Aviseringar
Rensa alla

Ungdom som vill bli politiker och undrar hur man skall gå till väga


Ämnesstartare

Ja, som rubriken lyder så är jag intresserad av att bli politiker. Jag går på gymnasiet och har en fader som varit politiker som la av för att han var trött på alla falskheter och lurendrejerier som sker i politikens värld (iaf. enligt honom). Troligen är det ju just min pappa som har påverkad mig och mina intressen och gjort just mig intresserad av politik. Frågan är då hur blir jag politiker? Jag går på gymnasiet (1:a året) och så vitt vad jag vet så går det inte att bli politiker genom utbildning då politiker är folkvalda. Skulle kunna visserligen snacka med farsan min om detta men jag vill även ta reda på det mesta själv. Har även börjat förstå att man måste gå med i någon form ut av politiskt parti till att börja med, exempelvis kunde man väll gå med i MFU, hur gör man det? Vill inte snacka om min politiska status då det är irrelevant i denna fråga. Istället för att ställa alla frågor i löpande text kan jag väll skriva upp mina frågeställningar.

1. Hur går man med i ett politisktparti som ungdom? Är det MFU liknande rörelser man ska kontakta och i så fall hur?

2. Jag har som sagt för mig att tidigare utbildningar är oviktiga, kan någon bekräfta det?

3. Hur lång tid tar det ”på ett ungefär” innan man kan börja livnära sig som politiker? (mer intresse fråga, är inte direkt ute efter pengar, snarare för att påverka, har varit ordförande i alla Elevråd (inte gymnasiet än) och dylika aktiviteter på fritiden sen högstadiet).

4. Jag är duktig på en idrott som jag rent potentiellt sätt kan bli proffs i (alltså livnära mig på den) men vill jag satsa på politiken måste jag då droppa idrotten?

5. Läser ju naturvetenskap och undrar även om politiken stoppar mina studier vilket mina föräldrar minst sagt inte skulle uppskatta, och det gör jag nog knappast själv heller.

Det var nog alla mina frågor tills vidare, hoppas på snabba svar. Ha det bra annars.


   
Citera

så länge du är bra på att snacka skit och undvika att svara på dom enklaste av frågor,komma med värdelösa bortförklaringar och sånt ja då är det bara att köra[cheers]


   
SvaraCitera

Headman:

äser ju naturvetenskap och undrar även om politiken stoppar mina studier vilket mina föräldrar minst sagt inte skulle uppskatta, och det gör jag nog knappast själv heller.

Politik är en fritidssyssla. Man ska jobba också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

gå med i sverigedemokraterna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

King_of_cash_jr:

gå med i sverigedemokraterna

skämtar du eller? ska döda dig om du inte gör det. äckelpäckel och snorkråka på dig,. känner du inget eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Headman:

1. Hur går man med i ett politisktparti som ungdom? Är det MFU liknande rörelser man ska kontakta och i så fall hur?

Det är bara att söka upp det partiet du är intresserad av, de flesta partier har ett ungdomsförbund som också jobbar i samma riktning, men med främst ungdomsfrågor. Eller om du ser dem på stan gå fram och snacka med dem. Om man ska bli medlem i ett parti krävs det att man betalar en månadsavgift.

Headman:

2. Jag har som sagt för mig att tidigare utbildningar är oviktiga, kan någon bekräfta det?

ja.

Headman:

3. Hur lång tid tar det ”på ett ungefär” innan man kan börja livnära sig som politiker? (mer intresse fråga, är inte direkt ute efter pengar, snarare för att påverka, har varit ordförande i alla Elevråd (inte gymnasiet än) och dylika aktiviteter på fritiden sen högstadiet).

Det är väldigt olika. Jag är ingen expert men det beror väl på hur bra det går, hur mycket förtroende man får hos folket. När man får pengar/ betalt är man anställd av kommunen eller högre upp. Annars är man fritidspolitiker och då får man en liten ersättning men oftast inget alls.

Headman:

4. Jag är duktig på en idrott som jag rent potentiellt sätt kan bli proffs i (alltså livnära mig på den) men vill jag satsa på politiken måste jag då droppa idrotten?

Du kan ju alltid börja med politiken. Du kan själv avgöra hur engagerad du vill vara.

Headman:

5. Läser ju naturvetenskap och undrar även om politiken stoppar mina studier vilket mina föräldrar minst sagt inte skulle uppskatta, och det gör jag nog knappast själv heller.

Politiken stoppar dina studier om du låter den göra det, men du tänkte väll inte lägga av med skolan antar jag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yesyesknark:

skämtar du eller? ska döda dig om du inte gör det. äckelpäckel och snorkråka på dig,. känner du inget eller?

håll käften orkar inte höra ditt tjattttttt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

King_of_cash_jr:

håll käften orkar inte höra ditt tjattttttt

man bara hör ju vilken dum snubbe som sitter frmaför datorn, kan ju inte ens formulera enklaste mening. Men vad skulle man tro?skona oss och dö.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

yesyesknark:

man bara hör ju vilken dum snubbe som sitter frmaför datorn, kan ju inte ens formulera enklaste mening. Men vad skulle man tro?skona oss och dö.

Vad menar du med dum? bara för jag är sverigedemokrat eller? jag kan visst formulera mig.


   
SvaraCitera

Sverigedemokrater är ofta väldigt bra på att formulera sig, men det betyder inte att deras åsikter är sunda. Tråden handlar inte om SD, så var snälla och diskutera någon annanstans.

Till TS: Joina ett ungdomsparti till att börja med. Finns minst ett för varje vanligt parti.


   
SvaraCitera

yesyesknark:

ska döda dig om du inte gör det. äckelpäckel och snorkråka på dig,.

Antidemokrat [no-no]

yesyesknark:

Om man ska bli medlem i ett parti krävs det att man betalar en månadsavgift.

SDU-medlemskap är gratis just nu. Men annars kostar det mycket riktigt en mindre årsavgift.

Men jag engagerar mig själv i ett parti och är medlem i dess ungdomsförbund. Just i mitt parti är det dock väldigt lätt att komma upp sig eftersom det finns så få representanter. Du får bygga upp ditt inflytande från scratch, om du int eväljer samma parti som mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blade Runner:

Antidemokrat

HAHAHA

exakt VAD är det i en demokratisk syn som säger att man måste repspektera människor som ifrågasätter en demokrati? Människor som uttalat inte respekterar alla människor förtj'nar ingen respekt tillbaka, enkel mattematik och jag fattar inte hur man kan luta tillbaka på att alla får yttra sin åsikt, ja om den är demokratiskt, nej om den är för en diktatur. Det ska väl inte vara så jävla svårt att skilja på demokrati och diktatur. Och ja sd är samma sak som nazistsympatisörer och nazismen förespråkar diktatur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har så rätt, woooho[party]


   
SvaraCitera

yesyesknark:

alla får yttra sin åsikt, ja om den är demokratiskt, nej om den är för en diktatur.

Heh.


   
SvaraCitera

yesyesknark:

ja om den är demokratiskt, nej om den är för en diktatur.

Blade Runner:

Antidemokrat [no-no]


   
SvaraCitera