Aviseringar
Rensa alla

Uppdrag granskning: hotet inifrån, om firmornas makt


Ämnesstartare

kennyman:
Nej, men de gör dom inte heller Glad Firman, som alla andra supporterföreningar till AIK, för en dialog med styrelsen. Utan hot bör väll tilläggas. Vilket är jättebra, tycker både vi supportrar och styrelsen. De firmamedlemmar som är medlemmar i AIK får, som alla andra medlemmar i AIK, en röst var vid möten osv Glad. Enkelt. Att JJ sen försöker få det att se ut som att övriga medlemmar hotas till att rösta på ett visst sätt och också bull. Jag har åtminståne inte upplevt det, inte heller de jag umgås med. Men sen kan det ha hänt att AA (AIK-Alliansen, alla supportergrupperingar vill säga) har gått ut med vad de tycker är det bästa alternativet. Är man själv inte lika insatt i frågan, går man ofta efter det, då man vet att de vill klubben väl. De är våra förtroendevalda kan man väll säga haha Söt

Mh jo, förstod att de flesta här inne endå är hyffsat vettigt folk som faktiskt tänker själva. Men kände endå att de var på sin plats.

Hur menar du? Glad

Jag menade inte AIK direkt, då jag inte har en aning. Jag misstänker att
det kan vara så i andra klubbar runt om i världen och det är inte bra.
Dock kan jag tycka att IFALL ungdomstränaren är med i FB så ska han inte
vara ungdomstränare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

davvelito:

Jag menade inte AIK direkt, då jag inte har en aning. Jag misstänker att
det kan vara så i andra klubbar runt om i världen och det är inte bra.
Dock kan jag tycka att IFALL ungdomstränaren är med i FB så ska han inte
vara ungdomstränare.N

Klart det inte är bra om det är så Glad. Det fina med svenska klubbar är dock att dom faktiskt är ägda av supportrarna (51% regeln). Men på ett demokratiskt vis då. Hur firmakulturer ser ut i övriga världen har jag ingen större koll på. Men jag skulle nog gissa på att det största hotet är avsaknad av 51% regeln, och att snuskigt rika folk då har möjligheten att köpa upp lag för att byta namn, färger, klubbmärke, ort ... Men som sagt, har riktigt dåligt med koll på det.

Ungdomstränaren är inte med i firman idag, men har varit. Intervju finns att läsa med honom HÄR. Han kommer att fortsätta som ungdomstränare, och det får man väll tycka vad man vill om. Jag ser inget problem i det kan tilläggas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kennyman:
Jo, det är klart att man kanske tycker det. Personligen ser jag inget fel i att slåss mot likasinnade där det inte stör någon. Glad Skadegörelse är väll en annan sak dock, och såklart onödigt.

Jag tycker inte heller det är fel att slåss emot likasinnade. Jag kan förstå det som är spännande med detta. Samtidigt så är den kulturen väldigt främmande från mig, och jag har svårt att identifiera mig med personer intresserade av huliganism. För mig är det dock oacceptabelt att hota spelare, eller andra engagerade i en klubb. Vad som intresserar mig dock är varför du gillar firman boys så mycket? Vad är så nice med dom? Eller har jag missuppfattat dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:
Jag tycker inte heller det är fel att slåss emot likasinnade. Jag kan förstå det som är spännande med detta. Samtidigt så är den kulturen väldigt främmande från mig, och jag har svårt att identifiera mig med personer intresserade av huliganism. För mig är det dock oacceptabelt att hota spelare, eller andra engagerade i en klubb. Vad som intresserar mig dock är varför du gillar firman boys så mycket? Vad är så nice med dom? Eller har jag missuppfattat dig?

Jag tycker inte heller att det är okej att hota spelare eller andra engagerade i en klubb får jag väll lov att säga. Men jag har heller inte svårt att förstå att någon tog till hot, t.ex vid tillfället där en i våran styrelse snodde 100 000 tals kronor ur klubben vi lägger ner hjärta, själ, tid samt alla våra pengar i.

Sen att programmet tog upp foruminlägg som hot var lite kul, och att de hade sagt att han kommer bli en "judas" om han gör si eller så. Visst krossa knäskålar var inte så snyggt, men fortfarande, det var inlägg på ett forum. Har sett grövre hot på forum riktat till anna book när hon varit med i ett tv-program som "hotarn" kollat på.

