Aviseringar
Rensa alla

Universitet


Ämnesstartare

Jag har börjat fundera på vilket universitet jag vill gå på/söka till när jag blir äldre.

Jag går i nian nu och vet att det är väldigt långt kvar. Rodnar
Men jag vill ha koll på det nu och planera mitt liv från nu.

Iallafall är min dröm att plugga utomlands på ett fint universitet (t.ex England, Usa...)
Vilka universitet är bra, går att söka till efter gymnasitet och har ni gått på några?
Vet att Harvard Law School är svårt att komma in på bl.a. men hur är de andra skolorna och vad bör jag tänka på? Skeptisk


   
Citera

Harvard Law ger dig väl rätten att vara advokat I USA... xD

Bara att se till att man kan betala och ha betyg och så. Finns olika sidor där man kan läsa på vad som gäller i USA eller Storbritannien till exempel.

Nu när Storbritannien ska lämna EU så blir det nog lite mer krångligt.

Jag tänker själv läsa på Uppsala eller KTH och sedan kanske om jag är bra nog, doktorera utomlands. Mycket glad


   
SvaraCitera

Att plugga utomlands inom EU är relativt enkelt vad jag vet, men iom Brexit lär det ju bli svårare att plugga i UK. USA lär väl också vara väldigt dyrt, så länge man inte får stipendium eller nåt. Har dock dålig koll på sånt här egentligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:
Harvard Law ger dig väl rätten att vara advokat I USA... xD

Bara att se till att man kan betala och ha betyg och så. Finns olika sidor där man kan läsa på vad som gäller i USA eller Storbritannien till exempel.

Nu när Storbritannien ska lämna EU så blir det nog lite mer krångligt.

Jag tänker själv läsa på Uppsala eller KTH och sedan kanske om jag är bra nog, doktorera utomlands. Mycket glad

Har funderat på Uppsala också, där Carl von Linné studerade 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Att plugga utomlands inom EU är relativt enkelt vad jag vet, men iom Brexit lär det ju bli svårare att plugga i UK. USA lär väl också vara väldigt dyrt, så länge man inte får stipendium eller nåt. Har dock dålig koll på sånt här egentligen.

Mm det lär nog kosta lite då, jag tycker inte om Brexit. Hur får man stipendium?


   
SvaraCitera

Oswin00:

Mm det lär nog kosta lite då, jag tycker inte om Brexit. Hur får man stipendium?

Ingen aning, går säkert att hitta med google


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

ja skaffa jobb istället ja


   
SvaraCitera

Ja du i USA är det höga kostnader va det gäller utbildning. Svårt att komma i  också och jag har för mig att du måste få grönt kort eller liknande för att bo där. Men man kan ju alltid försöka. Titta lite så kanske du hittar nåt fint universitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snällasvara:
Ja du i USA är det höga kostnader va det gäller utbildning. Svårt att komma i  också och jag har för mig att du måste få grönt kort eller liknande för att bo där. Men man kan ju alltid försöka. Titta lite så kanske du hittar nåt fint universitet.

Ja har hört om det också Ledsen 
Gör mitt bästa för att hitta något. England har haft mycket lägre kostnader än Usa (I've done some research through the years 🙂 Men vad händer efter Brexit??? D;


   
SvaraCitera

Oswin00:

Ja har hört om det också Ledsen 
Gör mitt bästa för att hitta något. England har haft mycket lägre kostnader än Usa (I've done some research through the years 🙂 Men vad händer efter Brexit??? D;

Vet inte.


   
SvaraCitera
Gifted

Oswin00: plugga utomlands på ett fint universitet

Det ar totalt overskattat. Jag jobbar just nu pa det toppuniversitet dar alla Trump-barn pluggat, och de har studenterna jag har ar sa totalt omogna.

Massa foraldrar som kontaktar mig ang privatundervisning till deras VUXNA barn. Sadant ska man ju fixa sjalv nar man ar vuxen.

Det kanns lite konstigt att undervisa 3-e arets studenter sadana grejer jag sjalv gjorde i gymnasiet...

Svenska universitet har bra standard, och du slipper betala den groteska terminsavgift som finns har i USA. Plus att du slipper att riskera skolskjutningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gifted:

Det ar totalt overskattat. Jag jobbar just nu pa det toppuniversitet dar alla Trump-barn pluggat, och de har studenterna jag har ar sa totalt omogna.

Massa foraldrar som kontaktar mig ang privatundervisning till deras VUXNA barn. Sadant ska man ju fixa sjalv nar man ar vuxen.

Det kanns lite konstigt att undervisa 3-e arets studenter sadana grejer jag sjalv gjorde i gymnasiet...

Svenska universitet har bra standard, och du slipper betala den groteska terminsavgift som finns har i USA. Plus att du slipper att riskera skolskjutningar.

Vilka bra universitet har vi?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det var inte menat så negativt som det kanske låter 🙁


   
SvaraCitera

Oswin00:

Vilka bra universitet har vi?

Chalmers, KTH fast de e la högskolor dock.


   
SvaraCitera