Aviseringar
Rensa alla

Uppdaterings samt -bootproblem (Debian)


Ämnesstartare

Hej.

Jo, det är som så att jag inte kan uppdatera mitt system. Jag har försökt via Pakethanteraren och via terminalen, men det går inte.

Får följande felmeddelande: E: Dynamic MMap ran out of room

Jag googlade runt lite och fann lite svar, som jag föörsökte mig på, men utan resultat.

Jag blev då less på det och laddade ner den nya utgåvan av Debian. Bränner skiten och bootar om för att installera skiten. Men det fungerade inte heller. Ändrade så att den skulle boota från skivan, men detta fungerade inte heller.

Får bara upp ett meddelande vid start; System monitor found an error. Eller hur det nu löd, något liknande iaf.

Någon som vet var felet kan ligga?


   
Citera
Ämnesstartare

passaro:

Någon som vet var felet kan ligga?

Då du uppdaterar, prova att köra:

#apt-get clean

Innan du uppdaterar, det rensar apt:s cache, ibland löser det problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Då du uppdaterar, prova att köra:

Jo, det testade jag också. Utan resultat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Jo, det testade jag också. Utan resultat.

http://lists.debian.org/debian-devel/2003/07/msg01715.html

> I created an apt.conf file in /etc/apt and added;

> APT::Default-Release "stable";
> APT::Cache-Limit "141943904";

Provat detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Provat detta?

hmm, ja, det verkade fungera.

Tackar.

Nu när du ändå är här. Kan man uppgradera till den nyare utgåvan via terminalen? Köra

apt-get install dist-upgrade

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Nu när du ändå är här. Kan man uppgradera till den nyare utgåvan via terminalen? Köra

Japp det kan du, men jag har fått tips om att köra en vanlig upgrade först.

Men först av allt måste du ju ändra i /etc/apt/sources.list till den nya utgåvan du vill byta till.[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Men först av allt måste du ju ändra i /etc/apt/sources.list till den nya utgåvan du vill byta till.[y]

Vad, exakt är det man ändrar i den? Finns flera olika rader där versionen Etch står, ändrar man det till det nya namnet, eller?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Vad, exakt är det man ändrar i den? Finns flera olika rader där versionen Etch står, ändrar man det till det nya namnet, eller?

Ja du ändrar bara etch till lenny eller squeeze.
Efter du gjort det och sparat måste du köra en apt-get update.
Kom också ihåg att om du byter till sqeeze (testing) så ska du kommentera ut raderna med "security" för det finns inga säkerhets-repos för testing. Du bör kanske prova med lenny först, men squeeze har funkat fint för mig iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej. Man tackar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lenny fungerar rätt bra, fakitskt. Men nu har jag ett litet skitproblem som är rätt så störande. Efter uppdateringen och omstart av datorn så ändrade skärmupplösningen sig. Nu är det på 1024x728 och mindre. Så allt är rätt stort.

Går inte att ändra via inställningarna. Kollat lite i xorg.conf för att se om det finns fler alterativ för skärmupplösningen och det gör det. Tänkte att det kanske berodde på gammal version av drivrutin till kortet, men den säger att jag redan har den nyaste versionen.

Någon som vet hur man åtgärdar detta? Börjar gå mig på nerverna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

lenny fungerar rätt bra, fakitskt. Men nu har jag ett litet skitproblem som är rätt så störande. Efter uppdateringen och omstart av datorn så ändrade skärmupplösningen sig. Nu är det på 1024x728 och mindre. Så allt är rätt stort.

Öppna en terminal och kör xrandr, där ser du vilka upplösningar som finns tillgängliga för tillfället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Öppna en terminal och kör xrandr, där ser du vilka upplösningar som finns tillgängliga för tillfället.

   1600x1200      
1400x1050
1280x1024
1024x768
800x600
640x480
640x400
320x400
320x240
320x200

Har haft fler upplösningar innan. Blir inte alls bra med någon av dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Har haft fler upplösningar innan. Blir inte alls bra med någon av dem.

Vad är det för upplösning du behöver? Och vad har du för grafik-drivrutin?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Vad är det för upplösning du behöver? Och vad har du för grafik-drivrutin?

Är inte helt säker på vilken jag behöver. Nvidia-glx är drivrutinen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Är inte helt säker på vilken jag behöver. Nvidia-glx är drivrutinen.

I din /etc/X11/xorg.conf står det "nvidia" på driver i sektionen "device"?


   
SvaraCitera