Men ja, det har uppenbarligen hänt i verkligheten också. Djurgårdarn som fick hotbrev hem t.ex, vet även att en av våra spelare fick sin bil trashad efter en mindre snygg övergång. Och nej, det är inte okej såklart ... Men när det är så mycket känslor inkopplat i något så finns det alltid någon/några som tar det längre. Tycker det är minst lika illa med djuraktivister som slänger färg på folks pälsar för att dra ett annat exempel ...

Gillar inte firman boys mer än några andra supportrar, är dock väldigt trött på smutskastningen av dom, som även smutskastar klubben i mitt hjärta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kennyman:
Jag tycker inte heller att det är direkt okej att hota spelare eller andra engagerade i en klubb får jag väll lov att säga. Men jag har heller inte svårt att förstå att något tog till hot, t.ex vid tillfället där en i våran styrelse förskingrade 100 000-tals kronor för egen vinning ur klubben vi lägger ner hjärta, själ, tid och alla våra pengar i.

Sen att programmet tog upp foruminlägg som hot var lite kul, och att de hade sagt att han kommer bli en "judas" om han gör si eller så. Visst krossa knäskålar var inte så snyggt, men fortfarande, det var inlägg på ett forum. Har sett grövre hot på forum riktat till anna book när hon varit med i ett tv-program som "hotarn" kollat på.

Men ja, det har uppenbarligen hänt i verkligheten också. Djurgårdarn som fick hotbrev hem t.ex, vet även att en av våra spelare fick sin bil trashad efter en mindre snygg övergång. Och nej, det är inte okej såklart ... Men när det är så mycket känslor inkopplat i något så finns det alltid någon/några som tar det längre. Tycker det är minst lika illa med djuraktivister som slänger färg på folks pälsar för att dra ett annat exempel ...

Gillar inte firman boys mer än några andra supportrar, är dock väldigt trött på smutskastningen av dom, som även smutskastar klubben i mitt hjärta.

Är det inte firman boys fel att AIK blir smutskastad då? Visst är det känslosamma saker, men att nonchalera det hela vore att behandla de som bäbisar. Ungefär som många muslimer gör med muslimska män, åhh kvinnor måste ha slöja ect ect annars så kan män inte kontrollera sina impulser. Det blir lixom patetisk attityd ... håller du inte med?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Är det inte firman boys fel att AIK blir smutskastad då? Visst är det känslosamma saker, men att nonchalera det hela vore att behandla de som bäbisar. Ungefär som många muslimer gör med muslimska män, åhh kvinnor måste ha slöja ect ect annars så kan män inte kontrollera sina impulser. Det blir lixom patetisk attityd ... håller du inte med?

På vilket sätt nonchaleras det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kennyman:
På vilket sätt nonchaleras det?

Jag kanske har missuppfattat din position. Men för mig är det skillnad på djuraktivister och huliganer, även om jag har svårt att identifiera mig med djuraktivister också. Sedan så säger du "var inte så snyggt", och "men när det är mycket känslor inblandat" som uppfattar jag det som inte tillräckligt avståndstagande. Det är väl irrelevant om det är känslosamt? Du säger själv att det inte är okej, men ibland så uppfattar jag det som att det finns en tendens till att nonchalera allvaret i det du skrivit nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:
Jag kanske har missuppfattat din position. Men för mig är det skillnad på djuraktivister och huliganer, även om jag har svårt att identifiera mig med djuraktivister också. Sedan så säger du "var inte så snyggt", och "men när det är mycket känslor inblandat" som uppfattar jag det som inte tillräckligt avståndstagande. Det är väl irrelevant om det är känslosamt? Du säger själv att det inte är okej, men ibland så uppfattar jag det som att det finns en tendens till att nonchalera allvaret när du skriver nu.

Måste först undra vad du menar med huliganer? 🙂 finns ju en mängd olika definitioner på det. Sen är det klart att det är skillnad på "huliganer" och djuraktivister, men som jag också skrev så tycker jag inte att en trashad bil är värre än färg på päls. Hot mot person i fråga är allvarligare dock. Om det var det du syftade på. Ja, klart att det inte blir mindre fel för att det är känslosamt, men jag har endå en förståelse för agerandet. Var väll bara det jag menade. Förstår hur du kan tycka att jag nonchalerar allvaret, och det kanske jag gör till viss del också. Men jag tycker överlag inte att det är så allvarligt som gemene man verkar tro. Så antingen överdriver ni utomstående, eller så nonchar jag problemet. Beror väll på vad man föredrar.

