Aviseringar
Rensa alla

Undvika CSNs vrede


Åtta
Ämnesstartare

Det har gått käpprätt åt helvete för mig denna termin, av diverse anledningar. Det är troligt att jag inte kommer att klara någon av de två 15-poängskurser som jag för tillfället läser. Som jag förstått det så blir man inte återbetalningsskyldig bara för att man failar, men däremot så kan man få avslag när man söker studielån för nästa period. Eftersom man måste ha 75% godkänt så skulle detta alltså innebära att jag skulle behöva läsa in 22.5hp för att få studielån igen.

Om jag genom någon slags herkulisk ansträngning skulle lyckas klara av en av de kurser jag för tillfället läser så skulle jag alltså ha klarat av 15hp denna termin, och således endast behöva läsa in 7.5hp. Innebär detta att jag skulle kunna gå utan studielån (man får fortfarande studiebidrag, antar jag?) under de första tre månaderna av terminen och då läsa in dessa 7.5hp, för att sedan få studielån igen under den andra halvan?

Jag hyser inga som helst tvivel om att jag kommer klara de kommande kurserna, men utan studielån hela terminen blir det förbannat kärvt.

Hur fungerar det egentligen; kan jag söka lån för bara en del av kommande termin, och då få det godkänt trots att jag inte klarat 75% av nuvarande termin?

Vidare så kommer jag troligen inte att bli underkänd i de kurser jag läser nu, då de endast består av inlämningsuppgifter utan någon deadline. Kan detta ge mig uppskov så att jag kan beta av dessa kurser samtidigt som jag läser de andra kurserna, eller ser CSN att jag inte blivit godkänd i dessa kurser under den här terminen?


   
Citera

Man har en månad på sig att komplettera med poäng efter att första beslutet om studielån/bidrag kommit. Så du har tid på dig att fixa om det skulle skita sig.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Buddah:

Man har en månad på sig att komplettera med poäng efter att första beslutet om studielån/bidrag kommit.

Om jag saknar 7.5hp så borde det fungera (i mitt tycke) såhär:
1. Jag läser mina kurser som vanligt. Får inget studielån.
2. Jag uppnår 7.5hp.
3. Får studielån under den kvarvarande tiden.

Men CSN är ju inte precis kända för att vara flexibla...


   
SvaraCitera

Åtta:

Men CSN är ju inte precis kända för att vara flexibla

Det fungerar så, om du kompletterar inom en månad efter första beslutet som sagt.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Buddah:

om du kompletterar inom en månad efter första beslutet som sagt.

Ja, men det är inte möjligt att läsa in 7.5hp på en månad, eftersom vi läser två kurser samtidigt (så varje kurs tar kanske 3 månader, men eftersom vi läser två samtidigt så blir det ändå helfart).


   
SvaraCitera

CSN kan ju också om man skickar in ett personligt brev ta hänsyn till att någonting runt omkring en påverkat ens studier. Iaf när man blir återbetalningsskyldig, detsamma borde gälla när man är underkänd.

Har du någonting du kan skylla på och skapa en snyfthistoria kan du finna räddning där. Antagligen måste ju någonting ha påverkat dig i att du faktiskt inte klarat dina studier? Eller är det bara lathet det handlar om?


   
SvaraCitera

Åtta:

Ja, men det är inte möjligt att läsa in 7.5hp på en månad

Fast du kan väl inte vara helt oklar med kurserna även om du failar dem? Du vet att du har rätt att komplettera kurser även efter betygen skall vara satta?


   
SvaraCitera

Läser du program eller fristående kurser? För på program så är det la 75 procent av 40 veckor du ska klara? (fast det kanske bara gällde första terminerna, hmhm. Hörde nämligen detta från en tjej i min klass som inte klarat någon av tentorna hittills, men hon skulle ändå få pengar nästa termin eftersom de räknade helår).


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Baader_Meinhof:

För på program så är det la 75 procent av 40 veckor du ska klara?

75% stämmer, men är det per år eller per halvår? För om det är per år så borde det alltså räcka med att jag klarar en av mina 15-poängskurser och de som jag nu ska läsa fram till sommaren. Fast menar de år-år eller skolår? För ett skolår är ju uppdelat på två år. [crazy]

Buddah:

Fast du kan väl inte vara helt oklar med kurserna även om du failar dem?

Nja. Alltså, det är två 15-poängskurser. Så det är liksom inget man gör klar i en handvändning, och det finns inget mellanläge där man gör halva kursen och får 7,5hp. [crazy]

framtidstron är död:

Har du någonting du kan skylla på och skapa en snyfthistoria kan du finna räddning där.

Självklart kan jag dikta ihop en snyfthistoria, men de har ju nyligen ändrat reglerna för dispens så att man endast kan få det om man haft dödsfall i familjen, lidit av sjukdom eller... Uh... Det var något mer också.

Jag måste alltså döda någon i min familj.


   
SvaraCitera

Åtta:

Jag måste alltså döda någon i min familj.

Åh, surt 🙁


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Åh, surt 🙁

Ptja, min bror är ganska irriterande.


   
SvaraCitera

Åtta:

75% stämmer, men är det per år eller per halvår?

Hon i min kurs hade ringt CSN och de sa att det var 75 procent över ett år för henne, eftersom hon går program. Men jag vet inte om det var bara för att det är program, eller för att det var för att det var första gången hon pluggade på högskola, för man får misslyckas lite mer första gången man pluggar enligt de nya reglerna. Hmhm. Borde ju stå någonstans på hemsidan!


   
SvaraCitera

Åtta:

Ptja, min bror är ganska irriterande.

Låter som du kommer lindrigt undan då!


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Baader_Meinhof:

Hon i min kurs hade ringt CSN och de sa att det var 75 procent över ett år för henne, eftersom hon går program.

Jag går också program, så det är lugnt.

Baader_Meinhof:

Men jag vet inte om det var bara för att det är program, eller för att det var för att det var första gången hon pluggade på högskola, för man får misslyckas lite mer första gången man pluggar enligt de nya reglerna.

Jo, man får faila lite extra första året, men 75% är jag rätt säker på gäller även efter första året. Kollade upp det tidigare idag.


   
SvaraCitera

Hatar CSN. Fast de skickade ut studiebidrag till mig för tre månader, en klumpsumma. Brevet innnan de skickade ut pengarna förklarade att jag inte alls skulle få för tre månader, för att jag hade ansökt om studiebidrag för sent.

Som det kan gå. [party]


   
SvaraCitera