Aviseringar
Rensa alla

Underliga Ungdomar


Ämnesstartare

Mawns:

Revolution är barnsligt. Alla ungdomar revolterar, det är en del av deras grej, men detta betyder inte att revolution är något positivt.

det är skillnad på uppror och revolution, vilket du vet. sen pratade jag såklart om samhällelig social revolution (eller snabb utveckling ifall du föredrar det), vilket jag personligen skulle glädja mig åt.


   
SvaraCitera

The_gunslinger:

Ytterligare bevis på att rösträttsåldern 18 år är lämplig eller kanske att 20 år rentav vore ännu bättre. Folk behöver tänka noga och bilda en riktig uppfattning och inte bara haka på ngt häftigt i unga år.

"Visste du att 14-15-åringars kompetens inom demokrati och politik inte skiljer sig nämnvärt från den röstberättigade befolkningens?
Det visar dessa studier som gjorts: NU03 - en nationell utvärdering
av grundskolan och dess demkratiuppdrag, mars 2003
En internationell undersökning av skolelevers demokratiska sinnelag
av Internationella skolutvärderingsorganisationen IEA, 1999"
http://www.rostavid16.nu/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eftersom socialdemokratin har väldigt stora inneboende motsättningar så är den redan från dess början dömd att gräva sin egen grav.

Reform-mentaliteten är enbart förmögen att försvara socialdemokratins ideologiska fundament så länge folket ständigt och envetet försvarar den mot ledningen något som är en omöjlighet av flera orsaker.

* Motsättningar inom nationens folket - Den ökade arbetsdelningen som i sig är ett resultat av den industrialism som rörelsen bygger på skapar olika arbetarskikt varav de högst värderade identifierar sig snarare med den kulturella bourgeoisien och den ekonomiska och ömsesidigt förakt uppstår varav de förstnämnda föraktas av vänsterrörelsen och "arbetarism" och "arbetarkultur" blir normen inom rörelsen och något eftersträvansvärt.

* Motsättningar mellan nationalstaten och internationalismen.
vid en viss nivå frigör sig företagen från nationalstaten och en tullfri och gränsfri zon som innefattar alla väl industrialiserade stater blir det nya idealet.

Av skiktningen, livsstandardsutvecklingen och informationsutvecklingen smälter de olika ländernas övre skikt tillsammans och den övre medelklassen börjar känna att de har mer gemensamt med en internationell medelklass än de undre skikten i sitt eget land.

i Europa artar det sig så att det de senaste 25-30 åren varit modé att tänka och leva europeiskt.

Av splittringen som kommer av dessa två kategorier får kapitalet möjlighet att flytta den industriella produktionen från "de av socialdemokraterna förstörda länderna" utan att för den delen förstöra den konsumtion som försörjer dom.

det är här någonstans socialdemokratin hamnar i träsket och inte riktigt vet var de ska trampa längre, varken partiet, medlemmarna eller det industriproletariat som varit rörelsens fundament kan riktigt identifiera eller förstå det nya servicesamhället som växer fram eller förstå den ungdom som vandrar iväg till Mcdonalds istället för Varven och ägnar sig därför åt att vilt klampa fram, förkasta ungdomsrörelserna och ägna sig åt högerpopulism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trams:

det är skillnad på uppror och revolution, vilket du vet. sen pratade jag såklart om samhällelig social revolution (eller snabb utveckling ifall du föredrar det), vilket jag personligen skulle glädja mig åt.

Vad skulle det tjäna till? Revolution är bara bra i isolerade fall, om man skulle ha en revolution vart tjugonde år så skulle det vara skitsvårt att åstadkomma något överhuvudtaget, speciellt med tanke på hur jäkla korkade många personer är som femtonåringar. Shit, när man är femton så har man ju knappt börjat gymnasiet, hur är det då tänkt att man ska kunna förstå koncept som demokrati?

Visst, det är kanske romantiskt och en cool tanke med revolution, men revolution för revolutionens skull, till skillnad från revolution för rättvisans, revolution för kärlekens skull, är bara ett sätt för de yngre att hävda sig och kommer inte att gynna samhället på något sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Vad skulle det tjäna till? Revolution är bara bra i isolerade fall, om man skulle ha en revolution vart tjugonde år så skulle det vara skitsvårt att åstadkomma något överhuvudtaget, speciellt med tanke på hur jäkla korkade många personer är som femtonåringar.

nu förstår du ju inte skillnaden mellan revolutioner och statskupper. jag skulle inte vilja ha en statskupp för statskuppen skull.

de värderingar som ungdomar ofta har är mer radikala än de värderingar äldre individer ofta har. viljan att skapa ett samhälle utanför vårt nuvarande ekonomiska system är ofta större bland ungdomar. likaså är viljan att hjälpa sina medvarelser. det är värderingar som jag personligen tycker skulle göra sig bra i sveriges riksdag men som inte finns där eftersom en stor del av befolkningen inte har något att säga till om.

ifall jag hade pratat om statskupper hade jag skrivit statskupper.

Mawns:

Shit, när man är femton så har man ju knappt börjat gymnasiet, hur är det då tänkt att man ska kunna förstå koncept som demokrati?