Fan är skithungrig, MIDDAG!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Missa inte debatt ikväll på svt klockan 22:00. Såg just på reklamen att det bland annat kommer att handla om våran bortapremiär i borås, där många bar rånarluvor. Bjussar på lite bilder också, som jag personligen älskar.

(På bilderna går vi i en såkallad marsch, där alla som ska till fotbollsmatchen går tillsammans från en punkt fram till arenan där matchen ska spelas. Denna gång från tågstationen, samlade bakom banderoller till borås arena. Sker mest på bortamatcher, men vi hade också en marsch på hemmapremiären i söndags. Tillsammans gick runt 20 000 personer efter spelarbussen, från Råsunda till vårt nya hem. Folk i alla åldrar, kön, religioner, etnicitet, bakgrunder, klasser, politiska åsikter, läggning och allt vad man kan hitta på. Fint det där.)

561171_531133546929396_283104904_n.jpg
69426_531136543595763_1524164062_n.jpg
525367_531080716934679_1424701790_n.jpg
Frågan är om rånarluvorna bars för att råna pensionärer, våldta och plundra eller om luvorna såldes för typ 50 kr på tåget dit som en rolig (töntig om man så vill) grej, en fortsättning på vår kampanj "paint it black" och för att spela lite på den bild folk generellt har av oss ..

Ryktas för övrigt om att även kennyman med tjejligan huserar på bilderna, ni kan ju försöka hitta oss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skitkorkat och förstör för folk som bara vill kolla på matcher utan en massa bråk och trams


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Skitkorkat och förstör för folk som bara vill kolla på matcher utan en massa bråk och trams

det mycket mycket sällan bråk kring matcher Icke!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kennyman:

Klart det inte är bra om det är så Glad. Det fina med svenska klubbar är dock att dom faktiskt är ägda av supportrarna (51% regeln). Men på ett demokratiskt vis då. Hur firmakulturer ser ut i övriga världen har jag ingen större koll på. Men jag skulle nog gissa på att det största hotet är avsaknad av 51% regeln, och att snuskigt rika folk då har möjligheten att köpa upp lag för att byta namn, färger, klubbmärke, ort ... Men som sagt, har riktigt dåligt med koll på det.

Ungdomstränaren är inte med i firman idag, men har varit. Intervju finns att läsa med honom HÄR. Han kommer att fortsätta som ungdomstränare, och det får man väll tycka vad man vill om. Jag ser inget problem i det kan tilläggas.

Läste artikel och har inte heller något problem om han är ungdomstränare! Gillar dock inte att man döljer sitt ansikte, gör man saker ska man stå för det och då ska man visa sitt ansikte : )


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

davvelito:

Läste artikel och har inte heller något problem om han är ungdomstränare! Gillar dock inte att man döljer sitt ansikte, gör man saker ska man stå för det och då ska man visa sitt ansikte : )

härligt 🙂 Jo, det kan man tycka. Men sen älskar jag pyro, och det går inte att komma undan att det faktiskt är straffbart. Om det inte bränns i melodifestivalen vill säga, då är det folkfest Tumme upp I övriga syften håller jag med dig, och det gäller även kravallpoliser som mer än gärna döljer sina nummer bak på hjälmarna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hamnade mitt emellan en hel drös DFG:are och [AIK:are] som sprang mot varandra efter ett derby för ett par år sedan. Som tur var lyckades jag smita ut genom en buske. Så länge de håller sig till ensliga platser ser jag inget större problem med yttringarna, men just i samband med derbyn är det i princip alltid bråk. Inför samma match stod en kille i tunnelbanan och slog alla som inte höll på rätt lag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kennyman:
härligt 🙂 Jo, det kan man tycka. Men sen älskar jag pyro, och det går inte att komma undan att det faktiskt är straffbart. Om det inte bränns i melodifestivalen vill säga, då är det folkfest Tumme upp I övriga syften håller jag med dig, och det gäller även kravallpoliser som mer än gärna döljer sina nummer bak på hjälmarna.

Pyro är fina grejer. Vi brukar ha det vid marscher osv. Men hockeyn begränsas ju ganska mycket av inomhus. Där gillar jag Björn Erikssons förslag. Låt folk ha bengaler osv, bara att det sköts bra på säkra ställen(ja det tappar lite sin charm om det inte är totalt kaos).


   
SvaraCitera