju dåligt att vi minskar i antal, då kanske vi slipper överbefolkning och ond bråd död. Misantropjävel.

Sming:

Det bästa exemplet är givetvis USA. Folk flyttar dit för att jobba, tjäna, köpa

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Mindre människor = bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja men är ni äntligen med på kollektivt självmord nu då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jonnybravo91:

Något författaren återkommer till hela tiden är de stackars pensionärerna som får det allt sämre. Å andra sidan nämner han också att felet på Sverige är att folk vill bli omhändertagna istället för att jobba som i USA.

Vilket med andra ord betyder att han säger emot sig själv rätt grovt.

Gamla kan inte jobba effektivt, om ens alls. Beror ju på ålder och hälsa. Så där failade du.


   
SvaraCitera

hur löser vi detta problem?

efter att ha läst denna intelligente mans artikel tänker jag såhär:

1. vi tar bort fri abort, kanske även alla preventivmedel, på så sätt kommer fler barn att födas

2. vi stoppar all invandring. helt. och all utvandring också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

1. vi tar bort fri abort, kanske även alla preventivmedel, på så sätt kommer fler barn att födas

Varför ta väck preventivmedlem? Ta bort den fria aborten i all ära, men preventivmedlen låter ju inte så smart. Att folk ska kunna knulla hur dom kan väl inte ses som ett problem, det som borde ses som ett problem är när främst kvinnor (men även män) väljer att köra utan kondom för ökad effekt. Beter man sig så oansvarslöst förtjänar man inte mer än utgången. Folk är väl medvetna på vilka risker dom ger sig in på.

Blivande_japan:

2. vi stoppar all invandring. helt. och all utvandring också.

Skulle förvisso inte ha något emot att folk avvikande vår kultursfär utvandrade.

Men i övrigt: [y]


   
SvaraCitera

Sming:

ett problem är när främst kvinnor (men även män) väljer att köra utan kondom för ökad effekt.

"främst kvinnor"..?[rolleyes] har bra råkat ut för en kille som på eget initiativ använt det, resten har jag fått säga till[rolleyes]


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Ska bli skönt när den där generationen dör bort.


   
SvaraCitera