Capture:

"Visste du att 14-15-åringars kompetens inom demokrati och politik inte skiljer sig nämnvärt från den röstberättigade befolkningens?
http://www.rostavid16.nu/

sedan är sverigedemokraterna ett avskräckande exempel, men grunden till det fenomenet ligger tyvärr djupare än personers mognadsgrad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

"Visste du att 14-15-åringars kompetens inom demokrati och politik inte skiljer sig nämnvärt från den röstberättigade befolkningens?

Det säger ju mer om hur imbecilla och dåligt påläst den vuxna befolkningen är snarare än att 14 åringar har en bra förståelse för politik. När den vuxna befolkningen inte klarar av att ta bättre beslut än fjortisar är det ju ganska beklämmande [tired]

Dock visar ju de verkliga valresultaten något annat, vuxna tar helt andra beslut och röstar på klart mer kompetenta, långsiktiga och etablerade partier.

Jag menar, vad skulle hända om V eller SD vann valet som ungdomar här vill? Plötsligt skulle de behöva leda landet, de skulle behöva riktiga politiker på flera nivåer, massa pålästa och kunniga medarbetare och klämma fram en realistisk verklig budget. Det skulle bli totalt chaos och pankaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är troligt att ungdomar som söker sig till politiska forum är mer politiskt intresserade än genomsnittsungdomen. Och det är påvisat i forskning att politiskt intresserade tenderar att vara betydligt mer radikala än politiskt ointresserade.

Den genomsnittlige väljaren är inte speciellt intresserad eller kunnig vad gäller politik. De tenderar att rösta i enighet med tradition, mediebevakning, partiledare, vad folk de identifierar sig med röstar på osv.

Det är också så att äldre människor med ett ordnat och inrutat liv vill ha en politik som de redan är bekant med. Inte nödvändigtvis eftersom de tror att den är den bästa, utan eftersom de inte känner sig helt bekväma med stora förändringar.

Politik som inbegriper mer än några procentenheter hit eller dit kräver också en helt annan grad av kunskap än vad en genomsnittlig barnfamilj har möjlighet att tillskansa sig under rådande förhållanden.

Finns förstås fler anledningar än så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

I fallet SD så är det fler och fler ungdomar som får ta stryk i invandrartäta förorter

Har jag svårt att tro. Det är inte särskilt våldsamt i invandrartäta förorter, inte vanligt att svenskar eller några andra åker på stryk.

Förövrigt så bor SD-väljare sällan i områden med invandrare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Revolution är barnsligt. Alla ungdomar revolterar, det är en del av deras grej, men detta betyder inte att revolution är något positivt.

Säg det till de revolutioner som har gett upphov till en bättre värld.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

The_gunslinger:

Folk behöver tänka noga och bilda en riktig uppfattning

Så känner jag med, därför orkar jag inte rösta för jag orkar inte vara insatt och bilda nån uppfattning, det där får andra som är insatta hålla på med. Sen dessutom är alla partier lika fulla av skit och lögner ändå så vem orkar bry sig..

Blir Kalle Anka-partiet för min del i år tror jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

unga röstar med hjärtat(känslor),
dom äldre med hjärnan(plånboken)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Har jag svårt att tro. Det är inte särskilt våldsamt i invandrartäta förorter, inte vanligt att svenskar eller några andra åker på stryk.

Det behöver inte nödvändigtvis vara fysiskt våld, utan det kan vara såväl psykiskt, olika former av terror då, rätt så vanligt för dom som bor i Södertälje, Malmö, stockholm, Göteborg.

Spartakus:

Förövrigt så bor SD-väljare sällan i områden med invandrare.

skulle vara intressant vad du har att backa upp det påståendet med, för så vitt jag vet så ökar förtroendet för SD som mest i förorter, allt som oftast invandrartäta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Det behöver inte nödvändigtvis vara fysiskt våld, utan det kan vara såväl psykiskt, olika former av terror då, rätt så vanligt för dom som bor i Södertälje, Malmö, stockholm, Göteborg.

Definiera "rätt vanligt".

Sming:

skulle vara intressant vad du har att backa upp det påståendet med, för så vitt jag vet så ökar förtroendet för SD som mest i förorter, allt som oftast invandrartäta.

Vart SD ökar mest vet jag inte, men ser man till de områden där de tidigare haft som störst stöd så är det inte några invandrartäta områden utan snarare helsvenska medelklass villaområden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Säg det till de revolutioner som har gett upphov till en bättre värld.

Hur många av dem genomfördes av sextonåringar?

trams:

ifall jag hade pratat om statskupper hade jag skrivit statskupper.

Vet du vad en revolution är då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Definiera "rätt vanligt".

ptja, när det händer något i stort sett varje dag, och när det händer några stora händelser varje år.

Spartakus:

Vart SD ökar mest vet jag inte, men ser man till de områden där de tidigare haft som störst stöd så är det inte några invandrartäta områden utan snarare helsvenska medelklass villaområden.

Okej, och vad har du för belägg för det?


   
SvaraCitera