Aviseringar
Rensa alla

Undersöka sambandet mellan IQ/EQ och partisympati


Du "sympatiserar inte med något parti" men du har länkat till FriaTider och du påstår att vänsterpartister har lägst IQ. Rullar ögonen

FYI, det finns många studier som visar att konservativa/invandringskritiker har låg IQ.


   
SvaraCitera

dazed: dessutom verkar din undersökningsmetod tangera det man i statistikbranschen kallar bajsdålig

Hjärta


   
SvaraCitera
time
 time

Jag är vänsterpartist och jag fick 136 när jag gjorde Mensas IQ-test. Förstörde jag hypotesen nu?


   
SvaraCitera

Visst kan man spontant tänka att det beteende och politiska synsätt som präglar svensk vänster, (irrationalism och känslor framför logik och vetenskap), också har ett samband med lägre intelligens. (Exempel åt andra hållet i USA, dumrepublikaner, Fox News osv)

Dock är troligtvis sådana skillnader mellan olika politiska sidor ganska små och säkert ännu mindre när det gäller politiker. Dessutom tror jag att sådana skillnader i regel beror på på vilken nivå respektive sida argumenterar, vilket påverkar vilka man drar till sig, snarare än ideologi. En persons ideologi bygger troligtvis nästan enbart på saker som uppfostran, bakgrund och erfarenhet. Ställningstaganden i enskilda frågor bygger nog mestadels på kunskap.


   
SvaraCitera

Niklas:
Visst kan man spontant tänka att det beteende och politiska synsätt som präglar svensk vänster, (irrationalism och känslor framför logik och vetenskap), också har ett samband med lägre intelligens. (Exempel åt andra hållet i USA, dumrepublikaner, Fox News osv)

Dock är troligtvis sådana skillnader mellan olika politiska sidor ganska små och säkert ännu mindre när det gäller politiker. Dessutom tror jag att sådana skillnader i regel beror på på vilken nivå respektive sida argumenterar, vilket påverkar vilka man drar till sig, snarare än ideologi. En persons ideologi bygger troligtvis nästan enbart på saker som uppfostran, bakgrund och erfarenhet. Ställningstaganden i enskilda frågor bygger nog mestadels på kunskap.

Som medelklass ungar som blir vänster utan att veta hur världen ser ut...


   
SvaraCitera

Det finns helt enkelt mängder med undantag, skillnaderna är troligtvis ganska små och har egentligen lite med det faktiska politiska ställningstagandet att göra. Det finns otroligt intelligenta människor som drar idiotiska politiska slutsatser och vise versa. IQ och samband med politiskt ställningstagande är således helt irrelevant. 


   
SvaraCitera

Varför gäller det just osäkra väljare och moderater? Borde inte de gå in i varandra, för det känns ju som att moderaterna är ett sådant parti so folk kan hoppa emellan det och typ sossarna? Detta med tanke på typ maktskiftet 2006. 


   
SvaraCitera

alla är väl för fan dumma i huvudet


   
SvaraCitera

Niklas: Visst kan man spontant tänka att det beteende och politiska synsätt som präglar svensk vänster, (irrationalism och känslor framför logik och vetenskap),

Mycket glad


   
SvaraCitera

Och som på beställning gör det levande beviset entré..


   
SvaraCitera

Niklas: Och som på beställning gör det levande beviset entré..

Kan ju inte låta sådan guldkomik gå ouppskattad.


   
SvaraCitera

AmenHoeStepp:

Kan ju inte låta sådan guldkomik gå ouppskattad.

Åh, nej. Säg inte så!


   
SvaraCitera

Niklas: Åh, nej. Säg inte så!

Tycker du verkligen att du gjorde ett rimligt och nyanserat uttalande?


   
SvaraCitera

AmenHoeStepp:

Tycker du verkligen att du gjorde ett rimligt och nyanserat uttalande?

Att svensk vänster länge präglats av irrationalism och känslor är i ärlighetens namn allmän vetskap utanför dumvänster-bubblan. Idealism är i princip en synonym till vänster nu för tiden. 


   
SvaraCitera

Niklas: Att svensk vänster länge präglats av irrationalism och känslor är i ärlighetens namn allmän vetskap utanför dumvänster-bubblan. Idealism är i princip en synonym till vänster nu för tiden.

Okej, var bara nyfiken på kugghjulen.


   
SvaraCitera