Aviseringar
Rensa alla

Ungdomar inte en säker plats längre


Soliso
Ämnesstartare

Att Ungdomar.se ska vara en trygg plats att vara på tror jag alla håller med, och det är därför det finns moderatorer där ute. Med en moderators roll får du inte bara makt, du får också respekt. Du får respekt främst till dom yngre som litar på dom som jobbar på Ungdomar.se.

Och sen finns dom som utnyttjar makten. Makten att kunna göra som man själv vill, och att kunna få fortsätta göra så, så mycket man själv vill utan att folk reagerar.

Jag pratar om att folk blir påhoppade, trakasserade och mobbade av en moderator. Han anser att han har all rätt i världen att ragga på alla under 15 på Um och om någon påpekar felet blir man trakasserad. Även fast det går emot Ums regler och värdegrunder som Time nyligen har satt upp.

Personen i fråga har anmälts flera gånger av flera personer utan att någon åtgärds gjort. Man har förbisett det, och blundat för problemet. Man kanske har tänkt, han är ju en bra vän ändå även fast han gjort fel.

Idag känner jag mig otrygg på Ungdomar. Jag är osäker på min egna identitet kommer fortsätta vara hemlig, eller om samma sak kommer hända igen på Um som hände för ett par år sedan. Jag är också rädd, rädd att rötägg som uttalar sig öppet på forumet om att ha rätt att ragga på minderåriga, uttalar sig öppet att han tycker att pedofilism är okej helt öppet får vara kvar som en moderator.

Oavsett bevis som skickats in, flertalet personer som anmält samtidigt så kommer inget hända. En intern varning kommer uträttas och inget mer kommer sägas. Samma sak som hände sist. Även fast det går emot forumets regler.

-, du har ingen rätt att ragga på minderåriga även fast du själv anser att du har det. Du har ingen rätt att trakassera användare som inte följer din parad.

Det här är inget jag kommer stå ut med att kolla på, när minderåriga som kanske inte vet bättre blir uppraggad av en 25 årig man.

Jag har vart på Um sen 2008. Forumet har haft sina nedfall, men då har åtgärder tagits. Inte i detta fall. Ungdomar är på väg till ett otryggt ställe, där inga regler finns och där det mesta accepteras i forumet. Ett Ungdomar jag inte känner igen.

-
-
http://ungdomar.se/forum/thread/samlingstrad-foer-modereringsfragor-och-modereringsfoerslag/13537433#forum_post_id-13537433

http://ungdomar.se/forum/thread/hur-ser-ni-ut-tva/4910721?page=6877


   
Citera

så exner får dig att känna dig mer otrygg än den där gamla incidenten du talade med mig och niklas om?


   
SvaraCitera
Soliso
Ämnesstartare

Jungman:
så exner får dig att känna dig mer otrygg än den där gamla incidenten du talade med mig och niklas om?

Det var 5 år sedan, "Forumet har haft sina nedfall, men då har åtgärder tagits. Inte i detta fall"


   
SvaraCitera

är du en minderårig tjej?


   
SvaraCitera

Bunch-of-Dill-iStock.jpg


   
SvaraCitera
Soliso
Ämnesstartare

Jag pratar för alla andra som inte vågar säga något.


   
SvaraCitera
mens
 mens

tråden har nog större chans att få vara kvar om du tar bort hans nick. om du ville ha en diskussion och inte bara göra en point, alltså.


   
SvaraCitera
time
 time

Det här har diskuterats otroligt mycket de senaste dagarna och det finns ingenting jag kan säga som inte redan har sagts - men: 

Ungdomar.se och tinychat har absolut ingenting med varandra att göra. Vad moderatorer gör på sin fritid, i privata kanaler, tillsammans med vänner, vilka de umgås med - allt sådant är frånkopplat Ungdomar.se. Vi är inte moderatorer överallt online, utan vi modererar den här sajten, och den här sajten enbart.

Jag kan inte understryka nog att tinychatten inte har med Ungdomar.se att göra. I den umgås många som också råkar vara UMare, men det är den enda kopplingen.

Jag beklagar att du känt dig trakasserad online, det är aldrig okej, men även i inlägget du länkar till, har moderatorn i fråga frågat dig om du är intresserad av att försonas. Jag ser ingen länk till några trakasserier riktade mot dig.

Jag låser tråden då det naturligtvis inte är tillåtet att skapa en tråd om en annan användare utan dennes godkännande.


   
SvaraCitera