Aviseringar
Rensa alla

Undervikt


Ämnesstartare

Hej jag är en kille på 15 år som är 175 cm och väger 45 kilo. Visst är det ganska lite? Jag har väldigt smala ben och armar, min vad är lika stor som mitt lår. Något jag stör mig på är att mina revben är så synliga så jag kan räkna dom. Mina kompisar påpekar ofta på at jag är väldigt smal. En av mina kompisar är kille och han peppar mig att gå ner ännu mer i vikt av någon anledning. Han brukar även vilja känna på mina revben. Problemet är bara att jag har svårt att gå upp i vikt och då slutar jag lätt att försöka gå upp i vikt och börjar i stället gå ner i vikt. Han brukar även mäta runt min midja för att kolla ifall jag växer i midjan eller krymper. Senaste tiden har jag faktist krympt med ca 5 cm under 4 veckor. Har någon något bra tips för att hjälpa mig med min situation så uppskattar jag hjälp.


   
Citera

Ät tills du ä mätt så blir allt bra


   
SvaraCitera

Ät mer mat, jag vet inte vad du äter för nått om du äter kött eller ej och hur din kost ser ut. Om du äter kött är det i vilket fall som helst lättare att gå upp i vikt eftersom att det innehåller mer grejer.
Jag har inte heller någon aning om hur mycket du äter som det är nu men du ska ju äta dig mätt iaf, varje lunch och middag, minst för att ha en chans att gå upp i vikt. Att inte hoppa överfrukosten är också bra att undvika.


   
SvaraCitera

Skaffa dig bättre matrutiner. Se till att faktiskt äta även om du inte känner dig hungrig. Ha nåt litet att småäta på tillgängligt, typ nötter. Samt ägna dig åt fysisk aktivitet så brukar det ordna sig. Var också väldigt smal ett tag.


   
SvaraCitera

Annars kan du börja gymma, perfekt kropp att bygga muskler på då de syns resultat fort, så gillar du träna så är de ett bra tips


   
SvaraCitera

Vare sig du tränar eller ej så är det viktigt att tänka på vad du äter. All energi vi får i oss består av kolhydrater, fett och protein. Mängden energi vi får i oss kan mätas i kilokalorier (kcal).
För att få en balanserad energiomsättning bör vi få i oss lika mycket energi som vi förbrukar varje dag. Får vi i oss för mycket energi, oavsett om den består av kolhydrater, protein eller fett, så lagras överskottet som fettvävnad. Om vi får i oss för lite energi så börjar kroppen tära på sina egna reserver, i form av fettvävnad och muskler.
Varje näringsämne fyller en viktig funktion i kroppen, och om man tar bort något så hamnar kroppen oftast i obalans

Ta reda på hur mycket kalorier du egentligen äter under en vanlig dag. Du kanske äter så att du blir mätt men ändå inte får i dig tillräckligt med näring för att gå upp i vikt?  Eller du kanske behöver lägga till mat med mer kalorier så att din kropp kan bygga upp sig och så att du senare kan få en ökad muskelmassa? Dock råder jag dig inte till att börja räkna kalorier hela tiden, det kan bli en obehaglig vana och är ingenting man bör festa sig till allt för mycket, men jag säger att du skulle kunna kolla upp hur mycket du får i dig så att du får en bättre kontroll över din kropp och kanske kan lista ut vad du behöver äta mer av om det så är Kolhydrater, Protein eller Fett. 


   
SvaraCitera

Snälla sluta umgås med den där killen!
Kanske kan försöka äta i mindre mängder men med korta mellanrum?


   
SvaraCitera