Aviseringar
Rensa alla

UM:s mansseparatistiska diskussiontråd


Kaja
 Kaja
Ämnesstartare

Hej allesammans!

Det finns många trådar där feminism och jämställdhet har diskuterats hett men jag har inte sett så många där manlighet diskuteras utifrån ett personligt och känslomässigt plan - vilket är en diskussion jag tror är både nyttig och nödvändig.

Så i den här tråden tänkte jag att vi kunde diskutera vad det innebär att vara man i dagens samhälle; vilka motgångar man stöter på och vilka fördelar man har. Teoretiska resonemang är såklart välkomna men jag tror det är viktigt att också kunna diskutera mer konkreta känslor och upplevelser.

Det finns såklart en risk att en sådan tråd urartar i samma gamla diskussioner och shitposting men det vore fint om vi snubbar här kunde försöka förstå varandra snarare än att dömma ut då vi faktiskt delar många typer av upplevelser. Vi tjänar nog alla på en bredare förståelse av andras erfarenheter även om vi inte alltid delar uppfattning om orsaker bakom vissa typer av fenomen.

Självklart är kvinns också välkomna i tråden men försök att närma er med förståelse snarare än kritik. Ställ gärna frågor!

Här kommer några diskussionspunkter som ni kan förhålla er till om ni vill, men spåna gärna fritt om ni känner för det:

1. Hur ser du på dig själv i förhållande till en (självupplevd) mansroll?
2. När är det mest tydligt för dig att du tillhör ett manligt genus?
3. Vad finner du positivt, respektive negativt, med din könsroll? Vad skulle du vilja ändra på?

Så, nu hoppas jag bara att detta experiment går vägen. Puss och kram Hjärta


   
Citera

vi snubbar

haha


   
SvaraCitera

De problem män stöter på i samhället såsom machoidealen och allt vad det innebär är faktiskt en biprodukt av patriarkat1
sluta skylla på kvinnor när det var ni själva som sköt er i fot1


   
SvaraCitera
Exner

Kaja:
Hej allesammans!

1. Hur ser du på dig själv i förhållande till en (självupplevd) mansroll?
2. När är det mest tydligt för dig att du tillhör ett manligt genus?
3. Vad finner du positivt, respektive negativt, med din könsroll? Vad skulle du vilja ändra på?

Ställer inte upp på din terminologi. Hur vill du då att jag hanterar frågorna?


   
SvaraCitera

Kaja: 2. När är det mest tydligt för dig att du tillhör ett manligt genus?

när tjejer pepparsprejar mig för att jag säger hej


   
SvaraCitera

Z0dd:

när tjejer pepparsprejar mig för att jag säger hej

+1


   
SvaraCitera
Kaja
 Kaja
Ämnesstartare

Ouppfostrad:
De problem män stöter på i samhället såsom machoidealen och allt vad det innebär är faktiskt en biprodukt av patriarkat1
sluta skylla på kvinnor när det var ni själva som sköt er i fot1

Jag skyller ingenting på kvinnor. Det vore fint om du inte inledde med att attackera halmdockor. I alla fall jag är feminist och erkänner patriarkatet som en reell struktur.

Exner:

Ställer inte upp på din terminologi. Hur vill du då att jag hanterar frågorna?

Omdefiniera terminologin eller använd en annan. Det teoretiska ramverket är inte det viktiga.

Z0dd:

när tjejer pepparsprejar mig för att jag säger hej

Händer det på riktigt?


   
SvaraCitera

mkt bra intiativ

puss


   
SvaraCitera
Kaja
 Kaja
Ämnesstartare

Det är en vanlig fälla att diskussioner män i mellan bara hamnar på en metanivå - diskussioner kring hur diskussionen bör ske osv. Vore fint om det gick att undvika. Tycker att huvudinlägget lägger fram trådens andemening hyfsat klart, så försök att skriva utifrån det.


   
SvaraCitera
Exner

Kaja:

Omdefiniera terminologin eller använd en annan. Det teoretiska ramverket är inte det viktiga.

Tack för snabbt svar.

Invändning nummer två blir att jag ser en påtaglig risk för att du använder svaren i syfte att främja något som jag inte håller med om. Vad är din egentligen tanke med tråden?


   
SvaraCitera

Exner:

Tack för snabbt svar.

Invändning nummer två blir att jag ser en påtaglig risk för att du använder svaren i syfte att främja något som jag inte håller med om. Vad är din egentligen tanke med tråden?

får mods verkligen tramsa på detta vis i en seriös tråd? vi vet alla var du står i denna typ av frågor etc


   
SvaraCitera
Kaja
 Kaja
Ämnesstartare

Exner: Invändning nummer två blir att jag ser en påtaglig risk för att du använder svaren i syfte att främja något som jag inte håller med om. Vad är din egentligen tanke med tråden?

Rent personligt så vill jag ta del av andras upplevelser för att bättre kunna förstå- och i det här fallet upplevelser av att vara man. Självklart har jag vissa ideologiska föreställningar om saker och ting men ska försöka hålla mig så öppen som möjligt för andras problemformuleringar och tankar.

Tanken är att förhoppningsvis ska andra kunna göra samma sak.


   
SvaraCitera
Kaja
 Kaja
Ämnesstartare

isola:

får mods verkligen tramsa på detta vis i en seriös tråd? vi vet alla var du står i denna typ av frågor etc

Men vet vi verkligen det? Hur någon väljer att förklara och normera fenomen är inte samma sak som hur de upplever dem.


   
SvaraCitera

1. den innehåller inget som jag behöver
2. när jag är taskig och någon roas av det
3. negativt: man ska vara dominant och målinriktad. 


   
SvaraCitera
Exner

Kaja:

Rent personligt så vill jag ta del av andras upplevelser för att bättre kunna förstå- och i det här fallet upplevelser av att vara man. Självklart har jag vissa ideologiska föreställningar om saker och ting men ska försöka hålla mig så öppen som möjligt för andras problemformuleringar och tankar.

Tanken är att förhoppningsvis ska andra kunna göra samma sak.

Du har sålt in det bra. Ska svara efter bästa förmåga.


   
SvaraCitera