Aviseringar
Rensa alla

Universitetstentor: Hur är de?


Ämnesstartare

Haha har bara hört talas om hemtentor på facebook och här typ.. Undrar hur en sån skulle vara +_+


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur brukar de vara utformade? Finns det något generellt mönster för hur de brukar se ut? Ja, jag får väl googla och som om det finns något där ute. 


   
SvaraCitera
Exner

Chibibbi:
Hur brukar de vara utformade? Finns det något generellt mönster för hur de brukar se ut? Ja, jag får väl googla och som om det finns något där ute. 

När och om jag mot förmodan får ordning på alla papper på vinden, kan jag leta fram gamla tentor i olika kurser och visa dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Exner:

När och om jag mot förmodan får ordning på alla papper på vinden, kan jag leta fram gamla tentor i olika kurser och visa dig.

Tack, det vore kul! Hittade några filosofitentor från LiU och vissa som handlade om logik och argumentation såg läskiga och svåra ut (för att det verkar så krångligt) men de som handlade om den teoretiska och praktiska filosofins historia såg roliga och ganska lätta ut. Där handlade det mest om att kunna fakta och kunna redogöra sina kunskaper samt jämföra lite här och var. Det såg coolt ut. Det är väl egentligen desamma med logiken och argumentationsteorin också - man ska bara lära sig det så går det nog bra. *lite skraj*


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:
Haha har bara hört talas om hemtentor på facebook och här typ.. Undrar hur en sån skulle vara +_+

man brukar få ett fåtal frågor som är eufemismer för "skriv och tänk eller nåt om typ allting från den här kursen. skriv nåt bara, det är lugnt."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:

man brukar få ett fåtal frågor som är eufemismer för "skriv och tänk eller nåt om typ allting från den här kursen. skriv nåt bara, det är lugnt."

i vilken kurs Rodnar fysik? Nej ekonomi ellerhur! Mycket glad det är typiskt ekonomer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

i vilken kurs Rodnar fysik? Nej ekonomi ellerhur! Mycket glad det är typiskt ekonomer

hemtentor är nog vanligast om man studerar humaniora aka pseudovetenskap aka "använd smarta ord och strunta i om saker går ihop", eller semi-humaniora som typ ekonomi, sociologi, beteendevetenskap. jag var skitbra på estetik (konstfilosofi) som är det humanioraste humaniora-ämnet, var helt överlägsen o nailade alla uppgifter 😀 men pallade inte förtsätta pga hur tramsigt det hela är. det var bara som nåt tråkigt jättelätt spel. väldigt användbart att stå utanför trossystemet och kunna manipulera mottagaren med hög precision. "vilket ord låter mest pretto här? det kommer läraren digga". profit.

riktig vetenskap är jag för lat för 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.: vilket ord låter mest pretto här? det kommer läraren digga". profit.

sånt som nachac pluggar eller?

och du är inte för lat för science om jag inte är för lat för science.....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:

sånt som nachac pluggar eller?

och du är inte för lat för science om jag inte är för lat för science.....

antar det. inte mitt problem hehe.

tack för uppmuntran 🙂


   
SvaraCitera

beror så sjuuukt mycket på kurs

har haft tentor där typ hälften varit kryssfrågor (skittenta) och betydligt tyngre tentor där man inte hunnit klart på 5 h.

överlag så är det väl djupare frågor än på gymnasiet (12 tal på gymnasiet tog vanligtvis inte 5 h att lösa) och man sitter längre=får slita mer blir sjukt utmattad efter etc.
påminner väl mest om ett nationellt prov från gymnasiet, fast betydligt tyngre normalt skulle jag säga.


   
SvaraCitera

(pratade om salstentor eftersom det är det jag haft mest och därför automatiskt tänker på när någon skriver "tenta")


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Längtar tills när jag får tentor. RodnarHjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:
Längtar tills när jag får tentor. RodnarHjärta

..... det är nog bäst att inte hypea upp tentatillfället för mycket, just say'n Rodnar


   
SvaraCitera

insåg precis att jag sannolikt aldrig mer i mitt liv kmmr skriva ngn tenta 
åh lättnad1Hjärta


   
SvaraCitera

ångestframkallande. under min utbildning kan jag helt ärligt säga att jag föredrog salstentor framför hemtentor. kanske berodde det på att jag inte hade så många salstentor så hann aldrig tröttna på dem. fick mkt mer ångest av hemtentorna.


   
SvaraCitera