Aviseringar
Rensa alla

[Unpopular Opinion] Jag tycker att allt snack om att stoppa "näthat" är överdrivet.


Ämnesstartare

Jag tänker inte gå in i någon djup analys, jag vet inte om det är för att jag har spenderat så mycket tid på internet i mitt liv hittils så att jag har en helt nihilistisk syn på saker som folk säger om mig på internet. Kan ni berätta varför näthat är så illa för jag kan verkligen inte förstå varför folk blir mentalt förstörda av att bli hatade på över nätet.

Jag tror inte häller att jag förstår begreppet helt och hållet. Är näthat att någon snuskig ryss sitter och skriker på dig och dissar dig på ett forum eller i en lobby på något spel? Eller gäller begreppet även om folk som är runt dig i riktiga livet hatar på dig fast istället för att göra det irl bara över nätet? 

Det finns och har funnits ett ultimat verktyg för att förhindra andra från att invadera din lilla safespace-bubbla sedan länge sedan, det kallas för blockera-knappen och jag tycker inte att grövre ätgärder än det krävs...


   
Citera
Ämnesetiketter

diss är inte "du är ful"

dessutom tror jag att det är hatet som orsakar skadan, men om du är så tuff och inte tar åt dig kan man mobba dig dygnet runt


   
SvaraCitera

Alltid trott att näthat syftade mer mot mobbning via nätet. Typ upprepade, konstanta attacker riktade mot specifikt en person. Det är i alla fall så i alla kassa filmer som skolan har visat om ämnet.


   
SvaraCitera

Näthat är en bra sak


   
SvaraCitera

Deinosuchus:
Näthat är en bra sak

Rullar ögonen


   
SvaraCitera

vill skriva långa haranger om horor

tycker näthat är bra men mobbing är dåligt


   
SvaraCitera

jag brukar näthata under pseudonymet Kvin Dinna, fyfan vad jag brer på 


   
SvaraCitera

Man har jävligt dåligt självförtroende om man tar åt sig av saker folk säger online, klarar man inte av det får man helt enkelt blockera eller lägga ifrån sig mobilen. 


   
SvaraCitera

Din kvinna:
jag brukar näthata under pseudonymet Kvin Dinna, fyfan vad jag brer på 

Jag vill skriva mus, mus flicka men får inte för det betyder något annat och jag vill inte vara råtta Gråter chan: barn san: kvinna, mus: liten, råtta: stor

vad är pseudonym


   
SvaraCitera

SkeletonGirl:

Jag vill skriva mus, mus flicka men får inte för det betyder något annat och jag vill inte vara råtta Gråter chan: barn san: kvinna, mus: liten, råtta: stor 

jag är hälften råtta hälften mus


   
SvaraCitera

Ja, jag instämmer helt.


   
SvaraCitera

AxxALxd: folk som är runt dig i riktiga livet hatar på dig fast istället för att göra det irl bara över nätet?

Detta främst.
Alla är vi olika och tål olika mycket rent psykiskt. Vissa blir lätt ledsna och sårade direkt och andra skakar bara av sig hat som kommer mot en, vare sig det är i ett spel där en random ryss säger att man är sämst eller om det är någon på skolan som gör det.
Oavsett vad så ska man inte behöva stå ut med det. 

Du kanske inte förstår varför man blir förstörd av det men det betyder inte tat det är mindre viktigt att ändra folks beteende, IRL som online.

Hat överhuvudtaget är, imo, onödigt och ställer bara till det för den som blir utsatt men hjälper inte heller den som sprider hatet.
Bara för att man själv mår kasst pga att man kanske har det jobbigt hemma så mår man sällan bättre, mer än för stunden, om man hånar någon annan.

Visst att blockera är ett alternativ men om det handlar om folk som man träffar IRL så kommer det knappast att sluta. Och sen kan man helt enkelt skapa nya konton också så det fortsätter ändå på nätet.
Bästa är om folk tar sig i kragen och slutar vara elaka, men det är en utopi tyvärr.


   
SvaraCitera

om man redan blir mobbad irl och till och med misshandlad så är nog det sista man behöver näthat


   
SvaraCitera

Jag tycker också att det är överdrivet, nu för tiden kan man båda anmäla och blocka de som mobbar eller kränker en på nätet så det är inte så mycket man utsätts för längre, tycker jag. Och andra sidan ska man ju kunna hantera såna situationer ist för att försöka rymma ifrån det genom att stänga kontot eller nåt. Tyvärr gör många det och även tar självmord, eller skadar sig på nåt sätt osv.
Men jag tycker att om man har ett privatkonto och har koll på vilka man skriver och framförallt "vad" man skriver kan man ju unvika det.  Sen är det ju en annan sak att en hel del  är faktiskt lättkränkta och tar åt sig vad än man säger och de kallar det näthat men det är en annan femma.


   
SvaraCitera

Maymay: klarar man inte av det får man helt enkelt blockera eller lägga ifrån sig mobilen. 

Aw ye maymay got the facts


   
SvaraCitera