Aviseringar
Rensa alla

Unit 731 WW2 (varning)


Ämnesstartare

Varning
Unit 731 was a covert biological and chemical warfare research and development unit of the Imperial Japanese Army that undertook lethal human experimentation during the Second Sino-Japanese War (19371945) and World War II.

http://en.wikipedia.org/wiki/Unit_731

Okej. Hur kommer det sig att nästan INGEN jag frågar har en minsta aning om detta?
Varför har det tystats ner så mycket mer än det nazisterna gjorde under ww2?
För att japan fortfarande nekar?

Finns också en film om detta, Man behind the sun.
Brutal med fokus på tortyr och experiment. Inget för de känsliga. (De använde riktiga lik under inspelningen.)

discuss.


   
Citera
Ämnesstartare

Skärp er nu för fan [mad][mad][mad][mad]


   
SvaraCitera

Är medveten om det och påtalar det ofta som kontrast mot tysklands relativt humana (Mengele undantagen) avlivningar etc.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bra det, har själv tillägnat hela dagen på att söka och den enda svenska information jag har hittat finns på flashback *facepalm.* Borde uppmärksammas en hel del tycker man.


   
SvaraCitera

Hörde om d1a på historian i grundskolan har jag för mig.


   
SvaraCitera
mynona

Jag tror aldrig att mänskligheten har upplevt större grymhet än under 731. Jag hörde talas om det av en slump.

Men det uppmärksammas visst, i Fjärran Östern talar man ständigt om det eftersom det är en del av deras historia - liksom man i västvärlden fokuserar mer på Auchwitz eftersom det är en del av västvärldens historia.


   
SvaraCitera

Skrev en uppsats som detta i tvåan på gymnasiet.
Det lär nog finnas en hel del bra dokumentärer om Enhet 731 på tuben. Men Behind the Sun är dock i mitt tycke en rätt usel film. Och nej Japan nekar egentligen inte - den officiella anledningen till att det tystades ner var att japsarna angav all biokemisk data till väst i utbyte med att de huvudansvariga fick gå i exil. Amerikanarna i sin tur insåg att att Sovjet hade erbjudit samma deal om USA hade nekat.
Etik är inte någon särskilt drivande process när man städar upp efter krig.


   
SvaraCitera

kan tänka mej att anledningen att nazisternas är kändare är pga att dom skulle utrota medans japanerna forskade


   
SvaraCitera

Men grejen är den att folk helt enkelt att folket i västvärlden lade fokus på Hitlers tyranni,det var liksom prio.1!

Det ledde till att Stalins terror,folkmordet på armenierna och Japans sjuka forskningsmetoderna kom i skymundan.


   
SvaraCitera

med mera naturligvis.

Det sker antagligen massor med sjuka saker i världen som vi inte vet om,tack vare all fokus på kungafamiljen..typ.


   
SvaraCitera