Aviseringar
Rensa alla

unisex


Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Jag har stött på unisexstorlekar som varit både närapå lika små som damstorlekar, unisexstorlekar som varit mellanting mellan dam- och herrstorlekar, samt sådana som varit typ som herrstorlekar. Vet inte vad som är unisexstorleksnormen, dock.

hur fan ska en veta då, jävla skit.

står inte måtten?

äh vem orkar ens mäta.


   
SvaraCitera

amsi:

står inte måtten?

Nä!

Men jag tänker anta att de här storlekarna nog är lite lite större än damstorlekar, åtminstone.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Nä!

Men jag tänker anta att de här storlekarna nog är lite lite större än damstorlekar, åtminstone.

tror att det brukar vara så. vad är det du ska beställa, om jag får fråga?

stötte på samma problem nyligen, skulle ordna arbetskläder och affärsbiträdet undrade om jag hade storlek 42 i byxor, för det var nämligen den minsta som fanns. förstår inte riktigt varför de anser att kläder i herrstorlek skulle passa alla, för de passar fan inte mig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

ja asså, men, män passar ju inte i kvinnokläder (asså fysiskt får ej plats typ) men tjejer får allti plats i manskläder, har du tänkt på de va!

Vad med stora klänningar, stora kjolar, stora toppar...stora.. saker i rosa..
Image

Det här är ju snyggt 😀

Har för övrigt sätt två olika arabiska män på stan med lång svart kjol, ena med läderjacka och platåskor till mycket fint!


   
SvaraCitera
mynona

Dan_the_ironman:

det är ju inte direkt så att de tar lite "maskulint" och lite "feminint" mode utan de bara tar killkläder och kallar det unisex. Det värsta är att hela samhället är så, jämlikhet är när kvinnorna anammar den manliga könsrollen.

Egentligen är det "manliga" det som är det naturliga och bekväma för alla och som män monopoliserat eftersom de utformade samhället.

Att man väljer bort det feminina kan ju hänga samman med att kvinnor alltid fått det sämsta tilldelat och nu vill alla ha det bra.

Det stämmer inte alltid, men till en stor del tror jag det.

Tänk bara på hur det är med byxor. Det var inte män som började bära kjol utan kvinnor som började bära byxor, och det var nog inte bara för att det manliga hade högre status, utan för att byxor är mer bekväma.

Tickstart:

ja asså, men, män passar ju inte i kvinnokläder (asså fysiskt får ej plats typ) men tjejer får allti plats i manskläder, har du tänkt på de va!

Man kan jöra dem i större stolek!

Tänk på att det är väldigt konstigt att det är kvinnor som ska ha kjol och inte män - anatomiskt sett vore det mycket mer logiskt för män att ha kjol och kvinnor byxor. [y]

Tänk på det Tickstart[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Det var inte män som började bära kjol, och det var nog inte bara för att det manliga hade högre status utan för att byxor är mer bekväma.

håller inte med, i kjol har du större rörlighetsförmåga. män använde kjol för längesedan, har jag hört. kjol är snyggt.


   
SvaraCitera

amsi:

tror att det brukar vara så. vad är det du ska beställa, om jag får fråga?

En T-shirt, bara! Den är inte så himla speciell. Det kostar dock typ 150 spänn med frakt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Den är inte så himla speciell. Det kostar dock typ 150 spänn med frakt.

tyckte att den var skitsnygg!

synd att den är genomskinlig, jag hade inte kunnat gå utan bh i den för det är äckligt för folk om de ser mina bröstvårtor.


   
SvaraCitera
mynona

amsi:

håller inte med, i kjol har du större rörlighetsförmåga.

Jag tycker inte det - det beror iofsg på vilka byxor man har, men det här handlar ju inte om jeans utom om byxor i sin helhet, alltså även jogginbyxor. Visst kan man röra benen hur som helst i (vid) kjol, men då måste man hålla kontroll på kjolen hela tiden. Och det är ju mycket bekvämare att röra sig i byxor än att behöva ordna kjolen omkring sig när man drar upp benen under sig eller sitter i yogaställning etc, när kjolen åker omkring hur som helst och huden på benen värms mot varandra utan något tyg mellan.

amsi:

män använde kjol för längesedan, har jag hört. kjol är snyggt.

Ja. Ända fram till 1300-talet hade män klänning. Det kallades "tunika". Kvinnornas gick till golvet, männens gick till knäna med benlindor/strumpor ned till fötterna.

Det tål att tänka på för folk som tror att kjol alltid varit kvinnligt - byxor fanns inte under antiken

Ja kjol är snyggt. Men inte bekvämt i jämförelse med byxor utom på sommaren då det är varmt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Visst kan man röra benen hur som helst i (vid) kjol, men då måste man hålla kontroll på kjolen hela tiden.

varför skulle du behöva ordna kjolen?

en kan ha strumpbyxor under

klänning är världens skönaste plagg

mvh experten


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

så nu fick jag också vara en del av genusmaffian ett tag.

[bigsmile]

har ärligt talat ej reflekterat över unisex tidigare, men ah, det ligger ngt i det du säger


   
SvaraCitera

mynona:

huden på benen värms mot varandra utan något tyg mellan.

tkr d är ett större problem med eksem!
(jag får d iaf)
använder nuförtiden typ aldrig ej klänning utan leggins/strumpbyxor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

använder nuförtiden typ aldrig ej klänning utan leggins/strumpbyxor

använder du klänning ofta?


   
SvaraCitera
höna

har killkläder, fuck unisex[blush] nä men, brukar inte se unisex så ofta öht. vart finns det ens?


   
SvaraCitera
höna

brukar ju typ bara finnas unisex i typ tråkiga tjocktröjor och tshirts


   
SvaraCitera