Aviseringar
Rensa alla

Universitetstentor: Hur är de?


Ämnesstartare

Ja, jag går inte på universitetet och har därför bara gjort gamla hederliga skolprov. Men jag är nyfiken på hur prov och tentor på universiteten är och hur de skiljer sig från traditionella skolprov. 

Dela med er av era erfarenheter!


   
Citera
mynona

Minns inte riktigt vad som brukar kallas tentor, jag brukar bara göra uppgift för uppgift för uppgift så gott jag kan och inte fundera mer över den saken, men en del av uppgifterna kallas nog tentor. Jag tror det är dem där man gör uppgifter som kräver att man använder så mycket som möjligt av den kunskap man fått under kursens gång. Brukar inte vara svårt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:
Minns inte riktigt vad som brukar kallas tentor, jag brukar bara göra uppgift för uppgift för uppgift så gott jag kan och inte fundera mer över den saken, men en del av uppgifterna kallas nog tentor. Jag tror det är dem där man gör uppgifter som kräver att man använder så mycket som möjligt av den kunskap man fått under kursens gång. Brukar inte vara svårt. 

pluggar du på högskolenivå utan att veta vad en tenta är?

OnTopic: det varierar väldigt mycket, det enda man egentligen kan säga är att de är större än proven på gymnasiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rodnar Naw chib så liten.

Du kan väl söka på "gamla tentor" plus nån kurskod på nåt universitet ba.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

längre


   
SvaraCitera
mynona

thl*kt N.:

pluggar du på högskolenivå utan att veta vad en tenta är?

OnTopic: det varierar väldigt mycket, det enda man egentligen kan säga är att de är större än proven på gymnasiet.

Ja, jag lägger aldrig märke till vad de olika uppgifterna heter, som du själv säger ser de ju olika ut så vad ska skilja dem från alla övriga moment. Jag får dem; läser instruktionerna; gör dem; slappnar av över att de blev inlämnade i tid; punkt. Sedan glömmer jag bort vad de kallades. Min hjärna är mest fylld av oro kring mitt privatliv, skolan passerar som en distant ström jag inte riktigt lägger märke till eller har full uppmärksamhet på. De är som en enda dimma av deadlines men så länge jag får kurspoängen är det bra. Det har gått bra hittills i alla fall. Läser ju på distans förstås, kanske man sitter i stor sal osv om man läser irl och då minns man väl bättre. Hur går förresten tentor till när man läser på högskola irl på plats? Är lika nyfiken som chib.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men i mitt fall; Du sitter i en stor sal med hundratals andra i fem timmar och kliar dig i huvudet mestadels av tiden.

Oftast sex frågor, om olika delar i kursen.

matt.JPG


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Obs jag har ingen aning om vad det där ovan betyder Rodnar fan, uppenbarligen så glömmer man ganska snabbt det man "lärt sig" också 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En enskild tenta är förstås mer omfattande än ett gymnasieprov, men sen har man ju mer tid på sig också, och behöver inte hålla på plugga massa andra ämnen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag vet inte hur det funkar generellt men på mitt program är tenta alltid = högskolepoäng. därför är det relativt omfattande uppgifter, men samtidigt inte svårare än gymnasienivå enligt mitt tyckte. men sen läser jag inte till läkare heller.

salstentor = plugga massor, sitta i en ångestig sal i minst 45 min, sen vänta på rättning i tusen år.

hemtenta = skriv 10 sidor om blahejj de kommande 2 veckorna (jättechill).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

subhuman girl:
j men sen läser jag inte till läkare heller.

vad pluggaru =)?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

subhuman girl:
j men sen läser jag inte till läkare heller.

vad pluggaru =)?


   
SvaraCitera

har bara haft en salstenta. minns att jag mest kände mig stressad och tyckte att det var jobbigt att behöva ~prestera~ under tiden jag satt där i salen. föredrar hemtentor, även om jag har avskytt varenda en under tiden jag skrivit dem. gillar ändå att kunna sitta och fila på formuleringar i sex dagar för att sedan panikskriva ihop något den sjunde och skicka in klockan 23:59


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De är anonymiserade (iaf på UU), tidigt på morgonen och förlagt till något gudsförgätet industriområde. Själva tentalokalerna och arrangemanget är också mer uppstyrt och proffsigt, lite som med högskoleprovet.


   
SvaraCitera

En tentamen (pluralis: tentamina, slanguttryck: tenta) är ett större prov eller en skrivning för examination vid slutet av en kurs på en högskola eller ett universitet.

De finns två varianter, salstenta och hemtenta.

På salstentor sitter man i  en stor sal med hundra andra studenter och skriver.  Man har en viss stipulerad tid på sig oftast ca 5h.

Hemtentor är tentor som man gör hemma och man har längre tid på sig 1-2 veckor.

Gemensamt för båda är att de är högskolepoänggrundande dvs man måste klara en tentan för att klara kursen.


   
SvaraCitera