Aviseringar
Rensa alla

Ungdomsarbetslösheten i Europa och Sverige


Ämnesstartare

Asha:

Absolut! platt skatt + medborgarlön

för då skulle man ha en ännu högre vilja att skaffa sig ett riktigt arbete?


   
SvaraCitera

Asha:

dom lär ju vara kassa och ineffektiva.

Du svarade just på din egen fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Kassa analyser ni producerar. [no-no]

Man kan säga att lite av orsaken till att den svenska arbetslösheten är så stor är att söka i något som hände för ganska länge sedan. På 1960-talet, då det svenska skatt-trycket började höjas i snabbare takt än i jämförbara länder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Du svarade just på din egen fråga.

Ditt argument är utbildningsnivå? Kan det inte vara så att det är förbjudet i Sverige att få betalt om man inte har en viss förmåga redan? Varför kan man inte låta företagen betala för den förmåga man har? Man lär sig trotts allt ju mer erfarenhet man får.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lejonhjärta:

På 1960-talet, då det svenska skatt-trycket började höjas i snabbare takt än i jämförbara länder.

Ja, vilket leder till att MARGINALSKATTEN ökar från grundskyddet till egen försörjning. Som INDIVID upplever du att du tjänar mindre på att arbeta, samtidigt får du inte möjlighet att jobba för så mycket marknaden kan betala för den förmåga du har.


   
SvaraCitera

Asha:

Ditt argument är utbildningsnivå?

Ursäkta, jag insåg att det var lite otydligt. Skulle påstå att svenska ungdomar generellt sätt är lata och vill inte ta de slitigaste jobben. och när väl ungdomar tar sådana jobb är de "kassa och ineffektiva". Inte på grund av för dålig utbildning utan på grund av deras inställning.

Rätt intressant artikel om utländska jordgubbsplockare som lika gärna kunde ha varit svenska ungdomar.
http://www.un​t.se/ekonomi/hart-jobb-for-farska-gubbar-982784.aspx


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

för då skulle man ha en ännu högre vilja att skaffa sig ett riktigt arbete?

Ja klart! Finns redan muppar som lever på socialbidrag och inte pallar göra något. Jag menar att byråkratin är en falsk säkerhet till skattebetalarna. Samtidigt finns det politisk ovilja att genomföra detta då det skulle bli svårare att muta vissa samhällsgrupper då. Med olika skattesatser eller bidrag.

platt skatt + medborgalön = SAMMA MARGINALSKATT HELA TIDEN + GRUNDSKYDD UTAN BYRÅKRATI

Skulle vara MYCKET billigare system att hålla uppe. Bara plattskatt vore en god grej se bara på Slovakien eller Estland.

Sedan så råkar Nederländerna ha likande system där är arbetslösheten bland dom LÄGSTA i Europa om inte lägst.

Notera att medborgarlön UTAN plattskatt är kasst!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Är man inte trovärdig så får man inget jobb.

[smile] Vad gör käglan hemma mitt på dan då? Är du oxå förtidspensionerad? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finnsisjön_:

[smile] Vad gör käglan hemma mitt på dan då? Är du oxå förtidspensionerad? [crazy]

Influensa [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Influensa

Okej, har du tagit grisvaccinet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finnsisjön_:

Okej, har du tagit grisvaccinet?

Ah, tog det dagen innan julafton vill jag minnas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

medborgarlön

Problemet är att den medborgarlön som föreslås oftast är helt pissig, typ 7000:- i månaden. Vem fan kan leva på det?

Men annars är det en ganska bra idé. Människor arbetar som bäst när de inte behöver tänka på pengar utan fritt kan förfoga över sin tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horrorshow:

Inte på grund av för dålig utbildning utan på grund av deras inställning.

Vad kan den inställningen bero på? Jo mitt svar är hög marginalskatt från ingen försörjning till egen försörjning. Det är töntigt att säga att lösningen på problemet är att alla ungdomar går ut och blockar bär för sin försörjning varje månad.

För en SVENSK skulle du tjäna 890 kr per månad mer än du skulle göra om du levde på försörjningstöd den månaden. Om du jobbade EFFEKTIVT i en MÅNAD!

För 160 timmars tungt fysiskt tekniskt krävande arbete. Så skulle man vara mindre en en tusenlapp rikare. Man måste verkligen älska plocka bär eller vara galen om man ska resonera annorlunda än dom där ungdomarna. Tänk på att om du tex jobbade några timmar mindre så skulle du inte få mer pengar alls.

I Estland tex är den vanligaste lönen för att producera något 31 kronor timmen. Där man man alltså från att tjäna nära 5000 kr månaden tjäna 8 960 - 14 400 kronor månaden. Alltså 3960-9440 kronor MER! Klart som fan att man är mer motiverad om man får så mycket mer ekonomisk frihet?

Så Estländare får 79+% löneökning och Svenskar får 12+% löneökning. Samtidigt som man kan konsumera mindre för dom 12% än vad man förmodligen kan göra i Estland. I Sverige ses det dessutom som ett skitjobb vilket är väldigt tråkig mentalitet, något vänstern har introducerat faktiskt.

Tillverkningsindustrin är förövrigt död i Sverige den outsourcas till andra länder av själ jag nyss förklarade. Inte alls det som är problemet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Problemet är att den medborgarlön som föreslås oftast är helt pissig, typ 7000:- i månaden. Vem fan kan leva på det?

Jag ? Och då hade jag 4000 kr i hyra också. Jag skulle kunna leva på 6500 kronor också. Nivån är ju inte problemet den är ju bara anpassa.

Spartakus:

Men annars är det en ganska bra idé. Människor arbetar som bäst när de inte behöver tänka på pengar utan fritt kan förfoga över sin tid.

Ja exakt, mindre byråkrati! Att man tror att människor bara jobbar för att få försörjning är naivt när vi har grundskydd i Sverige. Människor vill alltid ha mer makt över sina liv. Det är politiken som med sin byråkrati passiviserar människor.

Samtidigt är det kasst riktigt kasst att ha medborgarlön utan plattskatt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Jag ? Och då hade jag 4000 kr i hyra också. Jag skulle kunna leva på 6500 kronor också. Nivån är ju inte problemet den är ju bara anpassa.

De flesta är inte ungdomar med 4000 kr i hyra. Ensamstående föräldrar t.ex. har inte en chans i världen att leva på 7000:-.

Asha:

Ja exakt, mindre byråkrati! Att man tror att människor bara jobbar för att få försörjning är naivt när vi har grundskydd i Sverige. Människor vill alltid ha mer makt över sina liv. Det är politiken som med sin byråkrati passiviserar människor.

Och kanske framförallt löneslaveriet och den kapitalistiska arbetsorganisationen.

Asha:

Samtidigt är det kasst riktigt kasst att ha medborgarlön utan plattskatt.

Hur är de här två sakerna sammankopplade?

Jag har inte nödvändigtvis någonting emot plattskatt, men då ska inkomster uteslutande bero på arbetsinsats.


   
SvaraCitera