Aviseringar
Rensa alla

Ungdomsspråk


Ämnesstartare

Hej. jag håller på med en svenska uppgift. Där jag ska ta reda på vad vi ungdomar har för språk!

Det jag vill ha hjälp med, vad använder vi för ord, som inte vuxna förstår vad det betyder. Vad är typiskt oss? vad säger vi ofta? Vad betyder alla ord? det sak verkligen vara ord som vuxna inte skulle förstå [crazy]

Vet inte riktigt vilken kategori el så, som den här tråden/disskusionen ska tillhöra!

Tacksam för svar! Kram Olivia [bigsmile]


   
Citera

OliviaForever:

Där jag ska ta reda på vad vi ungdomar har för språk!

Här i Sverige så talar vi främst svenska. [y]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Internetspråk. Typ lol.


   
SvaraCitera

Jag använder svenska.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Glad för alla svar, men gör er inte dumma över det här! [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SUKOF:

Rinkebysvenska e'.
http://susning.nu/Rinkebysvenska

Tack för svaret [y]


   
SvaraCitera

OliviaForever:

Hej. jag håller på med en svenska uppgift.

Då kanske du ska börja med att förstå att det heter svenskuppgift.


   
SvaraCitera

OliviaForever:

Glad för alla svar, men gör er inte dumma över det här! [confused]

Jag tror att du missförstår. De ungdomar som inte är fullkomligt efterblivna eller språkligt handikappade använder svenska, precis som de flesta andra i Sverige. Att hävda att ungdomar har ett speciellt språk är ungefär lika intelligent som att hävda att rörmokare eller racingförare har ett eget språk. Inom alla olika kretsar så finns speciella termer som kanske verkar främmande för utomstående, men det innebär inte att rörmokare talar ett annat språk än resten av Sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det heter fackspråk mellan olika yrken o sporter!
Och har du så svårt att fatta vad jag menar så ska du inte vara på den här tråden, så gå o slösa ditt liv på annat, istället för att sitta här o verka dum!!


   
SvaraCitera

Ähm, jag använder nog rätt många ord som inte mina föräldrar vet vad det är. t.ex brunk och nerfa


   
SvaraCitera

"lol"

[y]


   
SvaraCitera

OliviaForever:

Det heter fackspråk mellan olika yrken o sporter!

Jag vet det. Jag vet också att det heter "och", inte "o". Kan vi lägga ned ordmärkningen nu? [tired]

OliviaForever:

Och har du så svårt att fatta vad jag menar så ska du inte vara på den här tråden, så gå o slösa ditt liv på annat, istället för att sitta här o verka dum!!

Jag vet precis vad du menar. Men gissa vilket som ger dig högst betyg:
a) Du skriver ett precis lika kasst arbete som alla andra där du skriver upp några ord som "lol" och "brunka" och ger sedan lite etymologi till dem.
b) Du skriver en argumenterande uppsats där du hävdar att ungdomar inte har ett annat språk än någon annan åldersgrupp, då ett fåtal facktermer knappast konstituerar ett språk.

Vilket alternativ visar på störst kreativitet och självständigt tänkande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hinner inte svar till dig nu, Nevon, men svarar senare. tror inte du fattar vad jag har för uppgift!


   
SvaraCitera

OliviaForever:

tror inte du fattar vad jag har för uppgift!

Jo, jag har nämligen fått samma uppgift när jag gick svenska A (eller kanske B, minns inte riktigt).


   
SvaraCitera