Aviseringar
Rensa alla

Undersöka sambandet mellan IQ/EQ och partisympati


Ämnesstartare

Någon annan som skulle tycka det vore intressant att undersöka sambandet mellan saker som IQ/EQ/personlighet och partisympati?

Min hypotes skulle vara att osäkra väljare och moderater har högst IQ medan vänsterpartister har lägst IQ. Socialdemokrater tror jag har högst EQ medan Sverigedemokrater har lägst.

Själv kan jag delge att jag är socialliberal med liberal betoning. Jag är miljömedveten och har en humanistisk livssyn. Jag sympatiserar inte med något parti och är en osäker väljare. Jag har en medelmåttig EQ och scorade 126+ på ett par olika IQ tester.

Tycker ni jag ska skicka in förslaget om att undersöka detta eventuella samband till SCB?
Hur skulle i så fall förslaget kunna se ut?


   
Citera

Jag skulle nog säga att jag upplever att socialdemokrater överlag har högre iq än eq. De är inte sällan ganska egoistiska av sig. Det är en min bild. vi talar inte om någon superhög nivå iq heller. 

resten håller jag med om tror jag.. KD är ju ganska splittrat o andra sidan, den ena sidan har nog högre eq och lägre iq, medan den andra har lägre eq och normalhögt iq etc 


   
SvaraCitera

Dessa iq test du gjort, var de övervakade?
Vad är eq


   
SvaraCitera

superpojken: Vad är eq

en måttstock för empatisk förmåga typ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

superpojken:
Dessa iq test du gjort, var de övervakade?

Nej, båda var internettest. Jag gjorde ett gratistest på nån random sajt jag inte kommer ihåg och sen ett på Mensas hemsida.


   
SvaraCitera

Indiodd: Min hypotes skulle vara att osäkra väljare och moderater har högst IQ medan vänsterpartister har lägst IQ. 

Indiodd: Själv kan jag delge att jag är socialliberal med liberal betoning. Jag är miljömedveten och har en humanistisk livssyn. Jag sympatiserar inte med något parti och är en osäker väljare.

Rullar ögonen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edinburgh:

Rullar ögonen

Om du har funderingar får du gärna skicka pm


   
SvaraCitera

Din hypotes har du ju inte argumenterat för och inte heller varför IQ och EQ nödvändigtvis borde stå i motsatsförhållande till varandra, dessutom verkar din undersökningsmetod tangera det man i statistikbranschen kallar bajsdålig. Jag tror inte SCB kommer att vilja ha med din "undersökning" att göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:
Din hypotes har du ju inte argumenterat för och inte heller varför IQ och EQ nödvändigtvis borde stå i motsatsförhållande till varandra, dessutom verkar din undersökningsmetod tangera det man i statistikbranschen kallar bajsdålig. Jag tror inte SCB kommer att vilja ha med din "undersökning" att göra.

Jag har inte nämnt någonting om hur en eventuell undersökningsmetod skulle vara utformad.


   
SvaraCitera

Indiodd:
Jag har inte nämnt någonting om hur en eventuell undersökningsmetod skulle vara utformad.

Nej du nämner det inte överhuvudtaget men väl att du själv har fått ett hyfsat resultat på ett par IQ-test på internet vilket inte har relevans överhuvudtaget, vikten du lägger vid det gör mig ganska skeptiskt mot dig och din metod.


   
SvaraCitera

Sagt i all välmening


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Nej du nämner det inte överhuvudtaget men väl att du själv har fått ett hyfsat resultat på ett par IQ-test på internet vilket inte har relevans överhuvudtaget, vikten du lägger vid det gör mig ganska skeptiskt mot dig och din metod.

Du har rätt i att det kan uppfattas sakna relevans, tänkte mest nämna det utifall nån var nyfiken.
Svårt för dig att vara skeptisk till min metod eftersom jag inte har någon än. Jag tänkte att vi kunde diskutera undersökningsmetod och relevanta frågor här.
Vad tycker du vore en bra undersökningsmetod för att undersöka detta eventuella samband mellan IQ/EQ och partisympati?


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Indiodd: Min hypotes skulle vara att osäkra väljare

Indiodd: har högst IQ

Indiodd: Jag sympatiserar inte med något parti och är en osäker väljare.


   
SvaraCitera

Rullar ögonen
osv


   
SvaraCitera