Aviseringar
Rensa alla

Ungdomsmottagningen - suger eller duger ?


Exner

Undomsmottagninge.se var jättebra.


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

men hade svamp en gång och då sa barnmorskan att jag skulle köpa pevaryl-tabletter och stoppa upp

barnmorskor får inte skriva ut svampdödande vad jag förstått, så hon kanske bara sa så för att göra det lätt för sig

Suicidegirl:

Är det konstaterat att man har svamp tycker JAG att man borde få en tablett som bara dödar skiten (det finns, heter typ diflucan eller nåt)

vad du tycker är ju inte särskilt relevant, men vad jag förstått så tycker de flesta gynekologer att man ska skriva ut tabletter när folk har problem med svamp. det finns ett flertal olika mediciner mot svamp.

dock får man inte vestibulitet av att använda receptfria läkemdel mot svamp en enda gång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

vad du tycker är ju inte särskilt relevant

Vadan denna dryghet ? [zzz]

Blivande_japan:

dock får man inte vestibulitet av att använda receptfria läkemdel mot svamp en enda gång.

Och du har alltså kompetens att fastställa detta ? [rolleyes]
Jag konstaterade ingenstans att man kan få det - om du läser vad jag skrev så står det "JAG ÄR RÄDD att få vestibulit" - detta pga. att jag blivit uppskrämd av allt jag läst på nätet, av folk som säger att man visst kan få det. Om det är sant eller ej överlåter jag till någon annan.


   
SvaraCitera

Suicidegirl:

Tycker inte dom borde rekommendera det i första hand ... speciellt inte om du behandlat med det redan innan!

det var så jag tänkte med, och jag hade behandlat med det innan. men hon tyckte jag skulle köpa det ändå

Blivande_japan:

barnmorskor får inte skriva ut svampdödande vad jag förstått, så hon kanske bara sa så för att göra det lätt för sig

aha! fast är inte säker på att det var en barnmorska, men tror det [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

det var så jag tänkte med, och jag hade behandlat med det innan. men hon tyckte jag skulle köpa det ändå

Det står i bruksanvisningen att om problemen kommer tillbaka, så ska man gå och kolla upp det! Tycker det är konstigt att dom rekommenderar samma sak igen då [bigsmile]


   
SvaraCitera

Suicidegirl:

Det står i bruksanvisningen att om problemen kommer tillbaka, så ska man gå och kolla upp det! Tycker det är konstigt att dom rekommenderar samma sak igen då [bigsmile]

ja [crazy] men det försvann iallafall och jag fick inte vestibulit! [cool]


   
SvaraCitera

Suicidegirl:

Vadan denna dryghet ?

jag menar att åsikterna till människor med relevant utbildning väger en aning tyngre än vad du tycker i den här frågan.

Suicidegirl:

Och du har alltså kompetens att fastställa detta ?

Nej, men så är det inte heller jag som fastställt detta, utan det är människor med rätt kompetens. [zzz]

Suicidegirl:

Om det är sant eller ej överlåter jag till någon annan.

Man kan ju gå och vara rädd för att ens döda farfar ska komma tillbaks som zombie trots att det är rätt otroligt, om man nu vill och tycker att det verkar givande.

enhimmelskdrog:

aha! fast är inte säker på att det var en barnmorska, men tror det

brukar ju oftast vara sådana på um, men om du var där specifikt för att du hade svamp kanske du fick träffa en gynekolog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

...orkar ... inte [zzz] Från och med nu är det topic som gäller iallafall, zombiefarföräldrar kan disskuteras i en annan tråd.


   
SvaraCitera

isola:

Gynekologer och psykiatriker är läkare. Trodde att man blev remitterad till sjukhus för sådana ärenden, men ah om de bara är deltidsanställda där så är det väl så.

no shit. tänkte att det borde finnas där eftersom läkaren jag träffat var barn och ungdomsläkare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Suicidegirl:

Vad var det för tabletter du fick ? :O

Cerazette, tror hon brydde sig mer om att det var ett preventivmedel än att jag behöver något mot pmdd. Har testat med cipralex också, det funkade bra förutom att jag blev illamående av dem.

Suicidegirl:

Jag har också PMDD, men på UM fick jag SKITHJÄLP ... fick söka mig vidare till karolinska i solna!

Vad har du fått för hjälp nu? Tabletter eller så?


   
SvaraCitera

Tycker det är bra. Lång väntetid men dom som jobbar där kan ju inte göra allt samtidigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nirr:

Cerazette

Hmm... cerazette har jag aldrig hört att det skulle ha några hjälpande egenskaper mot PMS [shake] De piller som jag vet om kan avhjälpa PMS/PMDD är diane och yaz!

Nirr:

Vad har du fått för hjälp nu? Tabletter eller så?

Hos UM fick jag från början Yaz, som var jordens skit för min kropp! Blev trött på UM och tog mig till gyn - där jag fick höra att hjälpen mot PMDD vad antidepp eller p-piller. Jag valde p-piller, eftersom jag inte vill ta i antidepp ens med tång (redan testat, hjälpte ej mot PMDD.) - så jag fick Diane utskrivet! Jag mår bra nu faktiskt - innan mådde jag dåligt 3 veckor varje månad, och nu är det fint! Det enda jag märkt av är att jag får gråtattacker mkt lättare ... men kan ej avgöra om det är pga. mina p-piller eller att jag slutat ta antidepp!

Woah det blev långt [bigsmile] Vad har du för hjälp i nuläget mot PMDD-besvären ?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Suicidegirl:

diane och yaz!

Yep, vet om det. Kan dock ej ta p-piller pga blodproppar hos nära släktingar...[n] Men Cerazette fungerar om det är så att mensen försvinner... Får helt enkelt hoppas på det:P

Suicidegirl:

Vad har du för hjälp i nuläget mot PMDD-besvären ?

Testar fortfarande cerazette och ska göra det i tre veckor till innan jag har mitt återbesök, det tar 3 månader eller så för kroppen att vänja sig så hoppas att jag känner mig bättre då, annars får jag fråga efter något annat vid återbesöket, eller söka mig vidare till något annat än UM. Tar cipralex vid behov om jag känner mig mycket nedstämd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nirr:

Testar fortfarande cerazette och ska göra det i tre veckor till innan jag har mitt återbesök

Ahh då förstår jag! Mjo har också hört att det tar 3 månader innan man får full effekt, därför stod jag ut med att ha mens typ varje dag i tre månader (Yaz -.-) för jag trodde det skulle bli bättre. Blöhh.
Hoppas du blir bättre med cerazette!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Suicidegirl:

Hoppas du blir bättre med cerazette!

Tack! [smile]


   
SvaraCitera