Aviseringar
Rensa alla

Ungdomar och ADHD, åsikter och tankar kring diagnosen. [Projektarbete]


Ämnesstartare

Tjena! Jag är en kille på 19 år och har symptomen ADHD, jag har tagit concerta mot ADHD under en väldigt lång tid, ungefär 4 – 5 år. Jag var väldigt ung ”14 år” när jag började med medicineringen och den har där efter påverkat mig på både ett positivt och negativt sett. Medicineringen gjorde så att jag kunde plugga, men jag fick nog mer bieffekter än vad medicinen gjorde nytta, jag fick ofta huvudverk, hade väldigt svårt att äta och jag kände även att jag inte ville ha något socialt umgänge, jag satt hellre ensam vid datorn i flera år. Jag fick en väldigt stor ångest om jag inte pluggade på helger, även fast alla andra kompisar var ute och festade, fick ångest i många andra fall också.

Allt detta ledde till stora problem för mig. Efter en lång tid av medicinering så började jag få väldigt högt blodtryck och läkarna blev väldigt förvånade, det berodde såklart på concerta. Efter det så har jag avstått från att ta medicinen men jag vet att det finns människor med ADHD där ute som tycker att medicinen funkar väldigt bra

Nu är det så att jag och en av mina kompisar håller på att skriva ett projektarbete om ADHD, detta är alltså en stor chans för mig att lära mig väldigt mycket om symptomen och presentera för flera kamrater och andra elever hur ADHD egentligen ser ut. Det finns väldigt många fördomar om ADHD där det sägs att man är CP eller att man ska vara dum i huvudet på något sätt, det är dags för mig att bevisa att de har fel. En annan grej vi kommer argumentera om är ”Vad gör man med dem barn med ADHD som inte tycker att medicineringen fungerar bra?” Vi tycker att det känns som att det finns väldigt lite resurser för dem som har ADHD och inte vill medicinera mot det, alla barn ska väl få samma chans även om de inte vill medicinera mot symptomen. Vi skulle vara väldigt tacksamma om ni med ADHD där ute skulle vilja skriva hur ni känner att medicinering mot symptomen fungerar, t.ex. om ni har fått bra hjälp om ni inte vill medicinera mot symptomen, och självklart så skulle vi vara väldigt tacksamma om ni kom med några bra förslag eller om ni har några historier att berätta om hur ni upplever att ADHD betraktas eller upplevs.
Tack på förhand!


   
Citera

manastrudelsnomnom:

symptomen

Det är inget symtom. http://sv.wikipedia.org/wiki/Symtom

ADHD är en funktionsnedsättning. http://sv.wikipedia.org/wiki/ADHD


   
SvaraCitera

ha-ha! mongo


   
SvaraCitera

Buddah:

Det är inget symtom. http://sv.wikipedia.org/wiki/Symtom

adhd består ju av symtom så det är inte fel att uttrycka sig så


   
SvaraCitera

Artie:

adhd består ju av symtom så det är inte fel att uttrycka sig så

Cancer "består" också av symtom, men det är fortfarande en sjukdom. ADHD (är precis som alla andra diagnoser) en samling av olika symtom, men det är inget symtom.


   
SvaraCitera

Buddah:

Cancer "består" också av symtom

ne det består av tumör


   
SvaraCitera

Artie:

ne det består av tumör

Tumören är en del av symtomet.


   
SvaraCitera

Buddah:

Tumören är en del av symtomet.

malignt syndrom


   
SvaraCitera

tumör är inte ett symtom


   
SvaraCitera