Aviseringar
Rensa alla

Underhållsbidrag - vem vet vad?


Ämnesstartare

Hej, fråga:
Om två föräldrar (skilda) har ett barn tillsammans, barnet bor hos mamman (som har vårdnaden) och pappan betalar underhållsbidrag till mamman eftersom barnet är under 18 år.
Till frågan:
När barnet blir 18 år, så går ju pengarna till barnet direkt, men om barnet har hoppat av gymnasiet får pappan då i fråga reda på detta? Eller är det något mamman får berätta?

TACKSAM FÖR (SERIÖSA) SVAR!


   
Citera

När barnet är vuxet så är inte föräldern skyldig att betala något underhåll längre[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

När barnet är vuxet så är inte föräldern skyldig att betala något underhåll längre[confused]

Jo, om barnet fortfarande går i gymnasiet/skolan är föräldrarna skyldiga att ge underhållsbidrag http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/underhallsbidrag


   
SvaraCitera

TheChippen:

Jo, om barnet fortfarande går i gymnasiet/skolan är föräldrarna skyldiga att ge underhållsbidrag

Denna tråd var helt onödig att skapa, då du enkelt kunde hitta informationen där[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Denna tråd var helt onödig att skapa, då du enkelt kunde hitta informationen där[smile]

Nej. För det är inte det jag undrar över, om du läser en gång till, lite notgrannare...!?


   
SvaraCitera

TheChippen:

Nej. För det är inte det jag undrar över, om du läser en gång till, lite notgrannare...!?

Återigen: Läs på försäkringskassans sida[smile]
men det förstår du väl själv att han kommer att kräva tillbaka pengarna om du nu hoppat av.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Återigen: Läs på försäkringskassans sida[smile]
men det förstår du väl själv att han kommer att kräva tillbaka pengarna om du nu hoppat av.

Men frågan var ÅTERIGEN om han får någon slag information, exempelvis ett brev hem där det står att barnet har hoppat av skolan? Eller är det något föräldrarna tar med varandra.

Hur svårt kan det vara att tolka min fråga? [confused]


   
SvaraCitera

TheChippen:

Eller är det något föräldrarna tar med varandra.

Självklart inte, då de inte är tlsm längre.
De flesta som separerat vill inte ha någonting med den andra att göra någonsin.


   
SvaraCitera

Skaffa dig ett jobb istället din girige fan


   
SvaraCitera

Pappan får veta det, de meddelar att han inte behöver betala mer tror jag. Men vet de om att du hoppat av? Meddela det annars för det suger verkligen att bli återbetalningsskyldig.


   
SvaraCitera

isola:

Självklart inte, då de inte är tlsm längre.

Du vet inte vad för relation föräldrarna har till varandra och därav så vet du ej heller om de tar det tillsammans eller inte. Suck. Orka vara dryg om man skall faila med det.

TheChippen:

Men frågan var ÅTERIGEN om han får någon slag information, exempelvis ett brev hem där det står att barnet har hoppat av skolan? Eller är det något föräldrarna tar med varandra.

Iaf, jag är inte helt säker. Men troligtvis så får din pappa en notifikation om att du har hoppat av skolan. Är som sagt inte helt säker.


   
SvaraCitera

passaro:

Du vet inte vad för relation föräldrarna har till varandra och därav så vet du ej heller om de tar det tillsammans eller inte. Suck. Orka vara dryg om man skall faila med det.

Vem är det som är dryg här egentligen?[rolleyes]
De flesta separerade har ingen kontakt med varandra.


   
SvaraCitera

isola:

Vem är det som är dryg här egentligen?[rolleyes]
De flesta separerade har ingen kontakt med varandra.

Jaha och? Men du vet ju inte hur situationen ser ut för hennes föräldrar. Ganska korkat att skriva om att du vet då.


   
SvaraCitera

Born To Lose:

Skaffa dig ett jobb istället din girige fan


   
SvaraCitera

passaro:

Men du vet ju inte hur situationen ser ut för hennes föräldrar. Ganska korkat att skriva om att du vet då.

isola:

De flesta separerade har ingen kontakt med varandra.

Skrev ingenting om just hennes föräldrar.

Gnäll lite på BTAs svar nu ist[smile]


   
SvaraCitera