Aviseringar
Rensa alla

Ungdomsmottagningen


Ämnesstartare

Hej

Om jag går till ungdomsmottagningen som en 15:åring.

Vad har jag rätt att få då?

bara komdomer eller andra saker, t.ex. intim-rakning-produkter?


   
Citera

eh vadå få
intimrakningsprodukter köper du på apotek.


   
SvaraCitera

Du får inget sånt. du får klamydiatest, könskontroll, kondomer och möjligtvis en stödperson om du vill prata med någon.

Brudar får detta inklusive andra preventivmedel.

Annat får du köpa själv.


   
SvaraCitera

ajyprah:

du får klamydiatest

Man får ju testa för andra testbara könsumgängesrelaterade sjukdomar, så som HIV.


   
SvaraCitera

De ger inte bort sådant, de säljer inte sådant heller vad jag vet.
Kondomerna är gratis i vilken ålder du än kommer dit, brukar ligga i skålar överallt.


   
SvaraCitera

isola:

Kondomerna är gratis i vilken ålder du än kommer dit, brukar ligga i skålar överallt.

På vissa ställen kostar det, har jag hört [wink]

Och de um jag besökt (ok två) har ej skålar utan man måste be snällt för att få!


   
SvaraCitera

Nintendo:

Man får ju testa för andra testbara könsumgängesrelaterade sjukdomar, så som HIV.

Sant, men det är ingenting de brukar föredra sådär. Det är väl om man själv misstänker att man har.


   
SvaraCitera

Nintendo:

På vissa ställen kostar det, har jag hört [wink]

Mm också hört att vissa ställen har så, det är hemskt!


   
SvaraCitera

Nintendo:

Man får ju testa för andra testbara könsumgängesrelaterade sjukdomar, så som HIV.

Var går du då? De ungdomsmottagningar jag har besökt har inte kunnat ta blodprover.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Var går du då? De ungdomsmottagningar jag har besökt har inte kunnat ta blodprover.

Det var på vanligt ungdomsmottagning, på liten ort dessutom. Tanten sa i alla fall att hon skulle göra ett HIV-test för "säkerhetsskull". Minns inte om hon tog blodprov, det var för sisådär 6 år sedan. Det finns ju en ganska stor risk att hon bara sa så för att skrämmas och inte alls tog något HIV-test, hon var ganska udda och speciellt.


   
SvaraCitera